AMD presenterar Radeon Sky – beräkningskort för strömmande spel

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av anon127948:

Du borde ha varit vaken när det var fysiklektioner i skolan. Framtiden som du kallar det för har ett litet problem kallad ljusets hastighet som gör det direkt olämpligt för något som helst spel där spelaren föredrar att saker på skärmen faktiskt reagerar snabbt på hans input.

Absolut, men pratar inte heller om i morgon eller ens 10-20 år. Men i framtiden _kommer_ det hända. Jag står fast med att jag gillar idén så länge det håller för mina behov.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

lite matematik ...
24fps 41ms latency som max.
30fps 33ms latency som max.
60fps 16ms latency som max.
120fps 8ms latency som max. (vill veta bandbredden som behövs för detta okomprimerat i 1920x1080...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Miljö? Oändligt? Vad pratar du om?

Jag förstår att du inte fattar;-) Det jag menade var att det inte kommer att bli möjligt ur miljö/energi synpunkt. Det bör till slut gå åt ett håll där man vill använda hårdvara på ett effektivare sätt. Nu är det väl inte direkt någon brist på kisel men när alla i kina också vill ha grafikkort så kanske det spårar ur. Iofs, när alla i kina bara vill spela så spårar det också ur. Hittar man något billigare enklare sätt att producera kretsar på längre fram så ser förmodligen situtationen annorlunda ut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
99:e percentilen

Vi räknar på det.

1920x1080 = 2 073 600 pixlar

2 073 600 pixlar × 24 bit = 6 220 800 B per frame

6 220 800 B × 60 fps = 373 248 000 B/s

373 248 000 B/s ≈ 373 MB/s
373 248 000 B/s = 2 985 984 000 bit/s ≈ 3 Gbit/s

----------------------------------------------------------------

Vi kan gå ett steg till och räkna ut bandbredden som krävs för 2560x1440 @ 120 fps:

2560x1440 = 3 686 400 pixlar

3 686 400 pixlar × 24 bit = 11 059 200 B per frame

11 059 200 B × 120 fps = 1 327 104 000 B/s

1 327 104 000 B/s ≈ 1 327 MB/s
1 327 104 000 B/s = 10 616 832 000 bit/s ≈ 10,6 Gbit/s

Skulle vilja se den person som uppnår detta över ADSL eller ens fiber med bra responstid och allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

lite matematik ...
24fps 41ms latency som max.
30fps 33ms latency som max.
60fps 16ms latency som max.
120fps 8ms latency som max. (vill veta bandbredden som behövs för detta okomprimerat i 1920x1080...)

Ja det kommer förmodligen att ta ett tag innan vi ser detta. Men det kan hända rätt mycket på 5-10 år. Sen om resten av världen skall hänga med så tar det väl ytterliggare 10 år.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

lite matematik ...
24fps 41ms latency som max.
30fps 33ms latency som max.
60fps 16ms latency som max.
120fps 8ms latency som max. (vill veta bandbredden som behövs för detta okomprimerat i 1920x1080...)

Fast du förutsätter med detta att man ligger en frame efter. Att hela tiden se allt en eller två frames förskjutet är inte heller bra. Och det innan man ser till sådant som inputlag och avkodning. Det kommer nog bli flertalet frames fördröjning vid 60Hz.

Skrivet av HurMycket:

Vi räknar på det.

1920x1080 = 2 073 600 pixlar

2 073 600 pixlar × 24 bit = 6 220 800 B per frame

6 220 800 B × 60 fps = 373 248 000 B/s

373 248 000 B/s ≈ 373 MB/s
373 248 000 B/s = 2 985 984 000 bit/s ≈ 3 Gbit/s

----------------------------------------------------------------

Vi kan gå ett steg till och räkna ut bandbredden som krävs för 2560x1440 @ 120 fps:

2560x1440 = 3 686 400 pixlar

3 686 400 pixlar × 24 bit = 11 059 200 B per frame

11 059 200 B × 120 fps = 1 327 104 000 B/s

1 327 104 000 B/s ≈ 1 327 MB/s
1 327 104 000 B/s = 10 616 832 000 bit/s ≈ 10,6 Gbit/s

Skulle vilja se den person som uppnår detta över ADSL eller ens fiber med bra responstid och allt.

Killen som har råd med den uppkopplingen lär ju kunna köpa ett grafikkort för 800:- och spela hemma.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Du borde ha varit vaken när det var fysiklektioner i skolan. Framtiden som du kallar det för har ett litet problem kallad ljusets hastighet som gör det direkt olämpligt för något som helst spel där spelaren föredrar att saker på skärmen faktiskt reagerar snabbt på hans input.

Fast kommer du få högre latenser bara för att du skickar bild också? Du är ju redan idag beroende av att massa data skickas från någon annanstans i världen när du spelar online. Blir det verkligen längre fördröjning av att man skickar bild också och inte bara positioner över nätverket? I teorin är det ju ingen som helst skillnad i latens, bara i bandbredd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast kommer du få högre latenser bara för att du skickar bild också? Du är ju redan idag beroende av att massa data skickas från någon annanstans i världen när du spelar online. Blir det verkligen längre fördröjning av att man skickar bild också och inte bara positioner över nätverket? I teorin är det ju ingen som helst skillnad i latens, bara i bandbredd.

När du renderar lokalt så har du prediction och inter-/extrapolering. Svårt att göra det när du inte vet någonting om miljön utan får bilden i rådata.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Problemet med "cloud gaming" är förutom tekniska begränsningar så som latency att de som erbjuder dessa tjänster vill att du ska spela så lite som möjligt. På så sätt behöver de göra mindre beräkningar och har mindre utgifter. Blir dessa tjänster väldigt populära (vilket är troligt med tanke på hur populärt streamad video och musik har blivit) kommer utvecklarna möjligen att hamna i en situation där de tvingas anpassa sig och göra lättdrivna korta spel för att överhuvud taget få sina spel "utgivna" på dessa tjänster.

Jag hoppas att så inte blir fallet men det tål att tänkas på.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

När du renderar lokalt så har du prediction och inter-/extrapolering. Svårt att göra det när du inte vet någonting om miljön utan får bilden i rådata.

Nu ska vi se här. Du kan göra prediction på servern också fast inte riktigt i samma utsträckning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vi räknar på det.

1920x1080 = 2 073 600 pixlar

2 073 600 pixlar × 24 bit = 6 220 800 B per frame

6 220 800 B × 60 fps = 373 248 000 B/s

373 248 000 B/s ≈ 373 MB/s
373 248 000 B/s = 2 985 984 000 bit/s ≈ 3 Gbit/s

----------------------------------------------------------------

Vi kan gå ett steg till och räkna ut bandbredden som krävs för 2560x1440 @ 120 fps:

2560x1440 = 3 686 400 pixlar

3 686 400 pixlar × 24 bit = 11 059 200 B per frame

11 059 200 B × 120 fps = 1 327 104 000 B/s

1 327 104 000 B/s ≈ 1 327 MB/s
1 327 104 000 B/s = 10 616 832 000 bit/s ≈ 10,6 Gbit/s

Skulle vilja se den person som uppnår detta över ADSL eller ens fiber med bra responstid och allt.

...Vilket är anledningen till att man slänger upp en egen server hemma, router/switch i gigatbitklassen är nemas problemas, så.

Personligen har jag kopplat in min gamingburk i vardagsrummet och använder den som HTPC, men man blir ju less på fläktarna and whatnot.. vore mycket smidigare att bara sätta upp ett nytt gäst-OS i en ESXi-server och sen kunna spela från vilken enhet jag vill i LANet.

Vore kul att se folks reaktion om man får igång Crysis3 på telefonen

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Killen som har råd med den uppkopplingen lär ju kunna köpa ett grafikkort för 800:- och spela hemma.

Alltså behövs inte "cloud gaming". Eller vad menar du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vi räknar på det.

1920x1080 = 2 073 600 pixlar

2 073 600 pixlar × 24 bit = 6 220 800 B per frame

6 220 800 B × 60 fps = 373 248 000 B/s

373 248 000 B/s ≈ 373 MB/s
373 248 000 B/s = 2 985 984 000 bit/s ≈ 3 Gbit/s

----------------------------------------------------------------

Vi kan gå ett steg till och räkna ut bandbredden som krävs för 2560x1440 @ 120 fps:

2560x1440 = 3 686 400 pixlar

3 686 400 pixlar × 24 bit = 11 059 200 B per frame

11 059 200 B × 120 fps = 1 327 104 000 B/s

1 327 104 000 B/s ≈ 1 327 MB/s
1 327 104 000 B/s = 10 616 832 000 bit/s ≈ 10,6 Gbit/s

Skulle vilja se den person som uppnår detta över ADSL eller ens fiber med bra responstid och allt.

och exakt vilken fjärrspelservice är det som erbjuder eller kommer erbjuda tjusigt okomprimerade bitmappar direkt hem i brevlådan? säkert nån som räknat på det ekonomiskt hållbara i det med antar jag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu ska vi se här. Du kan göra prediction på servern också fast inte riktigt i samma utsträckning.

Din bilduppdatering är totalt beroende på inkommande nätverkspaket i fallet med att streama bilddatan. Här är inputlatensen helt beroende av nätverkslatensen: får du inga paket får du ingen bilduppdatering eller om paketen är 1000ms sena så har du 1000ms delay på din uppdatering.

I fallet när du renderar lokalt så predictas det mesta var det borde befinna sig inför nästa inkommande paket och renderingen interpoleras även om du inte fått in något nätverkspaket.

Är du med?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AndreaX:

och exakt vilken fjärrspelservice är det som erbjuder eller kommer erbjuda tjusigt okomprimerade bitmappar direkt hem i brevlådan? säkert nån som räknat på det ekonomiskt hållbara i det med antar jag..

Det är ju det jag menar. Man måste komprimera sönder videon för att det ens ska vara teoretiskt möjligt att strömma den över gemene mans uppkoppling. Och då har vi inte ens tagit med den troligen enorma latensen och instabiliteten som kommer förstöra upplevelsen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är ju det jag menar. Man måste komprimera sönder videon för att det ens ska vara teoretiskt möjligt att strömma den över gemene mans uppkoppling.

Jag tror inte det kommer bli något problem. Blu ray filmer har bara en bitrate på 36 Mbit/s, och dom ser väldigt bra ut, och många har ju 100 mbit/s bredband nuförtiden. Man skulle också kunna komprimera Blu ray filmer ganska mycket mer, och man skulle inte se någon skillnad i kvalitén.

Sen släpps också en ny videoformat snart som heter h.265 som komprimerar dubbelt bättre än h.264, så det kommer bara ta ungefär 50 mbit/s att strömma 2560x1440 i 60 FPS i blu ray kvalité.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nitroid:

Jag tror inte det kommer bli något problem. Blu ray filmer har bara en bitrate på 36 Mbit/s, och dom ser väldigt bra ut, och många har ju 100 mbit/s bredband nuförtiden. Man skulle också kunna komprimera Blu ray filmer ganska mycket mer, och man skulle inte se någon skillnad i kvalitén.

Sen släpps också en ny videoformat snart som heter h.265 som komprimerar dubbelt bättre än h.264, så det kommer bara ta ungefär 50 mbit/s att strömma 2560x1440 i 60 FPS i blu ray kvalité.

Men det är ju inte komprimerat i realtid. Borde det inte vara så att man kan få bättre resultat om man har längre tid på sig att komprimera? Jag tror inte att det inom de närmaste åren kommer gå att spela på ett acceptabelt sätt i molnet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du borde ha varit vaken när det var fysiklektioner i skolan. Framtiden som du kallar det för har ett litet problem kallad ljusets hastighet som gör det direkt olämpligt för något som helst spel där spelaren föredrar att saker på skärmen faktiskt reagerar snabbt på hans input.

Jag har testat streamande spel och jag var väldigt skeptiskt tills jag faktiskt satt där och spelade och det fungerade riktigt bra. Det var en tidig teknologidemo och naturligtvis fanns det saker som kunde bli bättre och det är just det som folk jobbar med, att göra saker BÄTTRE.
Med servrar närmare spelarna och bättre komprimeringstekniker så kommer en stor del av casual spelandet kunna flytta in i en *billig* TV-box där man ändå kan spela de senaste spelen med hög prestanda.
Men detta är inte för swecklockrarna, det är för de som köper TV-spel, dom som köper sina datorer på OnOff och dom som gärna förolämpar din morsa via Teamspeak

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Alltså behövs inte "cloud gaming". Eller vad menar du?

Nja, "behövs" gör det ju inte. Men jag tror inte att det är framtiden. Det är enklare att bygga in tillräckligt med grafikkraft i till och med mobila enheter än vad det är att skicka dessa datamängder till så många spelare och med så låg latens till ett konkurrenskraftigt pris. Det kommer säkert bli en del tjänster, men jag tror inte på dem.

Permalänk
Medlem

Kul att se AMD arbetar med nya saker som t.ex. för "moln-tjänster" - för framtiden?

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Problemet med "cloud gaming" är förutom tekniska begränsningar så som latency att de som erbjuder dessa tjänster vill att du ska spela så lite som möjligt. På så sätt behöver de göra mindre beräkningar och har mindre utgifter. Blir dessa tjänster väldigt populära (vilket är troligt med tanke på hur populärt streamad video och musik har blivit) kommer utvecklarna möjligen att hamna i en situation där de tvingas anpassa sig och göra lättdrivna korta spel för att överhuvud taget få sina spel "utgivna" på dessa tjänster.

Jag hoppas att så inte blir fallet men det tål att tänkas på.

Vill see mmos i målnet

Permalänk
Snusfri

Detta är ju inget för "hardcore-gamers" utan jag ser mer detta som konsollernas död.

I framtiden kommer våra tv-apparater att ha ett eget operativsystem (förmodligen Android-baserat) där du har tex Netflix, HBO, Viaplay, CMore osv och när du startar upp din tv så kommer du till en "startmeny" inte olik Modern UI med "livetiles" för väder, nyheter och liknande samt ovanstående appar för film, tv-serier och molnbaserade spel som du styr med en handkontroll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Välkommen till framtiden! Där miljö förmodligen kommer i första hand. Vad det gäller cloudcomputing så kan man ju inte vara säker. Eftersom det kanske snart går att tillverka IC-kretsar och kort på en resurs som vi har oändlig tillgång på, och som knappt kostar något. När det gäller fysisk media i form av spel, film och musik så är detta något som garanterat kommer att försvinna. Det finns inget som helst mervärde i detta. Ju förr man förstår det desto bättre.

Jag betalar gärna extra för en fysisk kopia, och det är jag inte ensam om. Så där finns garanterat fortförande pengar att tjäna. Bra och efterlängtade spel föredrar jag alltid att köpa i fysisk form om det finns tillgängligt, medans de mindre intressanta titlarna blir digitalt.

Det där med miljö tror jag inte på. Det handlar om vad som är mest kostnadseffektivt och var efterfrågan finns. Företag vill tjäna pengar, inte rädda skogar. Särskilt spelutvecklare tjänar inte direkt något på att framstå som miljövänliga, till skillnad från andra branscher.

Men visst kan jag hålla med om att det digitala kommer ta över helt och hållet någon dag, men det ligger fortförande en bra bit in i framtiden tror jag.

Skrivet av anon127948:

Ingen fara. Latens problem eller kostnad kommer hålla skiten borta. Har man några få servrar utplacerade kommer de flesta ha underbart hög latens. Har man servrar överallt så att folk får bättre latens så kommer det kosta som fan då de flesta spelar runt samma tid på dygnet så det kommer krävas nog med utrustning för att sköta peak behovet. Resten av tiden blir det att sitta och rulla tummar medan hårdvaran sitter och drar.

Var inte så säker på det. Konsollerna lyckades ju tex sno åt sig den större delen av spel-utvecklare och även kända PC-titlar trots usel prestanda, usla kontroller, usla priser, usla möjligheter i spelen, etc. Uppenbarligen så är inte massan av casual gamers särskilt kräsna, och det är ju tyvärr dom som styr marknaden. Fler följder jag ser framför mig är tex titlar som blir exklusiva för en specifik streaming-tjänst. Nvidia är ju inte direkt kända för att vara givmilda av sig och kommer garanterat köra hårt med exklusivitet på olika fronter för att locka användare.

Är så jäkla trött på den här multiplattform-skiten. Vill inte att det ska splittras ännu mer.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"