Permalänk
Medlem

Problem med datorn, socket 1366

Hej

Nu jävlar har jag en defekt dator och jag befarar det värsta men tänkte fråga lite om råd innan jag tittar på nya delar. Jag ber er ödmjukast om hjälp.

Jag har en dator baserat på 1366, komponenterna ser ni i min sign. När jag trycker på powerknappen så startar den upp och lampor lyser. Först började ledlampan för minnena lysa. Efter några försök så började CPU- och VGA-ledarna också lysa. Däremot slocknar den och startar igen i omgångar. Ibland på bara någon sekund ibland efter ca 10-20 sekunder utan någon som helst mönster i detta.

Jag har tagit bort alla minnena, startar inte ändå, grafikkortet rykte jag ut, inget svar.

Det är nu bara diskarna och CPU:n installeratde i datorn förutom då moderkort och nätagg givetvis.

Var tror ni felet ligger. Jag själv börjar ju misstänka moderkort och/eller CPU:n men jag antar att ni har bättre koll. Först trodde jag det var ramminnena men efter att ryckt ut alla tre och felet kvarstod så kan det inte vara det, eller? Likaså kvarstod problemet efter jag ryckt ut grafikkortet.

Behöver ni mer info så fråga gärna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har du nyligen tagit ur CPU'n ?
Om så ur med den igen och kolla sockeln.
En enda felböjd pinne och vad som hellst kan hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har du nyligen tagit ur CPU'n ?
Om så ur med den igen och kolla sockeln.
En enda felböjd pinne och vad som hellst kan hända

Nepp, den har suttit där sedan jag byggde datorn.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Trasig CPU är ytterst ovanligt. Jag tror snarare på moderkort eller nätagg. Det är dock mer eller mindre omöjligt att veta säkert vad som är fel, då problemet inte går att återskapa identiskt varje gång.

Har du möjlighet att låna ett nätagg av någon bekant, eller testa ett från en annan dator? De övriga komponenterna kräver ju lite mer utrustning för att felsöka, då du måste ha komponenter som passar ihop och som man vet är 100% fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Trasig CPU är ytterst ovanligt. Jag tror snarare på moderkort eller nätagg. Det är dock mer eller mindre omöjligt att veta säkert vad som är fel, då problemet inte går att återskapa identiskt varje gång.

Har du möjlighet att låna ett nätagg av någon bekant, eller testa ett från en annan dator? De övriga komponenterna kräver ju lite mer utrustning för att felsöka, då du måste ha komponenter som passar ihop och som man vet är 100% fungerande.

Har ett nätagg liggandes, ska pröva detta. Har även en i7 860 med ett moderkort för en eventuell HTPC som annars får ta över...

Fan vad sådant här är drygt.

Tackar för hjälpen och återkommer med resultat.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Har ett nätagg liggandes, ska pröva detta. Har även en i7 860 med ett moderkort för en eventuell HTPC som annars får ta över...

Fan vad sådant här är drygt.

Tackar för hjälpen och återkommer med resultat.

Nu har jag prövat mitt agg med annat moderkort/processor. i7 860 och ett Gigabyte GA-P55M-UD4.

Med bara processorn installerad och cpu-kylarn så larmar den för eventuellt en kortslutning. Högtalarn tjuter korta toner hela tiden och slutar inte. Detta enligt vad jag får fram av detta:

http://www.computerhope.com/beep.htm

Jag beställer nog ett nytt agg för att kunna felsöka vidare. Vad kan vara bra att slänga in om vi antar att resten fungerar? Eller ska man utgå ifrån att alla komponenter är döda efter en kortslutning?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nu byggde jag ihop "originaldatorn" jag har i sign med bara ett ramminne i sig, som jag prövat innan och nu kickade den igång!?

Vafan är detta?

Snälla någon hjälp mig, bolla idéer...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Nu byggde jag ihop "originaldatorn" jag har i sign med bara ett ramminne i sig, som jag prövat innan och nu kickade den igång!?

Vafan är detta?

Snälla någon hjälp mig, bolla idéer...

Glapp i någon kontakt förut kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Glapp i någon kontakt förut kanske?

Nu har jag datorn igång komplett igen... Kan ju varit glapp men jag fattar inte hur det kan uppstå bara sådär. Har inte burit runt datorn... den har stått på samma plats i 2 år.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Nu har jag datorn igång komplett igen... Kan ju varit glapp men jag fattar inte hur det kan uppstå bara sådär. Har inte burit runt datorn... den har stått på samma plats i 2 år.

Spöket Laban kanske?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

En kompis till mig hade ett liknande problem med sin dator, dock var den nyköpt och socket-1155.
Det visade sig att det var moderkortet som var defekt, kanske är en konding som håller på att ge sig på din bräda?

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Spöket Laban kanske?

Haha, ja man börjar fan undra...

Skrivet av KJKL:

En kompis till mig hade ett liknande problem med sin dator, dock var den nyköpt och socket-1155.
Det visade sig att det var moderkortet som var defekt, kanske är en konding som håller på att ge sig på din bräda?

Inte omöjligt, sitter nu på min sign så får se hur länge den håller denna gången. Kollade efter svullna kondningar men kunde inte se något misstänkt men å andra sidan så har jag inte sett en hur de ska se ut riktigt, bara bilder vilket sällan är samma sak.

Tack till alla för hjälp och jag återkommer nästa gång

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hade liknande fenomen med min HTPC tidigare visade sej vara nätagget som till slut la av helt.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Faaan, jag har kvar en dator som är 10-13 år gammal och ingen jädra defekt... Har inte rört den men bara att fläkten låter för jävligt. Jag kommer bara ihåg att nätagget smälte lite sååå jag fick byta. Bara det.
Men hur gammal är din dator?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Hade liknande fenomen med min HTPC tidigare visade sej vara nätagget som till slut la av helt.

Mjo, symptomen pekar åt det hållet. kommer beställa ett nytt i veckan.

Skrivet av gabinono:

Faaan, jag har kvar en dator som är 10-13 år gammal och ingen jädra defekt... Har inte rört den men bara att fläkten låter för jävligt. Jag kommer bara ihåg att nätagget smälte lite sååå jag fick byta. Bara det.
Men hur gammal är din dator?

3-4 år

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Datorn har nu stått på i ca 10 timmar sen i morse och då i idle. Den har inte hängt sig och startade fint i morse.

Fick ytterligare ett tips från en bekant om att "disabla" S3. Väldigt försvenskat så detta skall också göras.

I övrigt verkar tempsen ligga som de brukar men funderar ändå på att applicera om kylpastan för att utesluta detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ok, bra att din dator mår bra nu.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE