överklockning funakr inte efter omformatering, hjälp?

Permalänk
Medlem

överklockning funakr inte efter omformatering, hjälp?

Tjena nu är det så här att när jag formatera om min dator så försvann min överklockning på min processor. Nu när jag ska överklocka det så går det inte.
Kan någon hjälpa mig? Intel core i7 920 2.67. Vill ha upp den till 3.5 igen.

Tar gärna i mot hjälp för jag vill inte ha denna slöa slappa processorn längre.

mvh Addezki

Permalänk
Medlem

Det borde inte göra något om du formaterar datorn?..
Man överklockar ju i BIOS och det har inget med operativsystemet att göra...
Vad har du för moderkort etc?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

finns eller fanns iallafall program som man kunder överklocka med, kanske han körde på ett sådant?

i sådana fall borde du klocka genom bios så slipper du tappa överklockningen vid formatering.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addezki:

Tjena nu är det så här att när jag formatera om min dator så försvann min överklockning på min processor. Nu när jag ska överklocka det så går det inte.
Kan någon hjälpa mig? Intel core i7 920 2.67. Vill ha upp den till 3.5 igen.

Tar gärna i mot hjälp för jag vill inte ha denna slöa slappa processorn längre.

mvh Addezki

Har haft samma problem som dig, överklockat, prime:at i 24h, sedan kört klocken i vardagsbruk.

Helt sonika så vart klocken borta en dag utan att jag gjort något annorlunda. Inte formaterat, inte installerat något nytt program... Bara spelat de sple jag hade på datorn och surfat som jag alltid gör.

Samma socket, 1366 så jag undrar om det är någe vajsing med dessa moderkort? Läste någon annan tråd som även hade väldigt liknande problem med uppstart och plötslig avstängning.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

inget energiparläge eller liknande? som min dator som nu rullar på i 1.6ghz tills jag drar igång något spel eller tex prime95 då hoppar den direkt upp till 4.2ghz?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

är det någon som kan skicka hur jag gör det. så jag gör rätt nu så det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Passa även gärna på att läsa de klistrade trådarna i denna forumdel. Jag snyggade även till titeln lite.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addezki:

är det någon som kan skicka hur jag gör det. så jag gör rätt nu så det funkar.

Har du gigabytemoderkort? De tenderade förut att låsa biosen i standardläge om man startade om dem för mycket. Bara att cleara CMOS med pinsen, och sedan på det igen - om du nu har gigabyte.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP