Permalänk
Medlem

Köpråd, Moderkort Processor (minnen)

Hej, verkar som mitt Moderkort/Processor gett upp.

Processorn är en i7 920 D0 och Moderkortet ett Asus p6t deluxe v2.

Datorn har efter 4 år börjat slumpartat starta om sig och krascha med overklocking failed meddelande under POST. Gjorde en BIOS reset och körde processorn i orginalklock samma saker hände där och i onsdags sa den upp helt. Den startar men ger ingen bild, testat att köra med 1 sticka utan resultat. (Testat alla mina 6 stickor) samt testat att köra 1 grafikkort med båda korten. Detta leder till att jag antar att moderkortet/processorn gett upp.

De delar jag sitter på nu är Corsair HX 750 2st HD5850 samt 2 ssd diskar och 2x 500 i raid 0. Kylaren är en CM V8 och 6x2gig Corsair Dominator 1600 ddr3. 3x24" i eyefinity.

Jag söker en ny processor och moderkort och kanske nya minnen (Inte speciellt dyra och 6 minnen körs väll enbart ok i tripple channel.)

Jag är student så bra prestanda per krona är relevant, en downgrade är inte att tala om. Ska stödja 2 grafikkort och ha minst 5 sata portar samt raid. Överklockning vill jag ska kunna göras. Är ett + om kylaren jag äger fungerar eller om det finns adapters. Budget är just nu inte satt då jag inte vill vara dumsnål så att säga.

Då mina kunskaper har avtagit lite under åren väljer jag att tillbe högre makter.

Har ni förslag så länka gärna tester och annat för att stödja eran åsikt. (Kommer annars googla febrilt.)

Även en stor låda sökes (Just nu funderar jag på Fractals XL låda då jag tröttnat på Min CM storm lådas minimala utrymme.)

Har ni även någon ide om felsökningen så tar jag gärna emot dessa.

Tack så hemskt på förhand MVH David (sitter just nu på värdelöst laptop tangentbord och saknar mina buckling spring så misstag i texten kan förekomma.)

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Eftersom du antagligen gärna vill ha HT precis som din 920 också har så en i7 3770 är vad du vill ha, behöver inte länka till några tester för att veta att den är en hel del bättre än din i7 920, den är det
men här kommer en länk http://www.anandtech.com/bench/Product/47?vs=551

Minne det du har skulle jag inte behålla då, dels kan du inte använda alla 6, då 1155 moderkort bara har dual channel = bara 4 stickor, dels är dom du har väl små per styck, så 4x4Gb eller ännu bättre 2x8Gb.

Moderkort överlåter jag nog till nån annan...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Eftersom du antagligen gärna vill ha HT precis som din 920 också har så en i7 3770 är vad du vill ha, behöver inte länka till några tester för att veta att den är en hel del bättre än din i7 920, den är det
men här kommer en länk http://www.anandtech.com/bench/Product/47?vs=551

Minne det du har skulle jag inte behålla då, dels kan du inte använda alla 6, då 1155 moderkort bara har dual channel = bara 4 stickor, dels är dom du har väl små per styck, så 4x4Gb eller ännu bättre 2x8Gb.

Moderkort överlåter jag nog till nån annan...

Ser bra ut, gissar att du syftade på K modellen. Tack för ditt svar.

En fundering jag har är hur bra HT fungerar i spel. Då den användning jag har för processorkraften ligger just i spelande. Spelar främst WoW, HotS, D3, samt Tribes ascend. Väntar på Bioshock.

Om jag inte minns helt fel var skillnaden när jag köpte min i7a mot en i5a med ganska liten i just spel. Drog iväg mer vid 3d rendering och annan belastning.

Hur står sig i dagsläget Intel mot AMD i fråga om prestanda per krona.

Än en gång tack för ett utförligt svar.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3151528/2013-03-26

Så ser planerna ut just nu.

Valde en i5a då prestandan såg väldigt snarlik ut en i7a i spel men för ca 800 mindre
http://www.anandtech.com/bench/Product/701?vs=551

Moderkortet har 6 sata portar stöder CF samt har en clear cmos knapp, tillräckligt med USB portar och en ps2 till ett bra pris samt stöder RAID.

2x8gb istället för 4x4 för att senare om det behövs trycka i mer minne.

Synpunkter?
Hittar ingen vettig review på moderkortet. Någon som har något att säga om det?

EDIT

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3151584/2013-03-26
Ser nu ut såhär. Om inga invändningar finns så beställer jag detta innan 17 idag.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara bra val..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nu när de nya delarna kom hittade jag den verkliga orsaken till att datorn dog, pin 10 och 11, 12v linor på 24pin kontakten har brunnit. Märktes inte när kontakten satt i men de verkar ha brunnit upp (Sot och smälta kontakter).

Såg det när jag plockade ut de delar som satt kvar i de gamla komponenterna.

7 års garanti på corsair agget i alla fall så får ett nytt på garantin.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA