Permalänk
Medlem

Varför man inte ska köpa seberia v2

Ja, varför inte?

Permalänk
Medlem

för att den heter seberia

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd. Jag har inga större krav på ljudkvalitet, jag tycker dom har helt okej ljud. Tycker dom sitter väldigt skönt på huvet. Då jag har dom på mig hela dagarna och pratar i telefon/lyssnar på musik på jobbet så är det viktigt för mig att dom sitter skönt.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

För det första kan du ju läsa recensionen som SweC gjorde nyss (dock va det Frost Blue edition eller ngt som är lite bättre men dem va ändå skit), för det andra så är ljudet och micken rent skit. Om du får dem när det är rea 50% så visst... Men aldrig köpa Siberia till nypris... Dock är det dem skönaste lurarna på marknaden, sitter som luft på huvudet och är riktigt bekväma! Men allt annat är tyvärr skit... Nämnde jag att dem va skit?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har man höga krav på datorn ska man ha höga krav på ljud. Men mycket mer populärt att ha dyra möss och tangentbord än bra ljud. Lite tråkigt vad kidsen går på idag

Permalänk
Medlem
  • Basigt och burkigt ljud som i princip enbart lämpar sig för CS 1.6.

  • Dålig byggkvalitet.

  • Basig mic, med väldigt låg ljudupptagning.

Hade dem kostat 200kr hade dem varit prisvärda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Extremaz:

För det första kan du ju läsa recensionen som SweC gjorde nyss (dock va det Frost Blue edition eller ngt som är lite bättre men dem va ändå skit), för det andra så är ljudet och micken rent skit. Om du får dem när det är rea 50% så visst... Men aldrig köpa Siberia till nypris... Dock är det dem skönaste lurarna på marknaden, sitter som luft på huvudet och är riktigt bekväma! Men allt annat är tyvärr skit... Nämnde jag att dem va skit?

Verkligen inte dem skönaste lurarna på marknaden, det priset skulle jag nog vilja ge Sennheiser med sina HD558/HD598/PC360. Kanske jämfört med headset under 1000kr, men där har jag inte lika mycket erfarenhet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Mina seberia v2 låter bra och jag förstår inte riktigt kritiken för så dålig "ljud smak" har jag verkligen inte. Micken låter klar och tydlig utan brus eller nått. Kanske hade tur o fick en bra lur!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banänäbrääken:

Mina seberia v2 låter bra och jag förstår inte riktigt kritiken för så dålig "ljud smak" har jag verkligen inte. Micken låter klar och tydlig utan brus eller nått. Kanske hade tur o fick en bra lur!?!

När du säger att det låter bra, vad jämför du med, och vilka lurar samt ljudkort har du kört med innan?

Permalänk

Det hela handlar ju om vad man prioriterar, själv köpte jag ett par denonlurar, som fått bra recensioner, visst de lät bra. Men efter 3 trasiga lurar på en månad. Så skaffade jag något annat. Och mina siberia har fungerat bra än så länge.
De låter väl inte underbart men de har hållit ett tag nu, ryssland tur och retur också.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Banänäbrääken:

Mina seberia v2 låter bra och jag förstår inte riktigt kritiken för så dålig "ljud smak" har jag verkligen inte. Micken låter klar och tydlig utan brus eller nått. Kanske hade tur o fick en bra lur!?!

Jag var också jättenöjd med ljudet på mitt Siberia v1 på moderkortets inbyggda ljudkort tills jag skaffade ett Xonar Essence ST med ett par HD598. Det är verkligen natt och dag. Det är enkelt att vara nöjd om man inte lyssnat på något bättre.

Vet inte hur v2 är med passform, men mina v1 var verkligen inte sköna att ha på sig de gjorde ont efter drygt 1-2 timmar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

För att det finns bra headsets.

Permalänk
Medlem

Har en vän som har Siberia V2 och mikrofonen låter ju helt okej. Man kan ju höra honom tydligt och bra så den gör väl sitt jobb i hans fall.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av STAIGZOR:

Ja, varför inte?

Ljud är väldigt svårt att mäta objektivt, hörlurar som jag tycker låter bra kanske du tycker låter skit och vice versa. Det de flesta dock vill ha (till ett par allroundlurar som bl.a. ska användas till spel och snack (teamspeak, mumble)) är en balanserad ljudbild (dock en LITEN dipp i mellanregistret).
Det Siberia levererar är (enligt Sweclockers test och ett par av mina bekanta) en bas "som utgör rena hockeytacklingen på trumhinnorna". Enligt Swec:s skribent låter ljudet även förvrängt i spel och det verkkar även som högtalarelementen är direkt dåliga ("En klar besvikelse över Siberia är hur förvrängt ljudet låter, nästan som om man hade lock för öronen. På fackspråk kallas det "kamfiltrering," och är ofta en indikation på att elementen i lurarna inte är av tillräcklig kvalitet.").
Det verkar även efter diverse test som mikrofonen är av undermålig kvalitet och att folk har problem att höra vad användaren säger, vilket är det sista man vill i ett högoktanigt spel. Ljudet mikrofonen levererar anses även vara jobbigt att lyssna på till följd av att det är för mycket mellanregister och obefintlig bas i ljudbilden.

Jag har försökt hålla texten ovan så objektiv som möjligt och det är fullt möjligt att det finns många människor där ute som tycker att Siberia är kanonbra lurar som sitter skönt och ser snygga ut, och då får de väl tycka det; Smaken är ju som sagt personlig.
Det jag skulle råda dig är att prova lurarna innan du köper dem, alternativt köpa från internet och om du inte tycker om dem lämna tillbaka dem inom 14 dagar i enlighet med distansköplagen.

Om du vill ha mitt personliga konkreta tips på vad jag tycker är bra och prisvärt så kör jag med ett par in-ear-hörlurar från Sennheiser, CX300 Precision II som jag tycker sitter bra och låter trevligt, ganska välbalanserat men ändå med lite tryck i basen. Kostar runt 300-400 kr. Klar bonus är ju att de är smidiga att koppla in till telefonen när man ska lyssna på musik on the go. Därtill har jag köpt en mikrofon från Zahlman. Kanske inte det bästa som går att få tag på, men den är billig och det är mycket sällan folk jag spelar med har svårt att höra vad jag säger eller klagar på brus. Min flickvän har en likadan och jag har absolut inga problem att höra vad hon säger.

TL;DR: Finns många som tycker att de är dåliga, Swecs test visar objektivt att de inte håller särskilt hög klass, dock högst personligt vad man tycker om för ljud.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Vet inte hur v2 är med passform, men mina v1 var verkligen inte sköna att ha på sig de gjorde ont efter drygt 1-2 timmar.

Rätt sköna korta stunder men sitter du en lägre stund blir det svettigt och obekvämt. Gillar mycket bättre luftiga Sennheiser.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Därför att ljud och mikrofonkvalitén är under all kritik för vad man betalar för. Jag lånade kompisens v2 under ett lan då mina CAL! inte hade kommit än, fy helvete vad dåligt det lät, sen blev alla tokiga i skype för att micen brusade så jävligt, då var lurarna ca 2 veckor gamla då han hade köpt ett par corsair 1500 istället.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk

Grymt headset! Micken är nästan brusfri och väldigt tydlig. Finns inte så mycket att säga om ljudet. Det duger helt enkelt! Det är lite överprisat men värt pengarna om man vill ha något som håller länge! (om du är försiktig med det)

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av STAIGZOR:

Ja, varför inte?

För att det inte finns något headset som heter seberia, däremot finns siberia och dom ska man inte heller köpa eftersom dom har dåligt ljud, dåligt kvalite på micken, dåligt byggkvalite, obekväma, dyra i förhållande till vad man får och saker som inte e lika viktigt men som ändå bidrar till att jag aldrig skulle vilja ha dom

alla "gejmers" har sånna, dvs p12-skit och dom e så jäävla fula.

Dold text
Permalänk

På ett par lurar till datorn har jag inga höga krav mer än att dom ska hålla bra, sitta relativt bra och ha en helt okej mic som i detta fall är ett par siberia v2. I mitt tycke så lägger jag hellre mer pengar på ett par högtalare (har dock bara z-906 men blir en rejäl uppgradering sen när man inte längre är en fattig student)

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

1, kass mic.
2, kasst ljud.
3, Dyra för vad man får.
Jag fick inget bra intryck under året jag hade dom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Dålig kvalitet på ljud/mic

Permalänk
Inaktiv

Helt nöjd med mitt par, även om det står Steelseries på dom..

Permalänk
Medlem

Har SS siberia den första versionen med micen som inte sitter i hörluren och dom funkar perfekt både lurarna och micen inga problem där haft dom i snart 4 år tror jag köpte dom när dom kom ut.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cawer:

För att det finns bra headsets.

Cawer levererar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det ni sitter och säger?

Siberia V2 är ta mig fan de mest prisvärda lurarna man kan köpa om man ska ha de för spel/kommunikation genom skype.
Det är riktigt behagligt ljud för spelande.

För musik och film så finns det såklart bättre lurar att få tag på, men för spelande så kan jag inte ens tänka mig ett par lurar som kommer i närheten av Siberia i komfort. Dessutom levererar de ett helt acceptabelt ljud för det ändamålet.
Mikrofonen är dessutom riktigt bra och smidig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det ni sitter och säger?

Siberia V2 är ta mig fan de mest prisvärda lurarna man kan köpa om man ska ha de för spel/kommunikation genom skype.
Det är riktigt behagligt ljud för spelande.

För musik och film så finns det såklart bättre lurar att få tag på, men för spelande så kan jag inte ens tänka mig ett par lurar som kommer i närheten av Siberia i komfort. Dessutom levererar de ett helt acceptabelt ljud för det ändamålet.
Mikrofonen är dessutom riktigt bra och smidig.

Jag håller med dig på en punkt. dom är bekväma. that's it.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det ni sitter och säger?

Siberia V2 är ta mig fan de mest prisvärda lurarna man kan köpa om man ska ha de för spel/kommunikation genom skype.
Det är riktigt behagligt ljud för spelande.

För musik och film så finns det såklart bättre lurar att få tag på, men för spelande så kan jag inte ens tänka mig ett par lurar som kommer i närheten av Siberia i komfort. Dessutom levererar de ett helt acceptabelt ljud för det ändamålet.
Mikrofonen är dessutom riktigt bra och smidig.

Nu hade jag förvisso den gamla modellen då dem hette Steelseries. (Gamla som gatan)
Men du har rätt i att dem sitter bekvämt, och man kan lätt spela i timmar med dem. Visst, där är inte välljud och ljudet är inte "korrekt", men ljudet är behagligt och går alldeles utmärkt för oss vanliga dödliga.

Permalänk

Micen är bra, den går att flytta runt smidigt och ljudet den levererar till den som lyssnar är behagligt.

Ljudet? Det är fullt dugligt.

Men köp inte något limited editon färg som är svindyrt, då kan du lika gärna spendera pengarna på något av högre kvalité. Men får du lurarna för 400-500 spänn så varför inte.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag tycker du ska köpa "seberia v2" bara för att alla andra gnällfan här inte tycker det.
Jag älskar Sweclockers men folk tänker alldeles för lite själva och säger bara vad dom själva hört och sprider på så sett dumheter.

Headsetet är inte sämre än det var förr i tiden och då fick det inte samma enorma kritik som man ser i alla de dagliga headset-trådarna.

Jag säger INTE att det på något sätt är allsmäktigt eller någon gåva från ovan, men det är inte heller så dåligt som folk säger.
Det finns många headset i prisklassen som inte lever upp till vad Siberia v2 är, och om du köper ett par för runt 500lappen så har du inte gjort ett dåligt köp.

Till skillnad från andra i den här tråden har headsetet fungerat mycket bra för mig och även fast jag har varit mer vårdslös med dessa än med mina andra hörlurar så är de fortfarande i nyskick efter knappa 3 år.

Jag har inga problem med mikrofonen vilken är en av de bättre i skype-samtalen. De är som sagt också väldigt sköna att ha på sig.
Det som drar ner betyget är dock att jag, eftersom att mina krav har höjts, tycker att ljudet kan kännas en aning instängt.
De har tyvärr en aningen klen bas, men detta är avsiktligt då det främjar positioneringsförmågan.

Klen bas säger du efter att ha läst testet? Testet som gjordes här på Sweclockers var av USB-versionen av headsetet vilket inte är det man talar om när man nämner Siberia v2 och KAN DÄRFÖR INTE HELLER REPRESENTERA DET. Stora skillnader i mängder bas, surround-simulering, ett högre pris(!)... De är för olika för att ens liknas vid varandra.

Hursomhelst, Siberia v2 gör vad det ska till ett överkomligt pris och jag kan inget annat än att rekommendera det.

Använder de själv i spel och samtal men är även ägare av andra enheter såsom G35, DT770 och K701.

Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk
Skrivet av Banänäbrääken:

Mina seberia v2 låter bra och jag förstår inte riktigt kritiken för så dålig "ljud smak" har jag verkligen inte. Micken låter klar och tydlig utan brus eller nått. Kanske hade tur o fick en bra lur!?!

Mjaä...hade ett par sennheiser 215 innan men mest jämför jag väll med mina m-audio 40 högtalare på ett asus xonar dx ljudkort... saknar inte mycket i ljudet när jag byter och spelar/lyssnar på musik med lurarna på...