"The PS4 will out-power most PCs for years to come.”

Permalänk
Medlem

"The PS4 will out-power most PCs for years to come.”

Tänkte bara dela med mig av en _ganska_ gammal nyhet som jag kommit över. Delar med mig av den till er som inte har läst den

http://www.pcgamer.com/2013/03/11/avalanche-playstation-4-pc/...

Tänkte bara citera lite från artikeln och dela med mig av mina tankar.

Citat:

(...) know that Avalanche co-founder Linus Blomberg is specifically referring to the next-gen console’s 8GB of GDDR5 RAM. That’s an impressive leap for living-room gaming, especially since DDR5 system RAM isn’t yet available for PCs (...)

Ehh... va? Är de helt ute och cyklar eller? GDDR5 har funnits ganska länge, och vi har inte äns hunnit till DDR4 än, så DDR5 är ganska långt borta :annoyed: "Åh nej, PS4 har snabbare RAM än jag har! D:"

Skrivet av Linus Blomberg:

“I’m glad Sony decided to go with 8GB RAM because it means that the PS4 will out-power most PCs for years to come.”

Bwahahahaha! :'D Dagens... (Visst, jämfört med kontorsdatorer så har den mer RAM, med det betyder inte att den kommer prestera supermycket bättre för det. RAM har en väldigt liten verkan på de flesta spelen.)

Nå, vad tycker ni? Personligen (Åsikt, slå inte ihjäl mig för det ) tycker jag att de är helt ute och cyklar...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BrutalSwede:

Ehh... va? Är de helt ute och cyklar eller? GDDR5 har funnits ganska länge, och vi har inte äns hunnit till DDR4 än, så DDR5 är ganska långt borta :annoyed: "Åh nej, PS4 har snabbare RAM än jag har! D:"

Måste vara en oseriös artikel. PS4:s RAM är delat mellan CPU och GPU. GDDR5 passar bra till VRAM men sämre till RAM, jämfört med DDR3.

De hävdar också att de flesta speldatorer har mindre än 8 GiB RAM, bara för att 70 % av Steams användare har mindre. Men det finns ju ingen som bygger en speldator idag och väljer 4 GiB, om man inte är på en extrem budget.

Visst, PS4 kanske kommer utprestera en dator från 2010 i många år, men den är ju chanslös mot bättre speldatorer som byggs idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Well med konsoller så är det inte samma som med PC. Den är programmerad på ett annat sätt. Har du 8gb kan du köra mycket högre grafikinställningar på spelen. De är kodade så. Orkar inte gå in på detalj men du kan googla lite om du vill ha mer info.

Konsoll spel är otroligt mer optimerade. gammal 10årig ps3a klarar bf3 utan problem, ja du förstår

Menar inget illa med det jag skrivit, menade inte att slå på dig om det låter så :):)

Permalänk
Medlem

Får se ett år efter den släppts, för då är väl den utdaterad..

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

håller med dig.

en annan grej är att dom säger att den har 8gb Gddr5. so? Titan har ju 6 den med man behöver inte 8gb gddr5.
och han snackar om ddr5? ingen har väll det?
och vi kan ju maxa dagens spel på ddr3 så jag ser ingen anldening att gå till ddr5 än om du inte gör någon sjuk rendering

roligt att PCgamer har skrivit det

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Tycker de flesta konsollfanboys är brutalt inkompetenta och bara spyr ut nonsens på alla ställen dem får chansen att yttra sig.

GDDR5 är ju baserat på DDR3, så svårt kan det ju inte vara att googla innan man skriver. Tycker man i alla fall.

Rent prestandamässigt så lär konsoller inte slå en PC inom dem kommande 10 åren, fast det är ju ganska logiskt med prisskillnaden. Blir Nvidia Grid dessutom väl etablerat och folk får tillgång till bandbredden som behövs för att streama spel så lär konsoller försvinna helt.

Att dem sedan optimerar spel för konsollerna så att dem håller i 10år är ju en annan femma.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Qwal:

Well med konsoller så är det inte samma som med PC. Den är programmerad på ett annat sätt. Har du 8gb kan du köra mycket högre grafikinställningar på spelen. De är kodade så. Orkar inte gå in på detalj men du kan googla lite om du vill ha mer info.

Konsoll spel är otroligt mer optimerade. gammal 10årig ps3a klarar bf3 utan problem, ja du förstår

Menar inget illa med det jag skrivit, menade inte att slå på dig om det låter så :):)

Mjo...det är ju lite som du säger vad jag har hört i alla fall. Jag tror att de nya konsollerna kommer att vara väldigt prisvärda för vad man får i "years to come" jämfört med PC's men efter 3 år så blir det samma sak igen och alla riktiga gamers köper PC
Frågan är när konsollerna kommer sluta leverera 60FPS, det är där som jag personligen direkt kastar ut skiten ut ur fönstret, då är konsollen död för mig, då är den ett skämt.

Men om Microsoft/Sony var smarta så kunde de ju koda så att spelen spelas i kanske "Medium" 1920x1080@60FPS istället för "Ultra" 1920x1080@24-30FPS.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Konsoll spel är otroligt mer optimerade. gammal 10årig ps3a klarar bf3 utan problem, ja du förstår

Utan problem...? Hälften så stora banor, i bästa fall max 30 FPS, lägre än 720p upplösning, hälften så många spelare som max. Säger det något?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Konsoll spel är otroligt mer optimerade. gammal 10årig ps3a klarar bf3 utan problem, ja du förstår

Well, det går väl att sätta igång BF3 genom att använda processorn från min TV:s fjärrkontroll, och grafikkortet från TV:n, och köra BF3 på det sättet utan problem, men det betyder inte att det är en trevlig upplevelse? Know what i'm saying?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Well, det går väl att sätta igång BF3 genom att använda processorn från min TV:s fjärrkontroll, och grafikkortet från TV:n, och köra BF3 på det sättet utan problem, men det betyder inte att det är en trevlig upplevelse? Know what i'm saying?

Skrivet av Atlas Tasume:

Utan problem...? Hälften så stora banor, i bästa fall max 30 FPS, lägre än 720p upplösning, hälften så många spelare som max. Säger det något?

10 år gammal konsoll, inte ps4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qwal:

10 år gammal konsoll, inte ps4.

7 år gammal konsol inte 10...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Bwahahahaha! :'D Dagens... (Visst, jämfört med kontorsdatorer så har den mer RAM, med det betyder inte att den kommer prestera supermycket bättre för det. RAM har en väldigt liten verkan på de flesta spelen.)

Nå, vad tycker ni? Personligen (Åsikt, slå inte ihjäl mig för det ) tycker jag att de är helt ute och cyklar...

Jag tror de syftade på att PS4 kommer få mer grafikminne än alla dagens speldatorer, inklusive de utrustade med ett GTX Titan för 9000kr.

Även om hälften av de 4GB används till CPU så pratar vi om ett grafikkort med 4GB grafikminne, dubbelt mot GTX 680.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Jag tror de syftade på att PS4 kommer få mer grafikminne än alla dagens speldatorer, inklusive de utrustade med ett GTX Titan för 9000kr.

Även om hälften av de 4GB används till CPU så pratar vi om ett grafikkort med 4GB grafikminne, dubbelt mot GTX 680.

På en krets som inte ens behöver 3GB...Bra?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag tror de syftade på att PS4 kommer få mer grafikminne än alla dagens speldatorer, inklusive de utrustade med ett GTX Titan för 9000kr.

Även om hälften av de 4GB används till CPU så pratar vi om ett grafikkort med 4GB grafikminne, dubbelt mot GTX 680.

Tror inte att PS4 kommer utprestera en gaming-pc, någonsin. Spelar ingen roll om den har 1TB grafikminne, när den har ett grafikkort som inte kan hantera det.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

På en krets som inte ens behöver 3GB...Bra?

Hurvida det går att utnyttja med ett så svagt grafikkort låter jag vara osagt, men jag tror att spelutvecklare borde veta mer om sådant än de flesta av oss här på Sweclockers Fördelen med att utveckla till konsol är ju såvitt jag hört att man vet exakt vilken hårdvara som spelet kommer köra på och kan optimera stenhårt för att utnyttja så mkt av den som möjligt.

Det lilla jag vet om programmering säger mig att hur mycket en krets "behöver" i princip bara har att göra med hur man skrivit programvaran för den.

Dessutom har jag svårt att föreställa mig att Sony skulle investerat miljarder på sin nya konsol och skicka med dyr hårdvara som varken CPU eller GPU kan utnyttja. GDDR5 är knappast bättre för CPU än DDR3, men det är ordentligt mkt dyrare, så deras ingenjörer som tagit fram konsolen måste vara övertygade att GPUn kommer kunna utnyttja så mkt extra minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Hurvida det går att utnyttja med ett så svagt grafikkort låter jag vara osagt, men jag tror att spelutvecklare borde veta mer om sådant än de flesta av oss här på Sweclockers Fördelen med att utveckla till konsol är ju såvitt jag hört att man vet exakt vilken hårdvara som spelet kommer köra på och kan optimera stenhårt för att utnyttja så mkt av den som möjligt.

Det lilla jag vet om programmering säger mig att hur mycket en krets "behöver" i princip bara har att göra med hur man skrivit programvaran för den.

Dessutom har jag svårt att föreställa mig att Sony skulle investerat miljarder på sin nya konsol och skicka med dyr hårdvara som varken CPU eller GPU kan utnyttja. GDDR5 är knappast bättre för CPU än DDR3, men det är ordentligt mkt dyrare, så deras ingenjörer som tagit fram konsolen måste vara övertygade att GPUn kommer kunna utnyttja så mkt extra minne.

Måste och måste, mycket är försäljnings tricks

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Måste och måste, mycket är försäljnings tricks

Så att sälja konsolen 1000kr dyrare än nödvändigt bara för att skicka med mer 100% värdelöst minne och bli bäst på pappret skulle vara ett smart försäljningstrick?

Tillåt mig att tveka.

Permalänk
Medlem

jag tror inte ens ps4 kommer vara bättre än den värsta pc ens då det släpps! men med ps3 och 360i i åtanke så tror jag många jämför hårdvaran rakt av och tänker "min pc klår det lätt" men man bör ju veta att denna lilla låda får ju spel som är byggda till EXAKT den hårdvaran, jag tror att de kan bli hyfsat iaf.. men som sagt finns inte ens skuggan av en metrevs chans ps4 eller nya xbox utpresterar en highend pc

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Han ljuger inte när han säger att PS4 kommer att prestera bättre än de flesta PC. Det är inte väldigt liten del av alla datorer som används som kraftfulla speldatorer och därför stämmer det han säger. Sen att det skulle bero på 8GB GDDR5 minne har jag svårt att tro. Däremot synd att han måste göra såna uttalande eftersom det bara ger mer krut till tekniskt okunniga konsol fanboys som sedan spyr ut det dagligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Så att sälja konsolen 1000kr dyrare än nödvändigt bara för att skicka med mer 100% värdelöst minne och bli bäst på pappret skulle vara ett smart försäljningstrick?

Tillåt mig att tveka.

Nepp, men att ha som argument att den har mycket minne, det är ett försäljnings trick 6GB skulle nog ha räckt Men men minne är ju billigt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

jag tror inte ens ps4 kommer vara bättre än den värsta pc ens då det släpps! men med ps3 och 360i i åtanke så tror jag många jämför hårdvaran rakt av och tänker "min pc klår det lätt" men man bör ju veta att denna lilla låda får ju spel som är byggda till EXAKT den hårdvaran, jag tror att de kan bli hyfsat iaf.. men som sagt finns inte ens skuggan av en metrevs chans ps4 eller nya xbox utpresterar en highend pc

Grejen är att PS4 och förhoppningsvis Nextbox kommer att använda en x86-architektur vilket även våra vanliga datorer använder sig av. Förhoppningsvis så blir det färre sketna konsollportar då det alltid har varit lättast att bygga spel för en PC. Då skulle de kunna bygga spelet för PC och sedan banta ner de funktioner som krävs för att spelet ska rulla så bra som möjligt på konsollen.

Min största fråga är dock hur standarden för upplösning/skärmuppdatering blir. 1080p blir det nog utan tvekan, iallafall till en början. Däremot 60fps har jag väldigt svårt att tro.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Beror på vad man menar med PC. Den större mängden som sitter med PC har inte kraftfulla grafikkort i dem. Så om man menar att PS4 kommer slå merparten av dagens PC så kan det kanske stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Grejen är att PS4 och förhoppningsvis Nextbox kommer att använda en x86-architektur vilket även våra vanliga datorer använder sig av. Förhoppningsvis så blir det färre sketna konsollportar då det alltid har varit lättast att bygga spel för en PC. Då skulle de kunna bygga spelet för PC och sedan banta ner de funktioner som krävs för att spelet ska rulla så bra som möjligt på konsollen.

Min största fråga är dock hur standarden för upplösning/skärmuppdatering blir. 1080p blir det nog utan tvekan, iallafall till en början. Däremot 60fps har jag väldigt svårt att tro.

De siktar nog på 30fps på konsoll som vanligt. I 1080p då denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De siktar nog på 30fps på konsoll som vanligt. I 1080p då denna gången.

De skrev att de skulle ha 50 eller 60 fps, kommer ej ihåg vilket. Va nog här på swec den infon va.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16622-ea-games-playstation-4...

"We no longer have to constrain our games or ration computer graphics, memory or bandwidth. We can let the games really flourish [in] 1080p, 60 frames a second."

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Nå, vad tycker ni?

Att konsollfirmor alltid hypar sina produkter skoningslöst innan release.
Det hör liksom till.
Inte så mycket att bry sig om.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

De skrev att de skulle ha 50 eller 60 fps, kommer ej ihåg vilket. Va nog här på swec den infon va.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16622-ea-games-playstation-4...

"We no longer have to constrain our games or ration computer graphics, memory or bandwidth. We can let the games really flourish [in] 1080p, 60 frames a second."

Nya Killzone kommer vara i 30fps iaf.

Permalänk
Medlem

PS4 kommer då garanterat "utprestera" min PC i spel under hela sin livstid..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nepp, men att ha som argument att den har mycket minne, det är ett försäljnings trick 6GB skulle nog ha räckt Men men minne är ju billigt

Du får nog ta och titta lite närmre på priserna för GDDR5 minne, det är inte speciellt billigt

Ett grafikkort som har som enda skillnad att det har 2/3GB mer minne kostar ofta minst 500kr mera, vilket skulle motsvara ca 2000kr i försäljningsled för 8GB minne.

Det mest tillförligtliga priset på vad GDDR5 minnet faktiskt kostar för tillverkaren jag sett är ca 20$ per GB vilket motsvarar att tillverkaren betalar en bit över 1000kr för 8GB.

1000-2000kr är knappast någon struntsumma på konsolmarknaden där hela konsolen (inklusive spel och handkontrol) helst inte får kosta mer än 5000kr!!!

Jag tror du förväxlar det med GDDR3 eller DDR3 minne som är förhållandevis mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Mitt nintendo 64 fungerar fortfarande, helt tyst, går att uppgradera RAM på den, och spelen är tomma av alla buggar. Konsoler var bättre förr.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nya Killzone kommer vara i 30fps iaf.

30 fps... helt sjukt... får en att må dåligt ju. Känns som de kanske bara är typ mobil spel på ps4 som kommer va 60 fps då xD