Permalänk
Medlem

IKEA vs. HTPC

Jag har länge streamat media via min PS3 men har känt under en längre tid att jag vill ha mer, använde tidigare XBMC på min gamla Xbox och det fungerade klanderfritt. Har länge surfat runt efter bra lösningar men prislappen har alltid blivit för hög så det har inte blivit något av det. När jag gick igenom förrådet så hittade jag min gamla dator som stått undangömd länge och fick direkt tanken att jag borde testa!

Testkörning! En himla röra!

Moddning av låda, med nytt Nätagg och fläkt. Det gamla förde för mycket oväsen.

Ny lösning för Power/Reset och PW-Led/HDD-Led.

Använde krympslang inne i lådan för en bättre look.

Slutresultat PW-Switch

Nu börjar det ta sig. Efter bytet av Nätagget så kom direkt en nytt störelsemoment! Orginalkylaren åkte ut!

Översikt

Slutresultat:

Komponenter:

Intel Core 2 Duo 2,4
Asus P5B Deluxe
Asus Radeon HD6450
Corsair 2x2GB DDR2
Coolermaster Hyper 212 Evo
Be quiet! Pure Power L8 530W
Kingston SSD V300 120GB
Logitec diNovo Mini

Måste påstå att jag är nöjd, det känns att datorn är lite föråldrad när man rör sig i XBMC men den visar inga tendenser till att hacka under uppspelning. Över förväntan, SSD kan få gamla datorer att leva om!

Edit
Fixat länkar (igen)

Permalänk
Medlem

Dina länkar blev brutna till bilderna, se till att du använder public folder och har hämtat "public link".

https://www.dropbox.com/help/16/en

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Tack, ska åtgärda

Permalänk
Medlem

Nice resultat. Men.. har du din cykel stående på en hylla?

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut! Hur blev ljudnivån?

Ett extra beröm för Dalahästarna (är född och uppvuxen i Dalkarna, därav min off-topic kommentar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frexuz:

Nice resultat. Men.. har du din cykel stående på en hylla?

Precis vad jag funderade på

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Eftersom projektet är färdigt och inte under konstruktion tycker jag det passar bättre i galleriet och inte projekttråden.

Men tummen upp för ditt bygge! Det är cleant och ordning på sakerna.

Permalänk
Medlem

Klart man måste ha lite Dalahästar framme och visa sitt ursprung!

Ljudnivån blev bra, CPU-fläkten går på strax under 500rpm när den idlar och ligger på 28 grader. När jag sitter framför TV-bänken så hör jag min vanliga dator inne i arbetsrummet brevid... Mätte upp 42dB men hade mycket kringljud från grannar osv.

Har cyklarna ståendes på en tavellist från IKEA med LED-belysning. Just nu står MTB´n där uppe då racern står i trainern.

Permalänk
Medlem

Oväntat snyggt med cyklarna ändå

Permalänk

Riktigt kul att se hur man kan få en gammal dator att få lite nytt liv, och dessutom bli tyst i samma vända, med hjälp av ett nytt nätaggregat, en vettig processorkylare, en SSD och en schysst fläkt!

Vad tycker du om Be Quiet-fläkten förresten? Jag köpte ett nytt nätaggregat för ett litet tag sedan, från Be Quiet, och än så länge är jag riktigt nöjd! Jag har just nu ögonen på deras fläktsegment, men jag har inte letat upp så mycket åsikter kring dem. I nuläget kör jag på en massa Noctua-fläktar som jag är väldigt nöjd med, men det är alltid trevligt att testa nya grejer och just Be Quiet verkar faktiskt spela i samma liga som Noctua rent kvalitets- och ljudmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Riktigt kul att se hur man kan få en gammal dator att få lite nytt liv, och dessutom bli tyst i samma vända, med hjälp av ett nytt nätaggregat, en vettig processorkylare, en SSD och en schysst fläkt!

Vad tycker du om Be Quiet-fläkten förresten? Jag köpte ett nytt nätaggregat för ett litet tag sedan, från Be Quiet, och än så länge är jag riktigt nöjd! Jag har just nu ögonen på deras fläktsegment, men jag har inte letat upp så mycket åsikter kring dem. I nuläget kör jag på en massa Noctua-fläktar som jag är väldigt nöjd med, men det är alltid trevligt att testa nya grejer och just Be Quiet verkar faktiskt spela i samma liga som Noctua rent kvalitets- och ljudmässigt.

Jag har aldrig kört Be quiet tidigare men tycker att dom var riktigt trevliga. Hade en till 120mm fläkt som jag hade tänkt sätta på cpu-kylaren men den saknade 4-pin kontakt så då antar jag att den inte kan styras så bra så jag lät orginal sitta.

Permalänk

Nice!! Men hur blev det med temperaturen? Ser att du pushar varmluften in i bänken, men vart tar den vägen sen?

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Jag tror att kontentan i det hela är; att jag måste skaffa cyklar på väggen.

OTT: Väldigt fint bygge! Passar väldigt bra in med resten av vardagsrumstillhörigheterna och är all-in-all väldigt estetiskt. Good job!
Blir själv sugen på att dra ihop en HTPC någon dag ^^

Permalänk
Medlem

Vänd på chassifläkten! Nätagget blåser ju redan ut. Annars ser det mycket bra ut

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Nice!! Men hur blev det med temperaturen? Ser att du pushar varmluften in i bänken, men vart tar den vägen sen?

Temperaturen är okej, cpun idlade på typ 35-40 grader med original kylning och med den nya 28 grader. Cpun jobbar ju knappt under uppspelning då gpun tar hand om det och den ligger på som mest 70 grader men det är nog inte så konstigt på ett passivt kylt grafikkort med relativt liten kylfläns. Det stämmer att jag försöker trycka ut luften i bänken för att på så sätt dra in kallare luft från rummet. Bänken är ganska öppen i sin konstruktion. En nödlösning kan vara att göra ett till hål in mot väggen och montera en till fläkt om det blir värme problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit

Ang. Bilder så har Dropbox tagit ner länkarna tillfälligt pga. "hög belastning"

Permalänk
Medlem

Lägg upp bilderna på tinypic eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njeu:

Ang. Bilder så har Dropbox tagit ner länkarna tillfälligt pga. "hög belastning"

Skrivet av jakkra:

Lägg upp bilderna på tinypic eller liknande.

Själv brukar jag använda http://fuskbugg.se eller http://imgur.com

Bara ett tips!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Det fick bli tinypic, hoppas dom håller den här gången..

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge och snyggt med cyklarna

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem