Permalänk
Medlem

Link, Corsair och kylning.

Tjena

Har en Corsair 860i som har Link såklart..

Och angående kylare som tråden handlar om...
Funderar på en H80i så jag kan använda samma program för 2 grejer..
Har just nu gjort min 860 aktiv med fläkten, och det funkar kanon...istället för att bara höra fläkten poppa upp till 2000rpm när den väl kickar igång.. Och har man SLI o en klockad CPU som kommer den Semi/passiva kylningen i Nätagget va ganska onödig då 40% kommer användas även i IDLE..
Lagt den på aktiv kylning genom LINK...så datorn är rätt tyst.. men har stockkylaren i..

Har en Antec 920 liggandes hemma med Cougar fläktar.. men ingen ide o installera den då Antecs programvara Kraschar med Link..
Saken är nu... H80i eller en H60v2 ?

H80i har jag läst om att pumpen fortfarande ska ha H80s problem? Att de låter som grus i slangarna.. men ska ha fixats med Firmwire, till utbyte mot ett annat ljud? Men de var i firmwire 1.4? Är 1.5 ute? Är problemet fixade? Hört att förutom de ska de va problem med att styra fläktarna och den inbyggda LED lampan? Funkar H80i med Cougars - http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf...

Sen funderar jag på en H60v2 vilket inte ska ha problemet h80i har? Eller har jag fel? Funkar den med en Cougar...behöver då inte den andra
Hur tyst är den?

Permalänk
Medlem

Bytte precis från en h60 som pumpen börja låta på till en H80i, kan säga att den är relativt tyst, medföljande fläktar låter en del när dom spinner på doc, men i 800-900rpm är dom rätt tysta. Inte haft problem varken med pump eller med led dioden som går att ställa i flera färger efter önskat tema. kyler bättre och grövre slangar utöver den större radiatorn jämfört med h60.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Bytte precis från en h60 som pumpen börja låta på till en H80i, kan säga att den är relativt tyst, medföljande fläktar låter en del när dom spinner på doc, men i 800-900rpm är dom rätt tysta. Inte haft problem varken med pump eller med led dioden som går att ställa i flera färger efter önskat tema. kyler bättre och grövre slangar utöver den större radiatorn jämfört med h60.

Okey, men funkar den då med Cougars?
Och hade du v2 till h60n eller vanliga..
och din pump låter alltså helt normalt? Har du fläktarna inkopplade till pumpen? För de tydligen då grusljudet kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Okey, men funkar den då med Cougars?
Och hade du v2 till h60n eller vanliga..
och din pump låter alltså helt normalt? Har du fläktarna inkopplade till pumpen? För de tydligen då grusljudet kommer?

Ser ingen anledning till att dina cougar fläktar inte skulle passa om dom är 120mm.
Hade första versionen av h60. Fläktarna är kopplade till pumpen o dratt ner dom i link så dom inte väsnas allt för mycket. Provkörde pumpen innan monteringen och då var man tvungen att sätta örat på den för att höra den iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Ser ingen anledning till att dina cougar fläktar inte skulle passa om dom är 120mm.
Hade första versionen av h60. Fläktarna är kopplade till pumpen o dratt ner dom i link så dom inte väsnas allt för mycket. Provkörde pumpen innan monteringen och då var man tvungen att sätta örat på den för att höra den iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä för jag har läst om att vissa fläktar tjuter när dem är kopplade till pumpen...firmwire 1.5 ska ha fixat de med pwn fläktar läste jag nyss på internet.. men.. alla pwn fläktar har inte testats...
Går pwn ens in i pumpen? Jag menar original fläktarna är ju 3pin.. har pumpen anslutning för pwn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Nä för jag har läst om att vissa fläktar tjuter när dem är kopplade till pumpen...firmwire 1.5 ska ha fixat de med pwn fläktar läste jag nyss på internet.. men.. alla pwn fläktar har inte testats...
Går pwn ens in i pumpen? Jag menar original fläktarna är ju 3pin.. har pumpen anslutning för pwn?

Ja det kan du

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem

Får väl bli en h80i..
fyfan kommer bli så trött ifall den är defekt eller något Allt man liksom vart med om..
vet någon ifall corsair börjar sända batchar med firmwire 1.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Nä för jag har läst om att vissa fläktar tjuter när dem är kopplade till pumpen...firmwire 1.5 ska ha fixat de med pwn fläktar läste jag nyss på internet.. men.. alla pwn fläktar har inte testats...
Går pwn ens in i pumpen? Jag menar original fläktarna är ju 3pin.. har pumpen anslutning för pwn?

Okej, medföljande fläktar är inte pwm de är 3pin, men utgångarna från pumpen ger 4pin så bör funka för dig iaf.
Vad gäller firmware vet jag ej, finns ingen ny på corsairs hemsida då deras uppdatering, gjorde att datorn inte kunde identifiera pumpen i link så därför tog dom bort den.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Okej, medföljande fläktar är inte pwm de är 3pin, men utgångarna från pumpen ger 4pin så bör funka för dig iaf.
Vad gäller firmware vet jag ej, finns ingen ny på corsairs hemsida då deras uppdatering, gjorde att datorn inte kunde identifiera pumpen i link så därför tog dom bort den.

Jo, men de va ju 1.4.
1.5 är ute i deras forum och har inte kommit till hemsidan än.
De har ju fixat problem, men personer som haft 1.4 och problem, sedan uppdaterat till 1.5 har låst kylaren och funkar inte alls.
Tänk nu om de lyckas göra 1.4 batcher och såklart ska jag få den :/

1.5 har ju däremot fixat problem ifall du har 1.1 i firmwire... men :S

Permalänk
Medlem

Annars går det ju ladda hem 1,5 firmwaren på hemsidan? Har dom tagit bort den igen så kan jag skicka den till dig
Den tar bort surrandet ifrån pumpen helt!

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

Annars går det ju ladda hem 1,5 firmwaren på hemsidan? Har dom tagit bort den igen så kan jag skicka den till dig
Den tar bort surrandet ifrån pumpen helt!

Jag hade 1.5, men Cougar fläktarna whinade som fan..:( lämnade in kylaren och köpte mig en Noctuna luftkylare istället Tack ändå:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

Annars går det ju ladda hem 1,5 firmwaren på hemsidan? Har dom tagit bort den igen så kan jag skicka den till dig
Den tar bort surrandet ifrån pumpen helt!

Ni snackar 1.4 och 1.5. Är det H80i det handlar om? heter väl isåfall 1.0.4 och 1.0.5 ?

Har en H80i med 1.0.4 från fabrik. Fattar jag det rätt om 1.0.5 gör pumpen tystare ? annat varvtal eller ?
(hade nåt skumt tjut när jag drog igång systemet i förrgår, men just nu hös det inte)
Finns väl en risk att man brickar H80i-enheten om man kör updatering av firmwaren ?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Ni snackar 1.4 och 1.5. Är det H80i det handlar om? heter väl isåfall 1.0.4 och 1.0.5 ?

Har en H80i med 1.0.4 från fabrik. Fattar jag det rätt om 1.0.5 gör pumpen tystare ? annat varvtal eller ?
(hade nåt skumt tjut när jag drog igång systemet i förrgår, men just nu hös det inte)
Finns väl en risk att man brickar H80i-enheten om man kör updatering av firmwaren ?

Ja, den risken finns ifall man kör ifrån 1.4 till 1.5

Och de är 1.0.5 vi snackar om, men vi är väl för lata för den extra nollan