Permalänk

Ingen bild efter transport

Som titeln säger. Idag så skulle jag ta med datorn i en stor väska.
Innan jag åkte fungerade den precis som den alltid har gjort, men när jag packa upp den nu så blir de ingen skärm. Min hårddisk hade låsnat pånågot vänster, och hade åkt runt i chassit.
Allt i datorn startat, alla fläktar osv. Men närjag öppna väskan så låg HDD på grafikkortet.
Och jag misstänker att den har skadat grafikkortet. kan de stämma?

Permalänk

Då har väl grafikkortets PCIe-anslutning i värsta fall knäckts, och då är det ny GPU som gäller.

Har HDD:n kastats runt i chassit kan den ha skadat lite allt möjligt.

Lägg alltid datorn på bredsida när du fraktar den.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av hallgrenoo:

Som titeln säger. Idag så skulle jag ta med datorn i en stor väska.
Innan jag åkte fungerade den precis som den alltid har gjort, men när jag packa upp den nu så blir de ingen skärm. Min hårddisk hade låsnat pånågot vänster, och hade åkt runt i chassit.
Allt i datorn startat, alla fläktar osv. Men närjag öppna väskan så låg HDD på grafikkortet.
Och jag misstänker att den har skadat grafikkortet. kan de stämma?

Om HDDn låg på grafikkortet när du start datorn kan det tyvärr ha blivit en kortslutning, har du kollat så att allt sitter i? RAM, grafikkort, kablar?

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk

Så om PCIe-platsen knäckts, är de ett nytt moderkort som gäller? eller funkar de att sätta in ett nytt grafikkort?

tack för svar

Permalänk

Moderkort.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Skrivet av Niklashog:

Moderkort.

Det kan väl vara grafikkortet som har knäckts? Bör väl testa med ett annat grafikkort innan han byter.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk

Nej de låg ej på grafikkortet när jag starta datorn.

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Det kan väl vara grafikkortet som har knäckts? Bör väl testa med ett annat grafikkort innan han byter.

Ja, eller kanske moderkortet har en annan PCIe-plats som fortfarande fungerar som han kan testa grafikkortet i en vända?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk

Sitter grafikkortet fast? Tänkte att det kanske har hoppat ur läge.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Det kan väl vara grafikkortet som har knäckts? Bör väl testa med ett annat grafikkort innan han byter.

Svarade på hans inlägg där han skrev "Så om PCIe-platsen knäckts, är de ett nytt moderkort som gäller? eller funkar de att sätta in ett nytt grafikkort?"

Då borde det vara moderkortet som ska bytas och inte grafikkortet. Har båda skadats så kan det vara en tanke att byta ut båda.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Här låter det som att något gått käpprätt åt pipsvängen. Hur i hela friden satt hårddisken fast om den lossnade? (snabbfästen?)
Testa ta ur grafikkortet och köra i någon annan dator och kolla om något ser vajsing ut.
Annars är det nog mobo som har tagit skada.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att grafikkort och annat ploppar ur under transporter med mycket skak och stötar...

Har du kollat att allt sitter i ordentligt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Pejnar:

Här låter det som att något gått käpprätt åt pipsvängen. Hur i hela friden satt hårddisken fast om den lossnade? (snabbfästen?)
Testa ta ur grafikkortet och köra i någon annan dator och kolla om något ser vajsing ut.
Annars är det nog mobo som har tagit skada.

jaa snabbfästen, ett av dem hade låsnat under färden.
Ska testa de, om inte grafikkortet fungerar då men ett annat funkar. Då är de bara att bytta grafikkort eller?

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Ganska vanligt att grafikkort och annat ploppar ur under transporter med mycket skak och stötar...

Har du kollat att allt sitter i ordentligt.

Har plockat ur och i alla komponenter förutom disdansskruvarna. allt sitter som de ska.

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Sitter grafikkortet fast? Tänkte att det kanske har hoppat ur läge.

De sitter i. och har provat att fästa grafikkortet i båda portarna i moderkortet men de funka inte heller.

Permalänk
Medlem

Kan du inte posta lite bilder?

Permalänk
Medlem

Och hur transporterade du den om en hårddisk lyckats landa liggandes på grafikkortet? Protip: var försiktig med sakerna så ska du se att det funkar nästa gång!

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk

De var komponenter på grafikkortet som hade låsnat.
Funka med att sätta i ett nytt.

Tack för hjälpen