Permalänk
Entusiast

Hur stabil är eran 24/7-OC?

Har läst en hel del om överklockning de senaste dagarna och begreppet stabilitet är ju väldigt omtalat i alla forum och i alla håll och kanter.
Vissa säger "Jag kör Prime95 i en timme och kraschar det inte så är det bara att rulla på!" medan andra helst vill köra det i 12-24 timmar.

Jag har hört talas om "data-korruption" och annat konstigt om sitt system inte är stabilt vilket inte låter mysigt alls så därför vill jag ha mitt system ganska stabilt. För så som jag förstår det så dör alla datorer alltid efter xxx timmar av Prime95 etc men frågan är bara efter hur lång tid?

Jag har klarat OCCT Linpack 4 timmar i 1.3V med min processor i sign, Prime95 i 13 timmar på 1.3V och Intel Burn Test+Furmark i 10 runs.
Men igår när jag bara satte på ett lite snabbt OCCT Linpack-test igår så kraschade det 20 minuter in, antog att det fortfarande var ostabilt och höjde 0.005V men krasch efter 20 minuter igen. Jag höjde igen imorse med 0.005V men ack nej, krasch efter 20 min.

Nu har jag ökat den med 0.010V från det så spänningen ligger på 1.32V och testas just nu (Eller så har det kraschat för jag är ifrån datorn)
Har ni som mål att klara OCCT Linpack i typ 12 timmar eller nöjer ni er som många andra med Prime95 i 12-24 timmar? Verkar som OCCT är "The shit" för att upptäcka ostabilitet men att många inte kör det så länge...

Hur stabil vet ni att eran överklockning är och hur stabil ska en överklockning vara för att ni är nöjda?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Min Phenom II x4 965 på 4,2Ghz med 1.51V körde jag OCCT i 12 timmar innan jag var nöjd. Brukade köra 2-3 timmar och sedan var jag nöjd, men efter en blåskärm mitt under spelandet bestämde jag mig för att se till så att processorn var helt stabil och körde 12 timmar (behövde höja spänningen ett eller två steg för att få den att rulla i 12 timmar)

Permalänk
Medlem

Prime95, OCCT, Linpack, Intel stress test, Aida64 etc duger ju bara för att testa kylningen.
Att kalla ett system stabilt bara för att det klarar en viss tid med nåt av dom är ju lite udda eftersom allt det visar är att systemet är stabilt i just dom programmen.

Ett system är stabilt när du kan köra programmen du vill köra så länge du vill köra dom.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Prime95, OCCT, Linpack, Intel stress test, Aida64 etc duger ju bara för att testa kylningen.
Att kalla ett system stabilt bara för att det klarar en viss tid med nåt av dom är ju lite udda eftersom allt det visar är att systemet är stabilt i just dom programmen.

Ett system är stabilt när du kan köra programmen du vill köra så länge du vill köra dom.

Dock så testar ju dessa program processorn i 100% load under en längre tid och upptäcker om processorn räknar fel någonstand. Dessa fel kan uppstå när som helst, och du vill ju inte blåskärma mitt under ett spel, eller hur?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Ett system är stabilt när du kan köra programmen du vill köra så länge du vill köra dom.

Det är just det här som många säger men frågan är ju om det är så enkelt, frågan är hur stort problemet med "data-korruption" etc är för ibland kanske man inte ens märker av det men det har fortfarande en ganska negativ effekt. Låter läskigt tycker jag i alla fall men jag bara kollar av hur ni tycker

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Dock så testar ju dessa program processorn i 100% load under en längre tid och upptäcker om processorn räknar fel någonstand. Dessa fel kan uppstå när som helst, och du vill ju inte blåskärma mitt under ett spel, eller hur?

Fast 100% load betyder ju bara att all CPU tid går åt till en viss uppgift, inte att CPU'n belastas max.
Det är fullt möjligt att ta all CPU tid utan att CPU'n knappt belastas alls.
Viket ju även är anledningen till att Intel rekar Aida64 eller dras egna CPU burn framför Prime95.

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med stabilitet. Trodde jag hittat rätt eftersom ja klara prime i 13h, men efter 1 månad under lite bf3:ande så la de ner. Tycker de är svårt att veta

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Avstängd

Svårt att veta, bara för att systemet klarar prime95 i 8-12h betyder ju inte att det är stabilt i idle under längre tider, eller lätt-last som t.ex. rendering eller spelande. Kanske är stabil i 3 månader för att sedan ge dig BSOD och sedan tuffa vidare.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag kör prime95 i ett par timmar för att kolla temps och att cpu+minne är stabilt, sedan kör jag med 3dmark och kör runt det ett tag så ser jag om systemet är stabilt är det ok så brukar det vara stabilt i längden oxo(en speldator dvs).
Att köra med 24h OCCT tex är rätt onödigt tycker jag iaf det räcker med en kortare sväng tex 3-5h mkt för att se temps osv.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Entusiast

jag kör prime i 12+ timmar för det är det man gör för att komma med i overclock.nets "sandy bridge stable" överklockningsklubb och det som sägs på den sidan måste väl ändå betyda någonting?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Stabil 24/7 OC måste vara Prime95 igång 24/7 365 dagar om året. Det är 24/7.
(24+7=31 o de är 31 dagar på en månad. Kom nyss på detta )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Stabil 24/7 OC måste vara Prime95 igång 24/7 365 dagar om året. Det är 24/7.
(24+7=31 o de är 31 dagar på en månad. Kom nyss på detta )

Dagar per månad skiljer sig ganska mycket.. Februari har 28 dagar, April har 30 dagar t.ex

Permalänk
Medlem

Jag anser att mitt system är stabilt när jag har haft igång burken i flera dagar och spelat en rad olika spel under tiden utan krasch.

Att stresstesta gör jag mest för att kolla temperaturer och dyl så allt är ok. Det riktigt testet är ju som sagt att kunna spela dom spel man vill, köra applikationer som man själv använder samt hålla systemet uppe i flera dygn (eller så länge man vill) utan att det kraschar.

Det är så många gånger jag kört OCCT, Prime95 etc i flertalet timmar för att sedan krascha när man ex lirar BF3, så dessa stresstester säger egentligen inte så mycket om långvarig stabilitet.

Permalänk
Medlem

OCCT i 20 minuter o allt fungerar o bra temps då är jag nöjd. Crashar det senare vid spelande går jag in o ökar volten ett snäpp o kör vidare. Crashar det inte mer är det fixat och crashar det igen så bara öka ett snäpp till.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Entusiast

Tack för så många varierade svar men nu börjar jag bli tämligen förbannad på OCCT, det måste vara något fel på testet!

Jag kom nu hem till min dator som stresstestats och resultatet var=Krasch efter 6 minuter....*Facepalm*

På 1.3V klarade jag 4 timmar en gång och 20 minuter andra gången, på 1.31V klarade jag 20 minuter och nu klarar jag alltså 6 minuter med 1.32V, vad är det frågan om? Efter de här resultaten bojkottar jag nog OCCT om ingen har en bra förklaring på detta?!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Dagar per månad skiljer sig ganska mycket.. Februari har 28 dagar, April har 30 dagar t.ex

Detaljer

Permalänk
Medlem

mitt mål är att det aldrig ska crasha, helt enkelt.
rock solid ska det vara.
dock stresstestar jag bara nån timme eller två när det kommer till processorn.

när det gäller grafikkort så stresstestar jag knappt, rakt in i spel och kör bara, crashar det så justerar jag inställningarna och provar och kör vidare.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Håller med ovan tycker också det aldrig ska crasha när jag sitter leker lite själv brukar jag väll bara köra någon som OCCT eller intel burntest i kanske 2-3h men normalt sätt så brukar jag köra det i 12-24h för att se att det är stabil overclock om det ska vara en som jag har en längre tid.

Och när de gäller grafikkort höjer man väll bara tills man känner man e nöjd eller tills de kanske inte finns någon direkt vinst med det längre samt kanske benchar de lite i furmark så det inte artifactar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

BF3 är the ultimate OC-killer. Stabil i bf i 3h+ så är datorn kosher.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304