Permalänk
Avstängd

Överklocka 8350 stock kylare

Tänkte dra upp den lite och sedan öka på när jag skaffat ny kylare.

Hur mycket tros man kunna ändra?
Har aldrig klockat processorer tidigare, så lite snabb info vore bra. Förstår att det finns guider, känns dock enklare om DU säger:

Gå in där, ändra på den 4 snäpp och sedan är det bara köra vidare utan att du behöver oroa dig över värmen.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på temps i max load och posta här kanske?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Tänkte dra upp den lite och sedan öka på när jag skaffat ny kylare.

Hur mycket tros man kunna ändra?
Har aldrig klockat processorer tidigare, så lite snabb info vore bra. Förstår att det finns guider, känns dock enklare om DU säger:

Gå in där, ändra på den 4 snäpp och sedan är det bara köra vidare utan att du behöver oroa dig över värmen.

Man borde kunna klocka den utan att höja volten och då borde värmen inte höjas allt för mycket.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Frågan är om du behöver den lilla skjutsen som överklockningen ger eller är du bara ivrig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Ta en titt på temps i max load och posta här kanske?

Skrivet av bullenn:

Man borde kunna klocka den utan att höja volten och då borde värmen inte höjas allt för mycket.

Lite som bullenn sa. Behöver inte dra upp den så den höjs med 20c. Hur tycker ni jag ska gå till väga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av avm:

Frågan är om du behöver den lilla skjutsen som överklockningen ger eller är du bara ivrig?

Självklart vill jag ha den. Ska spela flera spel som utnyttjar 2 kärnor, så vill gärna ha upp den ett snäpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Lite som bullenn sa. Behöver inte dra upp den så den höjs med 20c. Hur tycker ni jag ska gå till väga?

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
och klocka med multiplier.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Lite som bullenn sa. Behöver inte dra upp den så den höjs med 20c. Hur tycker ni jag ska gå till väga?

mitt stora tips är att invänta till bättre kylare den ökar tempen rejält om du ger dig in på att klocka den jag har den själv.

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Stockkylare var det.

f.ö: är det "8350 - temperature - package som visar värmen?"

Den står iaf och växlar mellan 15-30 idle.

HWmonitor.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Självklart vill jag ha den. Ska spela flera spel som utnyttjar 2 kärnor, så vill gärna ha upp den ett snäpp.

Kör orginalvolten, öka antalet multiplier tills datorn hänger sig i något stress-test, sänk då. Kör HW-Monitor vid sidan av för att se så inte tempen blir för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Stockkylare var det.

f.ö: är det "8350 - temperature - package som visar värmen?"

Den står iaf och växlar mellan 15-30 idle.

HWmonitor.

Idle är inte intressant. Kör prime95 eller något annat tortyrtest så du kan se temps i max load.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sveaklockare:

Kör orginalvolten, öka antalet multiplier tills datorn hänger sig i något stress-test, sänk då. Kör HW-Monitor vid sidan av för att se så inte tempen blir för hög.

Var är för hög temp för 8350 ?

Har hört att det är runt 60, känns rätt lågt tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Var är för hög temp för 8350 ?

Har hört att det är runt 60, känns rätt lågt tycker jag.

62 på cores
72 på socket = Cpu temp

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Var är för hög temp för 8350 ?

Har hört att det är runt 60, känns rätt lågt tycker jag.

Googla 'max core temp 8350'

verkar som det är 62 grader man skall försöka hålla sig under.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

posta gärna resultatet.