Permalänk
Medlem

Strul med Sabertooth z77 och 3770k

Jag har försökt överklocka, lyckats med själva överklockningen. Men den vill verkligen inte stänga av HT som jag vill.. Så jag tog prints på alla mina inställningar i bios, hoppas någon kan hjälpa mig med varför den automatiskt sätter på HT hela tiden.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill stänga av ht är för att jag vill testa om det hjälper mig när jag spelar sc2. Jag kör allt på lägsta grafik, och har konstant 120fps.. Sen rätt vad det är så kan det droppa ner till 40-50 ibland till 10 och ibland även göra så att min dator hänger sig o startar om. När jag spelar bf3 så kan jag spela hur länge som helst utan att något krashar/droppar/startar om.

Detta är datorn jag har:

Asus Sabertooth z77
i7 3770k @ 4.5
Corsair Vengance 16gb @ 1600mhz
HX1050
EVGA 570 sli

Detta är en bild på hur processorn arbetar när jag får fpsdrop, 2 av 8 "kärnor" jobbar.. Och då är HT avstängt så det ska egentligen inte ens finnas 8 staplar i aktivitetshanteraren utan bara 4.

Permalänk
Medlem

Ja, du visar ju att det är avstängt här:
http://i24.photobucket.com/albums/c37/snjL/130324161926_zps0d...

Flippar det tillbaka i uefi-inställningarna också eller är HT bara på fastän det står att det är avstängt?
Oavsett så låter det ju mer som en bugg än att du gjort fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma kort som dig, Asus Sabertooth Z77. Upplevde ett liknande fel på det, där den helt enkelt inte "accepterade" de nya inställningar utan dem blev resetade. Som grädde på moset ändrade dock mitt mobo inställningar helt random, vips så satt jag på 50xmulti och fria volt på Vcore, ingen höjdare.

Kontaktade Inet där jag köpt det, och de blev lika chockade som jag (allt hade spelats in med kamera)

Så jag utesluter inte att du har något hårdvaru/bios fel på ditt kort, reklamera om det inte blir bättre är mitt råd!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Har du tankat senaste bios och laddat optimised defaults, och sen börjat om med dina inställningar från scratch? Kan kanske hjälpa för att få saker att bita om du har tur. (men jag är tveksam)

...

Sättet den faller ihop på för dig i Starcraft 2 låter för mig som du helt enkelt klockar för hårt så den inte pallar. Du kanske kan minska belastningen genom att ställa ner hyperthreading och kringgå problemet den vägen, men känns bättre/säkrare att dra ner nån annanstans istället. Har du kollat tempsen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Är överklockningen stabil? Jag har fått konstiga drops och krasher i just scII pga ett par dåliga överklockningar.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|