Kylare för i5 2500k i Fractal Design R3 med gtx580

Permalänk
Medlem

Kylare för i5 2500k i Fractal Design R3 med gtx580

Hej där,

jag har för tillfället ett system med msi p67a-g45 B3, i5 2500k och ett upplåst 6950, men kommer strax att få ärva ett gtx580.
Så jag tänkte börja ta "ansvar" för min datorns välmående och överklocka processorn en gång för alla.

R3 har ju som bekant inte speciellt mycket utrymme och jag är då inte säker på vilken kylare som skulle passa och samtidigt få tillräckligt med luft för att fungera bra. Vissa har ju problem med RAM:ens kylflänsar men jag använder vengeance LP så det borde inte störa. I chassit så har jag två intake i fram(en stockfläkt och en gentle typhoon 120) och två exhaust(en stockfläkt längst bak och en gentle typhoon 120 i toppen).
Jag är inte någon höjdare på datorer och är inte säker på om min setup ens är optimal, men jag har tänkt att lägga ut cirka 600-700 på kylaren då jag redan bestämt mig för att köpa mer RAM för cirka 500 kr.

TL;DR format:
*Vilka hastigheter borde jag sikta mot för att ha så liten flaskhals som möjligt med ett Gigabyte Windforce Gtx580?
*Vilken kylare skulle fungera bäst i mitt chassi? Krävs det en bättre setup med fler/bättre chassifläktar? Andra saker utöver det jag redan nämnt är att jag ofta flyttar på datorn då det blir LAN uppemot 10 gånger om året, då kanske vissa kylare inte klarar av en runda i bilen det lika bra som andra?
*Jag skulle helst vilja köpa en kylare som kommer med bra och tysta fläktar då jag annars måste lägga ner någon hundralapp utöver kylarens pris för nya tysta och effektiva kylare.

De fläktar jag kollat på och hört mycket bra om är:
Noctua NH-D14: http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Corsair H60: http://www.inet.se/produkt/5322283/corsair-hydro-h60-v2
Men jag är öppen för vilka förslag som helst!

Tack på förhand!

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

EDIT;
Anledningen till att jag bara posta en länk är för att jag tycker svaret är solklart, den där kylaren är magisk för sitt pris, utan tvekan! Duger inte fläkten så kan man lätt byta ut till 2 mycket bättre och fortfarande komma undan billigare än många andra fläktar, ska tilläggas att flänsen är bra då kopparn ligger direkt emot CPUn!

Sitter själv på denna, jävligt nöjd!

Permalänk
Medlem

Lan är inget problem så länge du fraktar datorn liggande och inte sätter ner den så att hela huset skakar, ditt grafikkort kommer att knäcka PCI-E platsen innan en tung CPU kylare bryter halva moderkortet på mitten.
H60 är ett dåligt köp, lite radiatoryta och väldigt högljuda fläktar för att kompensera för radiatorytan.
NH-D14 kommer du bli helnöjd med men jag skulle nog välja Phanteks PH-TC14PE för den kommer med större fläktar vilket ger mer rum för att sänka hastigheten. Att den är mycket snyggare är inte heller ett minus.
Du behöver inte tänka på något annat om du köper en av dessa luftkylare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Lan är inget problem så länge du fraktar datorn liggande och inte sätter ner den så att hela huset skakar, ditt grafikkort kommer att knäcka PCI-E platsen innan en tung CPU kylare bryter halva moderkortet på mitten.
H60 är ett dåligt köp, lite radiatoryta och väldigt högljuda fläktar för att kompensera för radiatorytan.
NH-D14 kommer du bli helnöjd med men jag skulle nog välja Phanteks PH-TC14PE för den kommer med större fläktar vilket ger mer rum för att sänka hastigheten. Att den är mycket snyggare är inte heller ett minus.
Du behöver inte tänka på något annat om du köper en av dessa luftkylare.

Fast phanteken får inte plats i hans chassi med original - fläktarna. Då får ts sätta på 2st 120mm fläktar istället

Har själv kollat på den med jag väljer nog nh d14.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!
NH-D14 låter bra, speciellt då den kommer med funktionella fläktar, får slå på med det!

Permalänk
Medlem

Jag vill ändå slå ett slag för en förfyllt vattenkylningslösning.
Även om en bra luftkylare presterar bättre så är dom en mardröm att hantera, och väl monterade i datorn så finns det noll plats för manövrering (blodiga knogar, ingen plats för minnen etc).
Med en vattenkylare så får man hur mycket plats som hellst och som bonus så hamnar all CPU värme direkt utanför chassit.

Kan även tillägga att ett GTX580 också är en prima kandidat för billig vattenkylning:

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...

Permalänk
Medlem

Skulle tro att NH-d14 får plats, jag har samma moderkort med standardminnen men i ett HAF-912+.

Jag är skeptisk till de "nya" vattenkylnings-settem.
Jag har haft en H50 men NH-D14 är betydligt bättre och det är ungefär samma pengar.
H100 och liknande är säkert bättre iofs, men då ska man ha plats att montera dem och orka fippla för väldigt liten vinst.
Dessutom risk att de läcker om än väldigt liten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här videon http://www.youtube.com/watch?v=qC0bvirdfpY&feature=player_det... så det borde få plats och den verkar radar upp sig hyfsat bra med bakre exhaust.
Jo, jag tänkte skaffa vattenkylning främst för att det inte tar upp lika mycket plats "på moderkortet" då man monterar radiatorn i chassit, men billigare vattenkylare som H60 verkar inte kyla lika bra som luftkylare i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adulaa:

Jag hittade den här videon http://www.youtube.com/watch?v=qC0bvirdfpY&feature=player_det... så det borde få plats och den verkar radar upp sig hyfsat bra med bakre exhaust.
Jo, jag tänkte skaffa vattenkylning främst för att det inte tar upp lika mycket plats "på moderkortet" då man monterar radiatorn i chassit, men billigare vattenkylare som H60 verkar inte kyla lika bra som luftkylare i samma prisklass.

Har själv en Noctua NH D-14 i min R3! Funkar utmärkt och kyler min processor (samma som du har) riktigt bra! Tyst också! Min är klockad till 4,5 gHz utan några värme problem. Originalfläktarna sitter på och är kopplade till en fläktkontroller. Brukar ligga på 50%. Utom de fula fläktarna så rekommenderar jag den starkt!