Köp av Processor kylare till nya datorn men vilken?

Permalänk
Medlem

Köp av Processor kylare till nya datorn men vilken?

Hej, Jag är på jakt efter en tyst bra kylare till processorn är inne på vattenkylning och har spanat in följande :

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

Skulle gärna vilja ha tips om vilken jag ska ta, ska klocka min 3770k lite smått och vill ha det förhållandevis tyst i mitt Fractal Design XL R2 chassi.
Skriv gärna om ni har någon av kylarna själv om hur dom funkar för er också

Glad Påsk Sweclockare!

Permalänk
Medlem

H100i är ju den bästa..så ta den om du är beredd att betala så mkt.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk

Om du nu har pengar och utrymme så köp en tornkylare typ phanteks, thermalright eller noctua mer kylprestanda per krona. Rullade min 2500k i 4.7/4.8 med min noctua förut och den gick aldrig över 65c.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

H100i är ju den bästa..så ta den om du är beredd att betala så mkt.

Okej, men hur mycket bättre presterar den?

Någon som har nåt att säga om dessa från Antec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Okej, men hur mycket bättre presterar den?

Någon som har nåt att säga om dessa från Antec?

Runt 24c enligt Linus Tech Tips på youtube som har en serie där han jämnför alla slutna vattenkylinings kit.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Testpilot

Dark Rock Pro 2(torn), Silver Arrow(torn) eller h100i alt. h80i(vatten) skulle jag rekommendera som "monster" kylare.

Tycker torn definitivt om du har plats och har tillräkligt bra flöde i chassit (tycker de kyler bättre, lägre max temps och går snabbare att få ner värmen efter tex. ett stresstest), vatten om du vill ha det kompakt.

**Varning med vattenkylare**
byt ut fläktarna som följer med! De låter som ett jävla jetplan...
Kan varmt rekommendera 'Cougar' fläktarna, värt varenda krona!
-Tysta!
-Flytter mer luft än någon annan fläkt jag testat, och de låter inte ens hälften så mycket som de med följande (till tex. h80 eller h100) för samma mängd flyttad luft.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Okej, men hur mycket bättre presterar den?

Någon som har nåt att säga om dessa från Antec?

Skippa vatten och köp en Noctua NH-D14, den kommer att vara tystare, driftsäkrare och presterar bättre än alla vattenkylarna förutom H100i. Alla vattenkylare kommer med dåliga/högljuda fläktar, du kan klocka din CPU till max med Noctuan och behöver inte ens köra fläktarna på max. Efter ett tag kommer du nästan garanterat vilja byta ut fläktarna på en vattenkylare och när du har gjort det har du betalat mer för en kylare som presterar sämre än Noctuan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Skippa vatten och köp en Noctua NH-D14, den kommer att vara tystare, driftsäkrare och presterar bättre än alla vattenkylarna förutom H100i.

Håller med. D14 är fan helt sinnessjukt bra.

Denna hysteri med vattenkylning ála färdiga paket börjar bli löjlig.
Ska det vara vatten ska det ju vara "på riktigt", hela kittet med schysta block och pumpar som kyler hela systemet.

Färdiga lösningar likt H100i ger verkligen inte längre e-penis, snarare tvärtom enligt mig. Löjligt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Håller med. D14 är fan helt sinnessjukt bra.

Denna hysteri med vattenkylning ála färdiga paket börjar bli löjlig.
Ska det vara vatten ska det ju vara "på riktigt", hela kittet med schysta block och pumpar som kyler hela systemet.

Färdiga lösningar likt H100i ger verkligen inte längre e-penis, snarare tvärtom enligt mig. Löjligt bara.

kan inte mer än hålla med Kör sj noctuas 92mm torn och det funkar asnice men i den enorma lådan TS har är D14 eller liknande the way to go, troligen tystare än vatten också... slutna vattensystem ska ändast finnas i ITX byggen

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 värkar vara en bättre kylare för mig som ni säger, har börjat kolla på den och har också hittat Phanteks PH-TC14PE som värkar vara en stark konkurrent mot Noctua NH-D14, vilken av dessa är att föredra?

Glad Påsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Noctua NH-D14 värkar vara en bättre kylare för mig som ni säger, har börjat kolla på den och har också hittat Phanteks PH-TC14PE som värkar vara en stark konkurrent mot Noctua NH-D14, vilken av dessa är att föredra?

Glad Påsk

Phanteks presterar bättre, är snyggare och dyrare. Att välja Noctua handlar mer om bra support och grejer som håller.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Phanteks presterar bättre, är snyggare och dyrare. Att välja Noctua handlar mer om bra support och grejer som håller.

Okej, är dom lika tysta?
Hur är fläktarna på Phanteks jämfört med Nocutan's?

Permalänk

Noctua NH-D14 är nog bra,men ett jävla fanskap att rengöra och personligen tycker jag den tar för stor plats. Jag är ägare av 3 st datorer och kör med corsair H80i,i alla och kan säga att jag är mer än nöjd.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Phanteks presterar bättre, är snyggare och dyrare.

Och dyrare. Som om det vore en fördel eller? Sikket snack.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med Notcus DH-14 är är super nöjd. Om som någon sa, Noctuas support är nog bland de bästa jag stött på. Förutom att de svara snabbt så skickar de gratis nytt fäste om du byter prolle. Not bad!

Permalänk
Medlem

Hade tänkt beställa Noctua NH-D14 idag, vill bara vara säker. Jag har moderkortet Asus Sabertooth Z77 med termal armor blir det något problem med kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hade tänkt beställa Noctua NH-D14 idag, vill bara vara säker. Jag har moderkortet Asus Sabertooth Z77 med termal armor blir det något problem med kylaren?

Den kommer inte skickas förens på måndag så känn ingen stress, inga problem med moderkortet men vilka ramminnen och hur många stickor har du?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Twidash:

kan inte mer än hålla med Kör sj noctuas 92mm torn och det funkar asnice men i den enorma lådan TS har är D14 eller liknande the way to go, troligen tystare än vatten också... slutna vattensystem ska ändast finnas i ITX byggen

Eller om man vill klocka högre än de klarar att kyla. Det är trots allt inte helt ovanligt att det är värmen snarare än spänningen som blir obekvämt hög först, speciellt på en 3770k där HT lägger på 5-10 grader.

Permalänk
Medlem

Blir det några problem med 4av dessa minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Blir det några problem med 4av dessa minnen?

Inga problem alls

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Dark Rock Pro 2(torn), Silver Arrow(torn) eller h100i alt. h80i(vatten) skulle jag rekommendera som "monster" kylare.

Tycker torn definitivt om du har plats och har tillräkligt bra flöde i chassit (tycker de kyler bättre, lägre max temps och går snabbare att få ner värmen efter tex. ett stresstest), vatten om du vill ha det kompakt.

**Varning med vattenkylare**
byt ut fläktarna som följer med! De låter som ett jävla jetplan...
Kan varmt rekommendera 'Cougar' fläktarna, värt varenda krona!
-Tysta!
-Flytter mer luft än någon annan fläkt jag testat, och de låter inte ens hälften så mycket som de med följande (till tex. h80 eller h100) för samma mängd flyttad luft.

Glöm inte phanteks.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403