Intel Pentium fyller 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

GPU är det enda jag fått byta ut för att hänga med i nya spel, fast det handlade fortfarande om CPU fortfarande hänger med och är onödig att byta och inte om GPU över huvud taget, kollar du i de tester som Sweclockers gör så är det inte jätte länge sedan den var med i jämförelser (ca 1 år sedan) och hänger med riktigt bra trots sin "ålder" (är Q9550 som är med i testet och jag har Q9450, men skillnaden på dem är inte stor på de 2)

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

http://www.sweclockers.com/recension/14809-amd-athlon-ii-x4-6...

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Läs det övre i min kommentar innan. Du ser inga fördelar kanske för du bara spelar. Långt ifrån alla spelar BARA med sina datorer.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Dagens bästa troll kommentar. Cyrix måste ha varit ett av de sämsta CPU alternativen under 486/P1 tiden. Till och med Next Gen var bättre!

"The Cyrix FasMath 83D87 and 83S87 were introduced in 1989. The FasMath was the fastest 386-compatible coprocessor and provided up to 50% more performance than the Intel 80387."
De var inte alltid dåliga och en värdig utmanare, även med deras Pentium utmanare 6x86

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Läs det övre i min kommentar innan. Du ser inga fördelar kanske för du bara spelar. Långt ifrån alla spelar BARA med sina datorer.

Jag långt ifrån spelar bara med min med, den är egentligen min hemstudio, så jag sitter mest och spelar in och mastrar med den, men spel då och då är inte helt fel som omväxling och vila huvudet med, men oftast har jag inte tid med något av det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Haha, härligt med en artikel som väcker minnen till liv! Minns fortfarande familjens P166 med 32 MB ram och Matrox Milennium-grafikkort, den enda datorn i kompisgänget som kunde dra Quake i 640x480 med acceptabla framerates.

Det var fan tider det!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Minns att vi betalde runt 5k för ett Voodoo kort, 2-3k för en cd läsare och några få tusen för 4 mb ram... Det var tider det. Nästan så jag saknar den tiden då allt var så nytt och spännande.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Grattis till Pentium, mindre grattis till de fattiga "icke-bortskämda" som inte hade råd att vara bortskämda.
Bortskämd=/=rik.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Ophe:

AMD var väl "bättre" under större delen av Netburst-tiden?

När jag tänker tillbaka så har jag använt fler Intel-cpuer än vad jag trodde. 386, 486, P5, P6, Netburst, Core och nuvarande Sandy med lite AMD-cpuer mellan varven.

AMD var bättre än Intel under perioden 2000-2006.

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Känns så konstigt att höra Pentium för jag säger det som Pensium.

Jag uttalar det som Penthium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Jag långt ifrån spelar bara med min med, den är egentligen min hemstudio, så jag sitter mest och spelar in och mastrar med den, men spel då och då är inte helt fel som omväxling och vila huvudet med, men oftast har jag inte tid med något av det

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ditt ändamål med din dator (även om du antagligen skulle gagnas ganska rejält med en dator som stödjer HT) men det är inte allas. Att sitta och leka moralpolis och påstå att man är bortskämd (observera att detta är INTE är exakt samma sak som att skämma bort sig själv. De båda uttrycken har två helt skiljda betydelser) samtidigt som du själv byter ut datorkomponenter (nej, i början handlade det inte bara om GPU utan du tog upp hela datorn. Spelar ingen roll hur du sedan vände kappan efter vinden) är hyckleri. Vissa (som jag) har datorn som speldator och ibland som wordmaskin när det krävs. Jag kan inte maxa Crysis 3 eller BF3 för att min GPU inte är stark nog. Och jag planerar att byta ut min GPU till sommaren. Är jag bortskämd? Knappast. Jag har jobbat till mig mina egna pengar. Skämmer jag bort mig själv? Det händer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Det är ditt ändamål med din dator (även om du antagligen skulle gagnas ganska rejält med en dator som stödjer HT) men det är inte allas. Att sitta och leka moralpolis och påstå att man är bortskämd (observera att detta är INTE är exakt samma sak som att skämma bort sig själv. De båda uttrycken har två helt skiljda betydelser) samtidigt som du själv byter ut datorkomponenter (nej, i början handlade det inte bara om GPU utan du tog upp hela datorn. Spelar ingen roll hur du sedan vände kappan efter vinden) är hyckleri. Vissa (som jag) har datorn som speldator och ibland som wordmaskin när det krävs. Jag kan inte maxa Crysis 3 eller BF3 för att min GPU inte är stark nog. Och jag planerar att byta ut min GPU till sommaren. Är jag bortskämd? Knappast. Jag har jobbat till mig mina egna pengar. Skämmer jag bort mig själv? Det händer.

Det handlade endast om CPU hela vägen från början tills nu, det är du som hänger upp dig på att jag köpt ny GPU, men jag skulle klara mig på min gamla GPU än idag med, kände bara för att köpa en ny, men det har ingenting med saken att göra med att min CPU fortfarande hänger med och gör så ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Det handlade endast om CPU hela vägen från början tills nu, det är du som hänger upp dig på att jag köpt ny GPU, men jag skulle klara mig på min gamla GPU än idag med, kände bara för att köpa en ny, men det har ingenting med saken att göra med att min CPU fortfarande hänger med och gör så ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Justbecause:

3-4 år för en dator är inte speciellt mycket idag heller, är bara folk som är för "bortskämda" och ska ha det senaste hela tiden, den CPU jag sitter på nu är 5 år nu i mars (Q9450) och fungerar förträffligt fortfarande, är bara grafikkort jag varit tvungen och köpa nytt och det gjorde jag för 1 månad sedan då jag böt från 9800 GTX+ till GTX 680, så nu klarar jag av alla nya spel igen

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska svårt att INTE ta det som du menar hela datorn. Provat att skriva vad du menar ist för att kräva att andra ska förstå vad du tänker?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kommer faktiskt ihåg att min morbror lämnade en datortidning hemma hos oss som handlade just om Pentium 60, om jag inte minns fel, var en bild på omslaget också.

Kommer även ihåg när kompisen fick sin 486DX2 50 (amd) och vi kollade på en Pentium i datoraffären som demade macron i Windows NT, ingen prislapp för vanligt folk på den riggen Tror 486a kostade 17 000 då, utan ljudkort eller cdrom, typ 4meg ram och 270 hårddisk eller något sådant.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Justbecause:

Det handlade endast om CPU hela vägen från början tills nu, det är du som hänger upp dig på att jag köpt ny GPU, men jag skulle klara mig på min gamla GPU än idag med, kände bara för att köpa en ny, men det har ingenting med saken att göra med att min CPU fortfarande hänger med och gör så ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Du får åka på semester ett tag – sprida dåliga stämning och förolämpa folk hör inte hemma på SweClockers. Syftar inte på just detta inlägg utan flera av dina tidigare i denna nyhetstråd.

Nu lägger vi det här bakom oss och fortsätter föra en sund och konstruktiv diskussion kring en jävligt cool nyhet!

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Du får åka på semester ett tag – sprida dåliga stämning och förolämpa folk hör inte hemma på SweClockers. Syftar inte på just detta inlägg utan flera av dina tidigare i denna nyhetstråd.

Nu lägger vi det här bakom oss och fortsätter föra en sund och konstruktiv diskussion kring en jävligt cool nyhet!

Mvh,
Jacob Hugosson

Nemen Jacob

Hur går det med mediaträningen? För att få lite input till ämnet.. Vilken var din första Intel processor?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Tumnus:

Nemen Jacob

Hur går det med mediaträningen? För att få lite input till ämnet.. Vilken var din första Intel processor?

Minns faktiskt inte ärligt talat. Tror att familjens första dator hade en Pentium II @ 233 MHz, den var dock sjukt föråldrad när vi väl fick den Efter det köpte min pappa hem en dator genom jobbet med en Pentium 4 "Willamette" på 1,7 GHz och hela 512 MB RAM om jag inte missminner mig. Sen har det varit AMD för hela slanten. Efter långt uppehåll blir det Intel igen, har en Core i5-3570K på väg hem till mig vilket är sista pusselbiten i mitt "nybygge".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Minns faktiskt inte ärligt talat. Tror att familjens första dator hade en Pentium II @ 233 MHz, den var dock sjukt föråldrad när vi väl fick den Efter det köpte min pappa hem en dator genom jobbet med en Pentium 4 "Willamette" på 1,7 GHz och hela 512 MB RAM om jag inte missminner mig. Sen har det varit AMD för hela slanten. Efter långt uppehåll blir det Intel igen, har en Core i5-3570K på väg hem till mig vilket är sista pusselbiten i mitt "nybygge".

Okej. Lycka till med ditt "nybygge".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg att jag blev lite förvirrad av det här med 586 och Pentium. När någon väl förklarat för mig att det blir ingen 586 utan istället Pentium så började det lik förbannat poppa upp reklam för 586 processorer (som jag ju fått lära mig inte fanns!). Är inte helt säker på vilket märke det var men jag tror det var NexGen.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem

Har kvar en gammal IBM bärbar med någon Pentium II i garderoben. Den åker fram ibland för lite "nöjesanvändning" som går ut på att få ut max av dess i dagens läge ganska ynkliga förutsättningar. Det absolut snabbaste är så klart att konfigurera den för framebuffer (Linux). Ljudet är ingen höjdare, men det går ju att mixa gammalt med nytt och koppla in en liten DAC.

Ska inte påstå att jag är särskilt nostalgisk när det gäller just Pentium, för mig var i386 tiden då det var riktig lekstuga hemma... tiden då massa klumpiga hemmagjorda spel programmerades.

För framebuffer lösningar finns en riktigt kul och praktiskt blogg: http://inconsolation.wordpress.com/

Permalänk
Medlem

Verkligen skillnad på priser förr och nu. Första PC (hade C-64 innan) vi hade var en "Multimediadator" - Compac Pressario 486 DX4 100 med 8 mb ram, 4x cd rom och 420 mb hd och burkiga labtec-högtalare. Kostade nästan 20 000 kr 1994, helt sjukt mycket pengar. Hade en kompis som var (och fortfarande är) betydligt kunnigare än jag som toksågade köpet eftersom det var en "märkesdator". Jag hade minimal kunskap då, men man kan nog lungt erkänna att han hade rätt och att det var ett otroligt överpris. På den punkten har inte så mycket ändrat sig, kollar man in Dells datorer så är det en lätt komisk prissättning tycker jag. Men för folk som inte är så intresserade av datorer är väl Dell, HP, etc fortfarande storsäljare..

Visa signatur

| i7 4790 K | Asus Z97-A | Gigabyte RTX 3060 12GB | 16 GB XMS 1600 | Samsung SSD 850 Pro 512 GB | Spinpoint F3 1 TB *2 | AX 750 W | Fractal Design R3 vit | Noctua NH-U12P | Asus Xonar Essence STX |
Nintendo switch, PS 3, Wii, C-64 & Mega Drive

Permalänk
Medlem

Min första PC som jag köpte för egna cash (för att byta ut den från föräldrarna ärvda IBM PS/1:an) var en begagnad Compaq Pentium 60 Mhz med 16 MB RAM (flat desktop) som jag har för mig varit kontorsdator hos Vattenfall dessförinnan. Den inhandlades av ett par stressade herrar i en liten datorbutik i Blå huset i Sisjön i Göteborg och kompletterades med CD-ROM och SB AWE32 och var väl precis snäppet snabbare än familjens 486 100Mhz.
Ljudkortet hängde sedan med till det första custombygget ett par år senare, PIII 500Mhz och jag ångrar lite att jag inte sparat ljudkortet i mina lådor med datorkrafs.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som saknar den gamla Lazer datorn med 8086 cpu? 2mhz eller något och turbo knapp, det var tider de

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Haha, härligt med en artikel som väcker minnen till liv! Minns fortfarande familjens P166 med 32 MB ram och Matrox Milennium-grafikkort, den enda datorn i kompisgänget som kunde dra Quake i 640x480 med acceptabla framerates.

Det var fan tider det!

Körde Q1 (originalversionen) här för någon vecka sen på en i5 2500k med 6950 med upplösningen 320*240, fick några tusen FPS men satte max_fps på 288 då det kändes onödigt att låta grafikkortet gå i 100%

Permalänk
Medlem

Angående om AMD eller Intel var tuffast när och hur länge: Det som är jättelätt att missa när man tittar tillbaka är att det var stor skillnad på vilka processorer som vanligt folk köpte och vilken processor som för tillfället hade den högsta prestandan. På den tiden var flaggskeppsmodellerna (eller ja, iaf det som motsvarade 2600, 2700, 3770 de senaste åren) mycket dyrare än idag. Ett märke kanske vann ett prestandatest med sin 10 000-kronorsmodell, medan ett annat märke var det absolut mest prisvärda och det som folk egentligen köpte om de var insatta. Ungefär som grafikkort idag. Folk tycker det är kul att läsa om Titan, men det är bara 500 pers som köper den. Resten köper något annat.

Permalänk
Medlem

Min första dator var en intel pentium 60 mhz.

8mb ram och 512 mb hdd. 1mb trident gfx kort. Fina tider det. Dos 6.22 och windows 3.11.