Hjälp med förstörd raid 1 (datan är kvar)

Permalänk

Hjälp med förstörd raid 1 (datan är kvar)

Köpte precis en ssd till och insåg då att jag satt en lagringsdisk på en sata6 port. Var lite tveksam men flyttade i alla fall hårddisken till en av de andra portarna.

När jag startade upp windows hade raidpartionen försvunnit och båda diskarna syntes. Konstigt nog är bara (D: ) uppdaterad med senaste månadens (?) innehåll. Ingen data är förlorad men nu har jag ingen säkerhet mot att en disk fallerar...

Frågor:

1: Finns det något sätt att återställa raid som det var?

2: Finns det något annat sätt att spegla innehållet så att det säkerhetskopieras?

Eller finns det ett bättre sätt att göra det på?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Kommer du åt någon data eller kommer det upp info om att disken måste formateras?

Själv hade jag en raid5 som kraschade men kunde då återställa den mjukvarumässigt med hjälp av "RAID Reconstructor" och skapa en virtuel raidenhet som sedan kunde läsas av "GetDataBack for NTFS" och på så sätt kopiera all data till andra diskar. Hoppas detta kan hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av Alfa347:

Kommer du åt någon data eller kommer det upp info om att disken måste formateras?

Själv hade jag en raid5 som kraschade men kunde då återställa den mjukvarumässigt med hjälp av "RAID Reconstructor" och skapa en virtuel raidenhet som sedan kunde läsas av "GetDataBack for NTFS" och på så sätt kopiera all data till andra diskar. Hoppas detta kan hjälpa dig.

Jag kommer åt all data på båda diskarna

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

kopiera över datan till andra diskar och sedan återskapa raiden. Tyvärr vet jag inget bra sätt att återskapa raid-arrayen. Vågar inte säga att det inte går med tror det kan bli svår i windowsmiljö men det finns kanske någon som kan ge dig tips på det.

Huvudsaken är ju att du inte blivit av med någon data.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Köpte precis en ssd till och insåg då att jag satt en lagringsdisk på en sata6 port. Var lite tveksam men flyttade i alla fall hårddisken till en av de andra portarna.

När jag startade upp windows hade raidpartionen försvunnit och båda diskarna syntes. Konstigt nog är bara (D: ) uppdaterad med senaste månadens (?) innehåll. Ingen data är förlorad men nu har jag ingen säkerhet mot att en disk fallerar...

http://img546.imageshack.us/img546/663/captureejy.png

Frågor:

1: Finns det något sätt att återställa raid som det var?

2: Finns det något annat sätt att spegla innehållet så att det säkerhetskopieras?

Eller finns det ett bättre sätt att göra det på?

om du stoppar tillbaks disken till samma port som innan återskapas inte raiden automatiskt?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

om du stoppar tillbaks disken till samma port som innan återskapas inte raiden automatiskt?

Detta tänkte jag precis föreslå också. Om du kopplar in bägge hårddiskarna till samma Sata-kontroller igen som kommer RAID:en troligtvis fungera.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Låter konstigt att det inte var exakt samma data på båda diskarna när du körde RAID 1. Var det någon mjukvara som synkade diskarna du använde?

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Skrivet av Dreadwood:

Låter konstigt att det inte var exakt samma data på båda diskarna när du körde RAID 1. Var det någon mjukvara som synkade diskarna du använde?

Jag blev också förvirrad av att det inte var samma data på diskarna. När jag tänker på det nu har jag ett svagt minne av att jag rensat CMOS. Glömde nog helt enkelt att återskapa RAID:en efter det.

Jag satte upp RAID:en med intel-(någonting) på moderkortet.

Skrivet av DeeJay1:

Detta tänkte jag precis föreslå också. Om du kopplar in bägge hårddiskarna till samma Sata-kontroller igen som kommer RAID:en troligtvis fungera.

Skrivet av Akarr:

om du stoppar tillbaks disken till samma port som innan återskapas inte raiden automatiskt?

Jag verkar som sagt ha varit lite dum och tagit bort RAID:en tidigare. Mitt moderkort står just nu i AHCI mode, googlade runt lite och ser att den eventuellt återskapar array:en om jag ändrar till RAID... Detta funkar nog bra om man har samma data på diskarna, kan man välja att den ska spegla (D: ) i detta fallet?

Annars kör jag nog på två hårddiskar med manuell backup då jag uppenbarligen inte har så bra koll på det här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

spana in om adminprogget (IRST) till RAIDen kan återskapa

Kanske onödigt att tillägga att du naturligtvis måste sätta upp RAID1 i RAID-BIOS, kolla där om du kan sätta vilken disk som skall vara "master", annars kanske du kan ange det i IRST.

Som alltid går backup före RAID.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Kanske onödigt att tillägga att du naturligtvis måste sätta upp RAID1 i RAID-BIOS, kolla där om du kan sätta vilken disk som skall vara "master", annars kanske du kan ange det i IRST.

Som alltid går backup före RAID.

Jo självklart måste man sätta BIOS till RAID, måste ändrats när jag resettade cmos x)

IRST, Intel Rapid Storage Tech... Hittar inget vettigt om det på google, är det mjukvaruraid eller kan den ändra i BIOS?

Backup går som sagt före raid. Jag vill inte starta om RAID som typ formaterar båda diskarna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Jo självklart måste man sätta BIOS till RAID, måste ändrats när jag resettade cmos x)

IRST, Intel Rapid Storage Tech... Hittar inget vettigt om det på google, är det mjukvaruraid eller kan den ändra i BIOS?

Backup går som sagt före raid. Jag vill inte starta om RAID som typ formaterar båda diskarna.

kör du diskmirroring så formaterar du inte om något om jag förstått dig rätt

när du lagt in din första disk som är primär i din diskmirroring och ansluter en andra disk så kommer den syncas mot den primära disken. du kommer inte formatera om något med en diskmirroring.

det är i stripeset som den vill ändra om i diskarna..

har du tidigare kört en raid så ligger allt säkert kvar så fort du sätter igång det. den kommer säga att din raid är bruten och behöver synkas..

intel rapid storage technology är mjukvara som sköter om din raid. typ diskhanteraren.

*edit
precis som ovanstående skriver.. missade det inlägget

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av jookeer:

IRST = adminprogg och drivare till Intels RAID-bryggor - ett måste för att kunna managera Intels RAID

Skrivet av Akarr:

kör du diskmirroring så formaterar du inte om något om jag förstått dig rätt

när du lagt in din första disk som är primär i din diskmirroring och ansluter en andra disk så kommer den syncas mot den primära disken. du kommer inte formatera om något med en diskmirroring.

det är i stripeset som den vill ändra om i diskarna..

har du tidigare kört en raid så ligger allt säkert kvar så fort du sätter igång det. den kommer säga att din raid är bruten och behöver synkas..

intel rapid storage technology är mjukvara som sköter om din raid. typ diskhanteraren.

*edit
precis som ovanstående skriver.. missade det inlägget

Ok, tack så mycket!

Startar helt enkelt om RAID:en och hoppas att det inte blir problem

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Installerade Linux Mint idag för att testa och upptäckte något intressant:

Under linux ligger diskarna i raid (Intel Matrix RAID Member (version 1.1.00)) och jag kan bara se en version av filerna.

I windows är det dock fortfarande som på bilden ovan. Jag har inte ändrat på någonting sen jag startade tråden då jag var rädd radera data...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.