Permalänk

Datorn låser sig när jag spelar BF3

Tjena, har haft detta problemet i stort sett sedan jag skaffade datorn i november 2011.

Nu jävlar har jag tröttnat på det, och undrar om någon har en aning om vad som är felet? Jag lämnade in datorn i somras men självklart så bestämde den sig för att fungera skitbra när de felsökte den på inets support.

Problem nr 1: Hela datorn låser sig, går inte att trycka på någonting och ur högtalarna kommer ett högt surrande/tjutande. Enda sättet att få bort detta är att starta om datorn genom att trycka på strömknappen.

Filmade lite, ni kanske får höja ljudet för att höra

http://www.youtube.com/watch?v=e12UmX0iKfY&feature=youtu.be

Problem nr 2: Bf3 tabbas ner, går inte att tabba upp igen (måste gå in i aktivitetshanteraren och avsluta aktivitet). Ibland står det att Windows fönsterhanteraren har slutat fungera också.

Problem nr 3: Egentligen samma som nr 1, dock händer det nästan varje gång jag stänger av datorn. När den är på "windows avslutas" skärmen så låser den sig. dock inget tjutande i högtalaren. Vilket innebär att jag måste stänga av datorn med knappen.

Min polare har nästan exakt samma dator (med undantag för skärm och mekanisk hårdisk) och han har ALDRIG detta problem.

Datorn innehåller bla.

Inter Core i7 2600K CPU @ 3.4 GHZ
Nvidia GeForce GTX 580 1,5 gb

Tack på förhand! /David

Permalänk
Medlem

Så otroligt mycket det kan vara.
Standard felsökning gäller.
Börja med att kolla eventuella krashloggar, testa t.ex http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Är det inga fel eller kanske standardfel typ "irq not less ..." får man fortsätta till ett minnestest, t.ex http://www.memtest86.com/download.htm
Hittas inga minnesfel så lutar det åt nån extern hårdvara t.ex grafikkort eller ljudkort.

Men då du har ett GTX580 så skulle jag gissa på att problemet är där.
Vissa GTX 580 behöver nämligen lite extra spänning för att bli stabila (även oklockade), testa med t.ex MSI afterburner.
Troligen ligger spänningen std runt 1.06-1.06v, prova med t.ex 1.07-1.08.
Ett känt problem då nyare GTX580 har en högre std spänning från fabrik

Permalänk

Okej, tack för svar!

Tankat crash report och msi afterburner.

Har du någon bra guide för hur jag ska höja spänningen?

Jag kan nämnligen inte konfigurera Core Voltage (mV) med varken mus eller piltangenter

Permalänk

Laddade ner GPU tool och där står det att det inte går att ändra spännignen på mitt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidMelander:

Okej, tack för svar!

Tankat crash report och msi afterburner.

Har du någon bra guide för hur jag ska höja spänningen?

Jag kan nämnligen inte konfigurera Core Voltage (mV) med varken mus eller piltangenter

Det borde gå, men du måste klicka i "unlock voltage control..." i "settings".

Permalänk
Medlem

Jag hade problem 1 för några år sedan, det höll på så i nästan ett år innan moderkortet slutligen gav upp och av någon anledning slutade även ljudkortet att fungera. Jag vet inte vilken del som det egentligen var fel på, antagligen moderkortet. Delarna ifråga var ett ASUS P5E och ett Creative X-Fi Gamer.
Använder du moderkortets inbyggda ljudkort?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

ZalnT : Ja det gör jag. Det jobbiga är att jag inte kommer att få ett nytt kort av inet om den inte crashar när de sitter o försöker laga den, vilket den inte gjorde i somras.

Jag testar att köra på 1.08 (1080 mv) nu, gick att låsa upp det.

återkommer med resultaten

Permalänk
Skrivet av DavidMelander:

ZalnT : Ja det gör jag. Det jobbiga är att jag inte kommer att få ett nytt kort av inet om den inte crashar när de sitter o försöker laga den, vilket den inte gjorde i somras.

Jag testar att köra på 1.08 (1080 mv) nu, gick att låsa upp det.

återkommer med resultaten

Har haft problem med mitt 560Ti det löste jag genom att clocka ner till 900 i core voltage

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem

Ta med datorn till din polare och se hur det går där.

Funkar den där också så kan det vara något med strömmen i ditt hus/rum eller nån av prylarna du lämnade kvar hemma när du lämnade in den på inet som tex mus, tangentbord, USB prylar/kablar, kringutrustning osv.

Innan du ger upp så bör du åtminstone testa att riva isär hela datorn. Moderkort och processorn också. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt igen.

Permalänk

När du ändå håller på kan du dra igång windows update

Permalänk
Medlem

Kolla på dessa saker.

Nya drivrutiner till alla komponenter. Prova även äldre Nvidia drivers typ från 296.
Kontrollera om det kan vara värme relaterat.
Kontrollera att inget är fel på din hårddisk.

Ytterligare frågor, är det endast när du spelar? isf är det bara i BF3? om ja reparera BF3 i origin genom att högerklicka på BF3 ikonen.

Vad har du för nätagg? Har du möjlighet att prova ett annat?

Uppdatera bios, men låt det vara det sista du gör för att felsöka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Skaffade msi afterburner och höjde spänningen en aning, vilket verkar ha gett resultat.

Har spelat en del sen igår och datorn har inte krashat än.

Jag hade samma problem när jag spelade wow i dx11 förut, men problemet försvann när jag bytte till dx9.

Ska testa ett par dagar och se hur det fungerar