3770K och Phanteks PH-TC14PE (eller likvärdig kylare) - Temperaturer?

Permalänk
Medlem

3770K och Phanteks PH-TC14PE (eller likvärdig kylare) - Temperaturer?

Givet att du har god cirkulation i casen och bra temps, vad är det rimligt att se för temps?

Vet så klart att det är olika mellan olika cpu pga volt behov osv, men skriv gärna vad ni har för klocka, volt och temp!
Har bara auto klockat idag men tycker ändå att min går lite varm på 1.27v @ 4.48Ghz och 75C+
Phanteks PH-TC14PE+arctic silver 5 pasta.

Tackar och bockar på förhand!

Permalänk
Medlem

Generellt så bör du hålla det under 80 grader vid full belastning med t.ex prime 95 eller liknande stress-tester.

Så 75 grader är inte så farligt. Tänk bara på att hålla spänning inom vettiga värden. Är i huvudsak för hög spänning som dödar CPUn och itne nödvänigtvis temperaturen.
Tror max volt flesta rekommenderar för Ivy bridge är runt 1.3v. Högre än det är inte så rekommenderat för längre körningar. Och auto klocknings program har en tendens att dra upp spänning för hårt.
Så du bör klocka manuellt, och undvika all form av auto klockning.

EDIT: Men nu vakna jag till lite extra och såg att du även skrev spänning på 1.27V. så allt ser bra ut i ditt fall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Problemet med Ivy Bridge är ju heatspreadern som inte överför värmen så bra till kylaren pga kylpastan under IHS'en /:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

75+ närdå? I Prime eller under normalt användande? Om det är under stresstest så är det inga konstigheter alls.

Permalänk
Medlem

LinX är vad jag använt för stresstest och det är då tempsen kommer.

Lirar jag tex BF3 så är det sällan över 65C

Skulle dock vilja klocka högre... såklart... så man är ju nyfiken på om kylaren satt sig rätt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Problemet med Ivy Bridge är ju heatspreadern som inte överför värmen så bra till kylaren pga kylpastan under IHS'en /:

har detta någon gång blivit bekräftat?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MyZk0:

Problemet med Ivy Bridge är ju heatspreadern som inte överför värmen så bra till kylaren pga kylpastan under IHS'en /:

Vanligt missförstånd.

Skrivet av Burks:

har detta någon gång blivit bekräftat?

Nej!
Men man har bekräftat att det är en hög limkant mellan kiselchippet och IHS. Tas denna bort och appliceras med ny pasta + tunnare limkant = win.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Vanligt missförstånd.

Nej!
Men man har bekräftat att det är en hög limkant mellan kiselchippet och IHS. Tas denna bort och appliceras med ny pasta + tunnare limkant = win.

Men dock så ryker garantin. Men det är inte ofta att processorn går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Men dock så ryker garantin. Men det är inte ofta att processorn går sönder.

Nä, men vet man inte vad man gör så pajar man processor PCBn medans man öppnar IHSen

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vanligt missförstånd.

Nej!
Men man har bekräftat att det är en hög limkant mellan kiselchippet och IHS. Tas denna bort och appliceras med ny pasta + tunnare limkant = win.

Win vette fan, går fortfarande helt orimligt varmt. Det borde vara den svalaste cpu'n men det är den varmaste hittils.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Win vette fan, går fortfarande helt orimligt varmt. Det borde vara den svalaste cpu'n men det är den varmaste hittils.

Varför skulle det vara den svalaste?

Idag har litografin (tillverkningsstorleken på kretsarna) nått den storlek att elektronläckaget ökar i dagens material.
Detta gör att det blir energiförluster och således högre värmeutveckling.

Detta kombinerat med en hög limkant gör att IVY B är Varmare än Sandy B.
Tar man bort Limkanten så kommer de ligga ungefär detsamma.

Den stora fördelen med lägre tillverkningslitografi är:
Lägre Idle förbrukning -> se även Haswell
Lägre produktionskostnader -> Större marginaler för tillverkare
Mindre materialförbrukning ur miljösyn.

Haswell kommer t ex ha högre temperaturutveckling än Ivy med en TDP på 84W mot Ivy's 77W om man ser till toppmodellerna. (även om litografin är densamma). Men Haswell kommer även ha lägre Idle förbrukning i C3 och C6. (Stor fördel för laptops och surfplattor och andra mobila enheter).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför skulle det vara den svalaste?

Idag har litografin (tillverkningsstorleken på kretsarna) nått den storlek att elektronläckaget ökar i dagens material.
Detta gör att det blir energiförluster och således högre värmeutveckling.

Detta kombinerat med en hög limkant gör att IVY B är Varmare än Sandy B.
Tar man bort Limkanten så kommer de ligga ungefär detsamma.

Den stora fördelen med lägre tillverkningslitografi är:
Lägre Idle förbrukning -> se även Haswell
Lägre produktionskostnader -> Större marginaler för tillverkare
Mindre materialförbrukning ur miljösyn.

Haswell kommer t ex ha högre temperaturutveckling än Ivy med en TDP på 84W mot Ivy's 77W om man ser till toppmodellerna. (även om litografin är densamma). Men Haswell kommer även ha lägre Idle förbrukning i C3 och C6. (Stor fördel för laptops och surfplattor och andra mobila enheter).

22nm, låg TDP. Du var väl med innen lanseringen av Ivy och samtliga recensenters häpnad över vad som var fel. Varje ny generation har vart en krympning och/eller förbättrad arkitektur. Varje gång har det klockat högre, gått svalare, bortsett från ivy som klockar sämre och går helt orimligt varmt. Har aldrig vart med om något som hoppar från 25 till 65 grader i temp på nån sekund sedan mina första trevande överklockningar på pentium 100@133Mhz Och det var visst 20 år sedan, fan vad tiden går.

Min helt jätte standard orörda 2500K är mycket svalare än min 3770K som är deliddad, lappad, ännu mera lappad och har kylning som håller 2500k'n under 50 grader oavsett last och högre Vcore.

Ivy beter sig ju även mkt underligt/ologiskt vid överklockning jämfört med allt annat jag överklockat tidigare iaf.

Krympningen är inte hela sanningen, tri-gate är nog ett minst lika stort problem. Om dom skulle slopat trigate och bara krympt till 22nm så kanske det hade funkat bättre. Känns ganska vågat att ändra allt på en gång, samt försämra TIM när dom ändå var i farten.