Samsung kan tillverka Nvidias grafikprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Samsung kan tillverka Nvidias grafikprocessorer

Nvidia riktar blicken bortom TSMC och arbetar med Samsung för att inleda tillverkningen av grafikprocessorer hos den koreanska jätten, däribland Geforce GTX 600-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

trevligt, nu kan det hända grejer!

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk

Kommer man ha sådan tur att Nvidia korten blir billigare?

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hoppas de slipper problemen nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

betyder detta att man ska avvakta att köpa nytt graffe? Är sugen på nytt nämligen

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Spännande. Vi får se om Samsung lyckas nå den yielden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Undrar vilken typ av krets kraven på 85% yield ligger på då det låter väldigt högt? Lär ju inte vara GK110 i alla fall

Permalänk

Jag får en känsla av att Samsung senare kommer att lansera "egna" grafikchip, Galaxy Tegra S, kanske. ��

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bideberg92:

Kommer man ha sådan tur att Nvidia korten blir billigare?

möjligtvis blir vinsten större skulle ja gissa

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd

Nvidia har alltid haft problem med yields.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Nvidia har alltid haft problem med yields.

Ja, mer eller mindre. Där har inte AMD haft samma problem tack vare att dom har längre och egen erfarenhet från sina egna gamla Global Foundries..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Illa

Diagrammen för pris per transistor var dock nedslående. Ser ut att vara slutet på en era. Det enda som processutvecklingen kommer att ge oss nu är lägre effektförbrukning per utförd operation men den absoluta prestandan kommer att stagnera. Det innebär att det mest är bärbart som kommer att vinna på detta. Suck.

Permalänk
Medlem

Hmm intressant. Ska bli kul att se om Samsung lyckas visa vart skåpet ska stå.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Brukar inte en nod ge runt 100% gånger högre transistortäthet? Eller glömmer redaktionen att räkna i kvadrat?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Brukar inte en nod ge runt 100% gånger högre transistortäthet? Eller glömmer redaktionen att räkna i kvadrat?

Korrigerat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Ja, mer eller mindre. Där har inte AMD haft samma problem tack vare att dom har längre och egen erfarenhet från sina egna gamla Global Foundries..

ATI och grabbarna uppe i Kanada har aldrig använt AMDs eller Global Foundries fabs för annat än APU. ATI har genom åren använt främst UMC, TSMC och även haft specialprojekt med annat. De har ofta sourcat på olika anläggningar vid samma tid. Senare år verkar de kört de mesta hos TSMC däremot. Nvidia har tidigare använt andra fabs också, bland annat IBM i NY. Testning, binning och packning kan man inte nödvändigtvis lägga på fabs när man ska skylla på någon. Inte heller de parterna som tar designbesluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Jag får en känsla av att Samsung senare kommer att lansera "egna" grafikchip, Galaxy Tegra S, kanske. ��

De tillverkar ju redan sina exynos samt apples soc o tegra har ju inte varit speciellt imponerande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Jag får en känsla av att Samsung senare kommer att lansera "egna" grafikchip, Galaxy Tegra S, kanske. ��

Varför skulle de vilja kopiera något som är sämre än det de redan har?

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Varför skulle de vilja kopiera något som är sämre än det de redan har?

Nja kanske inte kopiera just Tegra men jag drog till med något bara (tror jag tänkte på Tesla), Samsung har ju kopierat friskt av företag som anlitat dom tidigare. Så kanske GalaxyTX690S

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Nja kanske inte kopiera just Tegra men jag drog till med något bara (tror jag tänkte på Tesla), Samsung har ju kopierat friskt av företag som anlitat dom tidigare. Så kanske GalaxyTX690S

Nja eller inte, då skulle de inte få några kunder. Samsung och Intrinsity designade och utvecklade Hummingbird och A4 tillsammans, efter det råkar Apple köpt upp Intrinsity. De arbeta sen med PA Semi-snubbarna och andra nyanställda om att utveckla A6. Intrinsity är anledningen till att Apple fortfarande fabbar i Texas. Som elektronik och halvledarjätte så har de uppfunnit och patenterat långt mer än några OEMs som använder deras komponenter. Mali, från ARM och PowerVR, från Imagination är också betydligt starkare än nVidias. nVidia som inte kommer bygga några mobilchip hos Samsung eller licensierar några GPU-designer som AMD gjorde som nu är Adreno.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Nja kanske inte kopiera just Tegra men jag drog till med något bara (tror jag tänkte på Tesla), Samsung har ju kopierat friskt av företag som anlitat dom tidigare. Så kanske GalaxyTX690S

Heh, Titan i en surfplatta. xD

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nja eller inte, då skulle de inte få några kunder. Samsung och Intrinsity designade och utvecklade Hummingbird och A4 tillsammans, efter det råkar Apple köpt upp Intrinsity. De arbeta sen med PA Semi-snubbarna och andra nyanställda om att utveckla A6. Intrinsity är anledningen till att Apple fortfarande fabbar i Texas. Som elektronik och halvledarjätte så har de uppfunnit och patenterat långt mer än några OEMs som använder deras komponenter. Mali, från ARM och PowerVR, från Imagination är också betydligt starkare än nVidias. nVidia som inte kommer bygga några mobilchip hos Samsung eller licensierar några GPU-designer som AMD gjorde som nu är Adreno.

Finns mycket dom "råkat" kopiera.
Host host, amoled, host host!

(Inte bekräftat dock, http://www.wpcentral.com/nokia-dropping-samsung-component-sup...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Finns mycket dom "råkat" kopiera.
Host host, amoled, host host!

Dem är en av uppfinnarna och har spenderat miljarder på att utveckla det, och miljarder på att fabba sina, andras och Apples chip i USA. Sen att teknik ägs av flera parter i slutändan är det vanliga. De som uppfann OLEDs har ju konkat eller gått ur branschen. Det blir så när man inte investerar och innoverar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Finns mycket dom "råkat" kopiera.
Host host, amoled, host host!

(Inte bekräftat dock, http://www.wpcentral.com/nokia-dropping-samsung-component-sup...)

Samsung har ju varit en av de stora utvecklarna av oled.
Samsung var väl redan 2004 störst inom oled o nokia hade amoled i en telefon först 2006?
Har inte gjort någon research men vet inte att jag sett något om vad nokia har bidragit med förutom att använt tekniken?

Upplys mig gärna. Inget fanboy krig bara.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Samsung har ju varit en av de stora utvecklarna av oled.
Samsung var väl redan 2004 störst inom oled o nokia hade amoled i en telefon först 2006?
Har inte gjort någon research men vet inte att jag sett något om vad nokia har bidragit med förutom att använt tekniken?

Upplys mig gärna. Inget fanboy krig bara.

Saken gällde tydligen att Nokia lade en beställning på oled-skärmar med en viss spec. och Samsung tog emot beställningen, kontrakt skrevs och innan skärmar levererades så sade Samsung upp avtalet. En tid senare kom Samsung ut med en mobil som hade samma spec på skärmen som Nokia beställt men inte fått levererat. Men essensen är att Samsung kopierar, och dom försöker inte ens dölja det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Saken gällde tydligen att Nokia lade en beställning på oled-skärmar med en viss spec. och Samsung tog emot beställningen, kontrakt skrevs och innan skärmar levererades så sade Samsung upp avtalet. En tid senare kom Samsung ut med en mobil som hade samma spec på skärmen som Nokia beställt men inte fått levererat. Men essensen är att Samsung kopierar, och dom försöker inte ens dölja det.

Om kontrakt skrivits så bör det kostat dem en rejäl slant iom kontraktsbrott.
Kopierade de när de använder en egen produkt som de har tagit fram o tillverkat innan nokia använde den i en telefon överhuvudtaget?

Låter som att du bara inte gillar samsung?

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Om kontrakt skrivits så bör det kostat dem en rejäl slant iom kontraktsbrott.
Kopierade de när de använder en egen produkt som de har tagit fram o tillverkat innan nokia använde den i en telefon överhuvudtaget?

Låter som att du bara inte gillar samsung?

Vet du hur kontraktsvillkoren var utformade? Det är generellt svårt att få till vattentäta kontrakt.

För mig låter det som om du gillar Samsung lite väl mycket. Och glöm inte det 70-sidiga dokumentet som läckte ut från Samsung om hur man skulle kopiera iphone. Eller att en sgs ser ut som en 3gs med rektangulär hemknapp. Finns hur mycket material som helst att se, om man tag av sig skygglapparna.

Gasläckan som dödade en arbetare på en Samsungfabrik var inte snyggt skött heller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Vet du hur kontraktsvillkoren var utformade? Det är generellt svårt att få till vattentäta kontrakt.

För mig låter det som om du gillar Samsung lite väl mycket. Och glöm inte det 70-sidiga dokumentet som läckte ut från Samsung om hur man skulle kopiera iphone. Eller att en sgs ser ut som en 3gs med rektangulär hemknapp. Finns hur mycket material som helst att se, om man tag av sig skygglapparna.

Gasläckan som dödade en arbetare på en Samsungfabrik var inte snyggt skött heller.

Ingen aning, men det är väl inte sämre än någon annan spekulation?

Att de sneglade på apple som lyckades så bra med iphonen är väl klart. Att den är en kopia kan jag inte säga (har t.o.m en gammal 3gs ligger på skrivbordet) Detta har också diskuterats till leda redan.

Blev bara lite nyfiken på varför de skulle vilja kopiera tegra när deras exynos verkar spöa det mesta.
Sedan kopierat amoled så blev jag ännu mer nyfiken.

Personligen bryr jag mig inte så mycket hur de kopierar av varandra. Bara utvecklingen drivs frammåt med bättre o billigare delar för mig som konsument.
Kolla bara när japanerna börja tillverka konkurrenskraftiga hojjar. De apade efter engelsmännen rakt av. Det sägs t.o.m att de hade samma specialverktig. (De som skruvat lite vet att man får göra lite egna modifikationer för att underlätta ibland)
Hur många sporthojjar kopierade r1ans design? T.o.m triumph.
Det pågår överallt o har gjort länge. Tur det för oss konsumenter.

Jag tycker samsung gör många bra produkter. Men är inte på någotvis bunden till märket.

Gasläcka.. ok
Börjar bli väl mycket offT nu så tack för mig.

Hoppas de kan klämma fram bra gpuer till nvidia så vi inte behöver vänta några månader extra på nextgen p.g.a dåliga yields.