Friendster gjorde inte mycket väsen av sig i Sverige, men var störst innan Myspace tog över. Innan dess fanns det inte mycket till "sociala nätverk" så som det definieras idag, men t ex ICQ hade egentligen redan experimenterat med det mesta som Facebook erbjuder, men troligen alldeles för tidigt och med vissa strukturella problem.
En teknisk anmärkning är att anledningen att Facebook (och Google, m fl) öht kunde börja utforska konceptet utan större förhandsinvesteringar beror på existensen av och kvaliteten hos LAMP-stacken. Utan denna så hade små oberoende startups varit en betydligt mindre del av dagens teknikföretag, och internet hade troligen varit uppdelat mellan de stora redan etablerade företagen. Att detta finns är lite som att man skulle ha gratis fräsar och svarvar tillgängliga att experimentera med för vem som helst som hade en industriell produktionsidé, och (bl a) det gör IT-branschen unik jfr m traditionella affärsområden.
Facebook växte till en början organiskt inom slutna kretsar på universitet, bland personer som i stor grad har "spindeln i nätet"-status i sina bekantskapskretsar teknikmässigt, samtidigt som de har bekantskapskretsar som är bekväma nog med teknik för att använda nätlösningar. Sådana användare är viktiga att attrahera för vidare tillväxt — en sådan användare är utan tvivel värd mer än hundra "vanliga" då de kaskadgenererar fler sådana. Ett slutet, icke-anonymt forum undvek också vissa kvalitetsproblem som många alternativ drogs med.
När det sedan fått starkt fäste bland universiteten så började det expandera (och hade då också fått en ordentlig betatestning samtidigt som det kunnat byggas upp — återigen en vinst av att ha en kunnig användarbas). De fick en del större investeringar som gjorde att de kunde expandera.
Men ja, varför just Facebook och inte en mängd andra lösningar? Tur med rätt tidpunkt, rätt omgivning, rätt investerare, rätt användare, etc. När det sedan började rulla på så kom fler investerare, fler användare, och till slut en kritisk massa som fick företag att vilja använda tjänsten, och sedan var det bara att fortsätta expandera och ta marknadsandelar. Att titta på vad Facebook gjort, "räkna baklänges" och se deras approach som "rätt" är att underskatta slumpfaktorer. Om 100 sidor startar under snarlika premisser och en av dessa "vinner" så behöver det inte alls betyda att just den sidan var den enda som gjorde rätt, eller att de val sidan gjort applicerar i någon annan situation, eller att det är ett framgångsrecept att apa efter den så mycket som möjligt. Inte mycket skiljer t ex Bebo från Facebook, men den ena är död, den andra är störst.
I teknikbranschen är det ofta inte den som först kommer på ett nytt koncept som per automatik "vinner", utan den som gör det vid rätt tidpunkt, uppblandat med många övriga slumpfaktorer (faktorer som är i praktiken omöjliga att bedöma på förhand, men har stor påverkan på utgången).
Vad gäller framtiden så är det svårt att sia, men man kan försöka genom att titta på tidigare utvecklingar. Har Facebook blivit så stora att de aldrig kommer försvinna? Troligen inte "försvinna", men deras relevans skulle mycket möjligen (troligen) kunna ebba ut ordentligt på kort tid. Ett problem som drabbat alla tidigare sociala nätverk är just att "spindeln i nätet"-användarna, som ofta var först och fick dem att växa, "tröttnar" och går vidare till nya lösningar. Efterhand tappas då också monopolställningen i den bekantskapskretsen och sedermera migrerar användare till andra platser och de tidigare blir i praktiken öde.
Myspace hade hundratals miljoner registrerade användare, och hade 2008 intäkter på $800 miljoner samtidigt som Facebook fortfarande gick brakback, men ändå gick Facebook det året förbi i sidvisningar och idag är Myspace irrelevant för de allra flesta. En anledning som nämns är att Myspace var i stadiet att de faktiskt behövde gå med vinst och därmed var tvungna att belamra sidan med reklam, medan Facebook levde på investerarpengar och kunde ha en i det närmaste reklamfri och smidig sida som kunde anpassa sig efter användares behov. Nu är det Facebook som sedan ~börsintroduktionen gått över i "måste tjäna pengar"-fåran, vilket förändrat mycket av det som gjorde sidan populär initialt.
Facebook brukar tillsammans med Google, Apple och Amazon nämnas som en av de "fyra stora" aktörerna i teknikbranschen, som positionerat sig för att hålla i utvecklingen och marknaden ett bra tag framöver. Dock så kommer de alla försöka sno åt sig av varandras områden, och Facebook är någon tiopotens mindre än de övriga tre, så det är inte precis en glasklar väg mot "världsherravälde" .