Permalänk
Avstängd

Vilket Mobo för OC

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3173196/2013-03-30

tittat på dom här tre vill ha med så bra vrm som möjligt så att dom inte går så varmt
man skall ha minst 8+2 vid överklockning av fx vet jag
men vilket av dom tycker ni är bäst

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Fler faser ger möjlighet till svalare drift. Men man ska inte stirra sig blind på den siffran. Läs reviews och liknande.

Se till att luften inte står stilla kring VRM och andra MB-komponenter.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte säga något om dom 3 moderkorten då jag inte har någon erfarenhet av dem.

Däremot kan jag säga att http://www.inet.se/produkt/1902048/gigabyte-ga-990fxa-ud5 är ett snuskigt bra moderkort för överklockning. Väldigt öppet och flexibelt, och riktigt ihärdig kvalite dessutom! Bästa kortet jag ägt (och äger just nu). Inga spärrar någonstans, väldigt mycket möjligheter, du kan ställa in precis allt du kan tänka dig när det kommer till oc.

Klockade min 4170 till 4.7GHz stabilt, dock blev värmen ett problem då det var på standardkylning, men med rätt kylning hade jag kunnat ta det mycket längre

Permalänk
Avstängd

Recently Gigabyte Tech Support has confirmed that all Gigabyte AM3+ mobos will throttle the CPU frequency even with all power saving options disabled, when the VRM circuit reaches 90C, which is very easy to achieve with any OC'd 8000 series FX processor. Gigabyte has no plans to update their VRM circuit for lower temp operation with FX CPUs so if you are looking for a mobo for an 8000 series FX processor that you plan to OC, especially a new Vishera which can reach close to 5 GHz. on good air cooling, you might want to consider a mobo with a better or different VRM circuit design that doesn't overheat and throttle the CPU

Inte så glad i gigabyte har aldrig varligt det innan heller

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hytin:

Recently Gigabyte Tech Support has confirmed that all Gigabyte AM3+ mobos will throttle the CPU frequency even with all power saving options disabled, when the VRM circuit reaches 90C, which is very easy to achieve with any OC'd 8000 series FX processor. Gigabyte has no plans to update their VRM circuit for lower temp operation with FX CPUs so if you are looking for a mobo for an 8000 series FX processor that you plan to OC, especially a new Vishera which can reach close to 5 GHz. on good air cooling, you might want to consider a mobo with a better or different VRM circuit design that doesn't overheat and throttle the CPU

Inte så glad i gigabyte har aldrig varligt det innan heller

Hmm, visste ej om detta. Sitter ju redan nå passiv luftkylare med värmeavledande rör på det kortet jag har dock (som jag länkade), frågan är ju hur svårt det bör vara att bygga vattenblock av dessa för mina framtida OC-bravader?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214934:

Hmm, visste ej om detta. Sitter ju redan nå passiv luftkylare med värmeavledande rör på det kortet jag har dock (som jag länkade), frågan är ju hur svårt det bör vara att bygga vattenblock av dessa för mina framtida OC-bravader?

Ja det var nog det enda som talade emot det kortet att dom nu har begränsat dom men visst dom blir kanske inte så varma men skall jag ändå byta så vill jag allt utan spärrar

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Avstängd

Hittade detta med var ett tag sedan jag körde msi kort

http://cdon.se/hemelektronik/msi_990fxa-gd80_amd_990fxa_4xddr...

någon som har efarenhet av msi om detta kort är bra

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av hytin:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3173196/2013-03-30

tittat på dom här tre vill ha med så bra vrm som möjligt så att dom inte går så varmt
man skall ha minst 8+2 vid överklockning av fx vet jag
men vilket av dom tycker ni är bäst

Kortet du har nu fungerar ju finfint.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Asus ROG moderkorten är alla grymma överklockningskort.

Dock inget jag skulle rekommendera någon som inte har viss erfarenhet, den uppsjö av inställningar osv som finns krånglar oftast bara till det och moderkortet spelar inte så stor roll när vi pratar om normala klocks på luft/vatten

Permalänk
Avstängd

Jag hade nog lagt pengarna på sabeltanden då det är mycket kort för pengarna synd att dom är så jävla ful bara
men formual-z kortet är nog riktigt trevligt det med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Moderkort spelar i princip ingen roll längre om du överklockar inom resonabla nivåer tex inte över 5ghz, välj ett med 8-pins strömförsörjning det är typ det enda viktiga sen kan man ju googla och se om nån har sagt nått om auto volt och dylikt innan köp.

Permalänk
Avstängd

Det jag har nu tenderar vrm bli riktigt varma när man kör den i 4.7ghz och uppåt.
Så 6+2 känns lite så dom får jobba rätt mycket och ibland trottoar den ibland inte, beror på tempen i rummet så jag ligger på gränsen och det känns inte bra för cpun kan jag få stabil i 5ghz på 1.5 volt men det klarar inte vrm längre än 7min sen blir den för varm och trottoar cpun även med en fläckt riktad på den

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Administrativ avgift

Tycker msi BIOS är det enklaste att klocka i och tro mig testat många ^^ men generellt sätt kan tog korten ge 0.1ghz mer men är det värt pengarna ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Hade problem med det på abit brädorna jag hade före det här både NB och vrm var riktigt varm även fast jag hängde på 80mm på nb och 80mm över vrm/mosfets men på det kortet jag har nu funkar det hur bra som helst med värmen på 6+2 men min cpu kylning pallar inte mer än max 4600 så har inte kört fullt ut så verkar vara lite lotto med tempen

men i.a.f dom brädorna du har raddat upp så tror jag du blir nöjd med vilket som formual-z hade nog legat högst på min önsklista som sagt men tror du kan få samma resultat med sabeltanden msi kortet ser bra ut men jag har 0 erfarenhet av dom men tycker annars msi blivit bättre på senare år.....har lite gammla socket A fobier av dom än

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ja ta för allt i världen inte Asrock kortet, det är det absolut sämsta av dom tre.

Googla lite recensioner om du tvivlar.

Asus Rog korten har enormt mkt användbara funktioner och dom skickar med helt otroligt mkt tillbehör.

Oroa dig icke för strömfaser, det beror på vad det är för strömfaser. Asus formula-z kortet har överlägset bäst strömförsörning, och är bättre på samtliga punkter vs Asrock kortet. Sabertooth är modellen under formula-z. Sabertooth har har även formula kortet, och ytterligare en uppsjö av funktioner utöver det.

Formula har tex 8st fläkt uttag, samtliga PWM(4-pin iaf om man ska va petig) Mer anslutningar av allt, 18st Usb, 10st sata, bios flashback, Rog connect, mkt bättre ljudkrets. osv. Läs produktbeskrivningen för bövelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja ta för allt i världen inte Asrock kortet, det är det absolut sämsta av dom tre.

Googla lite recensioner om du tvivlar.

Asus Rog korten har enormt mkt användbara funktioner och dom skickar med helt otroligt mkt tillbehör.

Oroa dig icke för strömfaser, det beror på vad det är för strömfaser. Asus formula-z kortet har överlägset bäst strömförsörning, och är bättre på samtliga punkter vs Asrock kortet. Sabertooth är modellen under formula-z. Sabertooth har har även formula kortet, och ytterligare en uppsjö av funktioner utöver det.

Formula har tex 8st fläkt uttag, samtliga PWM(4-pin iaf om man ska va petig) Mer anslutningar av allt, 18st Usb, 10st sata, bios flashback, Rog connect, mkt bättre ljudkrets. osv. Läs produktbeskrivningen för bövelen

Vilket kort har du själv?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Vilket kort har du själv?

Vaddårå??

Inget av dom, dock ett Z77 ROG. Maxumimus V Extreme. Komponenterna som utgör strömförsörjningen är dom samma på korten. Z77 varianterna har 8+2+2 dock. Så två faser till som är till IGP, dom andra 2 är till minnet. Därför dom skriver ut det som dom gör ist för bara 12 faser helt enkelt. Rampage IV Extreme har även det 8 faser för gpu'n. Och det är ju som bekant 2011 och dom vill ju ha en hel del kräm

Från det ena till det andra så var jag å hämtade nåt kul på posten nyss

Det är ju typ omöjligt att få tag på ett till Matrix så jag tänkte prova ett DCU2 top, hoppas på ett bra ex. Har aldrig haft ett som inte fixat 1,2Ghz hittils och jag misstänker att detta kommer hänga med matrix kortet fint(med lite "tweaks")

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vaddårå??

Inget av dom, dock ett Z77 ROG. Maxumimus V Extreme. Komponenterna som utgör strömförsörjningen är dom samma på korten. Z77 varianterna har 8+2+2 dock. Så två faser till som är till IGP, dom andra 2 är till minnet. Därför dom skriver ut det som dom gör ist för bara 12 faser helt enkelt. Rampage IV Extreme har även det 8 faser för gpu'n. Och det är ju som bekant 2011 och dom vill ju ha en hel del kräm

Från det ena till det andra så var jag å hämtade nåt kul på posten nyss

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Det är ju typ omöjligt att få tag på ett till Matrix så jag tänkte prova ett DCU2 top, hoppas på ett bra ex. Har aldrig haft ett som inte fixat 1,2Ghz hittils och jag misstänker att detta kommer hänga med matrix kortet fint(med lite "tweaks")

Så du har alltså lite förkärlek till ASUS fast du ej testad de andra korten?

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Så du har alltså lite förkärlek till ASRock fast du ej testad de andra korten?

Jag har ett Asrock kort faktiskt, S478, Celeron D @3,9Ghz, AGP å hela kalaset. EDIT, du menade Asus ja, tyckte det lät lite konstigt med asrock dära Mjoo kan väl va så, får erkänna att jag har två MVE och ett z68 V-pro/gen3. När det gäller Asrock kortet i fråga är det dock helt faktabaserade uppgiftre.

Asrock, det hörs ju lång väg att det är kvalité rakt igenom, och recensionerna jag läst om det har vart ganska så eniga, det har färre features, billigare komponenter mm.

Sabertooth har alloy chokes, solid caps och mosfets. Sånt som kan Coilwhina om man har otur. Notera att dom flesta mb's har denna typ av strömförsörjning.

Om man inte är rutinerad på OC, så skulle jag snarare rekommendera ett vanligt Asus pro kort, det har fler features som "vanliga" användare kommer använda. ROG connect, RC poster och OC key är mkt trevligt när man ska pressa ut dom sista mhx'en ur sysytemet. Men det krävs viss rutin för att få det att funka mer eller mindre. Samtidigt får man alltid räkna med fler bugggar och småproblem mrf extreme brädorna tex.

Som oerfaren överklockare så tror jag man lyckas bättre på ett vanligt asus kort då Rog korten har inställningar för alllt och inget och lite till.

För att kunna utnyttja den extra oc potential som ett avancerat rog kort har så bör man vara tämligen rutinerad och kunna sina prylar.

Vill man ha ett rog kort så kan jag förstå det, och isf go for it! Men det kan vara bra att va medveten om att det inte kommer göra några underverk, det finns inga genvägar där. Det är bara att lära sig helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Jag gick på ROG kortet

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Avstängd

Jag ROG kortet var ju betydligt bättre på tempen kör samma Vcore som innan och samma på alla inställningarna och det litter 10 grader unde M5a99fx kortet

Var lite bättre kylning på Vrm och lite mer ström försörjning på det här kortet kör den nu på 5Ghz permanent

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av hytin:

Jag ROG kortet var ju betydligt bättre på tempen kör samma Vcore som innan och samma på alla inställningarna och det litter 10 grader unde M5a99fx kortet

http://t2.pixhost.org/thumbs/4652/16544647_rog.jpg

Var lite bättre kylning på Vrm och lite mer ström försörjning på det här kortet kör den nu på 5Ghz permanent

Dom är så snuskigt billiga till AMD också!