Permalänk
Medlem

Väldigt varm processor & Gpu

Hej,

har haft lite problem på senaste när jag spelar tyngre spel som BF3 eller GTA IV. Spelar i 10 minuter utan problem i hyfsat höga grafikinställningar och det börjar hacka till varje sekund efter 10 minuters spelande.

Jag misstänker att mina komponenter blir för varma men jag har ägt samma delar i mer än ett år och detta problem har aldrig uppstått förut. Varför händer detta just nu?

Äger en:

* Nvidia GTX 590

* Intel core i7 920

* 6 GB Ram

* ASUS P6T SE moderkort

* Ett vanligt mid tower Cooler master chassi, inga speciellta funktioner.

* Windows 7

* Original kylare både CPU och GPU

Jag har inte bytt ut något eller hållt på med datorn i över ett och ett halvt år ungefär förutom att jag har dammat av den då och då. Jag vet inte vad det är som orsakar detta och bestämde mig då för att formatera om datorn. Jag gjorde det och installerade mina spel återigen med samma problem.
Jag har laddat ner en temperatursmätare för både min processor och mitt grafikkort och fick detta som resultat

CPU i idle 65-75 celsius - Load 85-100 celsius

GPU efter 10 minuters spelande låg då på 100 grader i full load.

Jag är medveten om att det är alldeles för höga temperaturer men att jag har haft det likadant förut utan några problem undrar jag varför det börjar hacka nu? Vad kan man göra.

Har en budget på 3500kr men vet inte riktigt vad jag ska byta ut. Är väldigt nöjd med mitt grafikkort men min processor börjar bli lite sliten.

Vad tycker ni?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan byta ut processor men då får du också byta ut ram och moderkort också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

kan ju vara så att dina kylflänsar fortfarande är fylla av damm så dubbelkolla att du har fått bort allt damm. lite tryckluft brukar alltid göra susen.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense