Hjälp mig hitta en vettig tech-podcast!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en vettig tech-podcast!

Hej, jag letar efter en bra podcast som kommer ut ganska ofta(helst minst 1 gång per vecka men kvalité går alltid, alltid, alltid före kvantitet. Man kan ju alltid kombinera om man vill).

Hur definerar jag "bra"? Tja, helst ett mindre fokus på dagsaktuella nyheter(så länge de inte används som ett ankare för att gå in djupare på ett visst tema) och mer fokus på framtidens tekonlogi. T.ex. en diskussion om vad vi kan förvänta oss grafikmässigt de närmaste 3 åren, en diskussion om hur långt man kan gå ner i nanometer på processornivå och vad det har för implikationer, en diskussion om smartphones, en diskussion om kvantdatorer(är de möjliga inom en snar framtid? Ja/nej/varför?).

Ungefär de typer av teman. Hittar många tech podcasts men det blir mycket trams och Off-topic prat. Dessutom tycker jag många inte är så smarta/kunniga av de jag lyssnar.

Men ja, tips?

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen jag lyssnade på en men jag har för mig att Anandtechs podcast var ganska teknisk. Tror de kommer ut rätt sällan dock.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

http://5by5.tv har en hel del teknikpodcasts inom olika ämnen, du kan ju kika igenom deras lista och se om det är någon som intresserar dig. Har mest lyssnat på Hypercritial med John Siracusa vilken håller en bra nivå, men är inte alltid teknikinriktad.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Anandtech är väldig vettig, och jag följer redan deras podcasts. Dock som du nämnde så kommer den sällan ut! Hypercritical verkar hålla en bra nivå på tekniken men kommer även en massa sociologiskt trams ("the problems in geek culture!") etc, men ändå.

Denna podcast(hittade på samma sida) verkar lite bättre:
http://5by5.tv/webahead

Läser man beskrivningarna så är det mer fokus på ren teknik och mindre trams. Dock så är området inte exakt det jag är ute efter(webbteknik) men det är ändå rätt stuk på strukturen/innehållsfördelningen/nivån. Så om man kan hitta något som det där men som passar in på beskrivningen som jag skrev på ovan i första inlägget så vore det toppen!