Vad skulle en otrolig dator som den här kunna vara värd?

Permalänk

Vad skulle en otrolig dator som den här kunna vara värd?

hey kära medlemmar av sweclocker forumet nu är det så att jag är intreserad av att bygga min egna dator men jag har dock inte pengarna som är nödvändiga för en dator av den kaliber som jag vill ha.
Nu råkar de dock vara så att jag har fått en gigantisk Server/3D renderings dator som jag inte rickigt känner att det är värt att byta grafikkort i eftersom både moderkortet ram minnet och dom 2 st 3,16GHz processorerna är till för som sagt server och renderings upgifter.
PS.jag borde nog nämna att denna dator var byggt av en extremt proffecionell person för att han skulle bygga sin egna 60 fot segel båt
som jag åkt över Atlanten med

i alla fall så skulle jag villa veta ifall det är värt att sälja denna otroligt kapabla dator.

Här är alla specs (men säg till ifall det är något mer jag bör includera):

2 st Xeon(R) X5460 3,16GHz Processorer vilket resulterar i 8 cores (på varje CPU så sitter 2 st värme dispensers ungefär 1,5 dm hög och 1 dm i bred och djup

16GIG Ram

Moderkort: Tempest i5400XT (S5396) (senaste bios installerad)

GPU: GTX 550ti

(jag har 2 st ifall det är något av intresse även fast sli inte fungerar)

Power supply : kan jag tuvär inte identifiera men med tanke på att denna dator var byggt med tanken att bygga en båt så kan jag intyga dig om att den är mer en kvalificerad

case: cosmos 1000 av coolermaster

Hårddiskar: bara några standard 5,200 rpm eller vad det nu är fast det är väldit lätt ändrat

om någon skulle vilja veta en liten benchmark eller något liknande så kan jag informera dig att den kör BF3 på högsta med antilising nerdraget på en 1600 x 1200 monitor
jag har även hostat många olika servrar på den men framför allt en 24/7 minecraft server villket den klarar galant

som jag sa så ifall du vill veta mer om datorn så skriv i detta forum eller skicka ett pm tack så mycket för er tid och jag hoppas på ett response snarast möjligt

MVH - Hampus.H

Permalänk
Medlem

Borde fungera som bra grund för en speldator tycker jag. Bara att köpa till till ett ordentligt grafikkort. Eftersom den har 8 kärnor borde den vara väldigt framtidssäker.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Runt 5k-7k här, skulle säga 15k+ på blocket

Permalänk
Medlem

"SUVERÄN SPELDATOR MAXAR BF3 UTAN PROBLEM ++++" som rubrik på blocket, sedan skriver du bara att den kostade 18k som ny, så kan du nog få ut ett rejält överpris av någon stackare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den kostadse nog mycketr mer än 18K som ny men den börjar bli väldigt gammal nu. Jag tycker iaf att den skulle vara en bra grund för en speldator, är väl bara en tidsfråga innan spel börjar stöda 8 kärnor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte 8 cores på dessa CPU men med 2 CPU så blir det 8
Tyvärr är den ju ganska ålderstigen, och en modern vanlig konsument i7 är minns lika snabb i program som kan hantera dubbla CPU, och i spel mycket snabbare, minst dubbelt så snabbt med en I7 3770

För spel utgör datorn CPUer en rejäl flaskhals, i synerhet som troligen bara en kommer användas också i dom flesta spel.

Märkligt val av grafikkort om det varit till en PRO 3D burk.
Eller var det mer lämpliga kort för ändamålet från början kanske.

Tvivlar rätt starkt på att personen var specielt kunnig i att bygga en dator, med tanke på grafikkorten, alternativt hade för snål budget att hålla sig till

Och med tanke på att du inte kan identifire nätagget ät det troligen för att det sitter nått noname budget agg i den.
Är en viss skillnad på båtar och datorer

Hursom specielt mycket pengar blir det ju inte för den, men till rätt person kanske en 5-6 tusen, men annars nej inte mycket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

det satt facktiskt ett 3D renderings specifikt kort i före jag bytte men eftersom det inte hadde speciellt bra stör för dom lite mer krävande spelen så bytte jag till det bästa jag hadde

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitaniumH:

det satt facktiskt ett 3D renderings specifikt kort i före jag bytte men eftersom det inte hadde speciellt bra stör för dom lite mer krävande spelen så bytte jag till det bästa jag hadde

Aha då fattar jag..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Här får man en hint om hur stor skillnad det är på gamla Penryn och nya Ivy Bridge.

Den går nog fortfarande att sälja som en renderingsburk/server. Den enkeltrådade prestandan är dock inte så imponerande idag.

Permalänk

HEJ tack så mycket för all hjälp jag fick veta precis vad jag vill.
jag har nu lagt ut en annons på blocket med kanske vad ni kan tycka är överpris men jag tänker då att under 13000 så vill jag ha kvar den och kanske bara köpa ett nytt grafikkort och så klart med tanken att folk blir nöjda ifall dom får pruta ner den 2k kr
jag lägger en länk här när den kommit igenom och man kan se den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

"SUVERÄN SPELDATOR MAXAR BF3 UTAN PROBLEM ++++" som rubrik på blocket, sedan skriver du bara att den kostade 18k som ny, så kan du nog få ut ett rejält överpris av någon stackare.

Hyggligt

Visa signatur

Gigabyte 7970 GHz Intel i5 2500K Corsair H80i Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev Corsair 8Gb RAM 1333Mhz Corsair SSD 120 GB Corsair TX 750W

Grym house-lista http://open.spotify.com/user/mysteriz/playlist/6w1DWfFwJbIvdF...