Dålig hastighet ssd!

Permalänk
Avstängd

Dålig hastighet ssd!

Hej! köpte en ny dator så har jag nu en ssd force gt 120gb men hastigheten är jätte dålig ligger runt 20+20 i läs och skriv hastigheten?? hur fixar jag det?

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk

Ställ om till AHCI i bios. Använd 6Gbps portarna och inte de andra. Är det intel så se till att det inte är en marvell port utan de andra.

Sedan så installera rätt drivrutiner. Har du gjort detta så kontrollera ifall det finns senare som är bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdevil:

Ställ om till AHCI i bios. Använd 6Gbps portarna och inte de andra. Är det intel så se till att det inte är en marvell port utan de andra.

Sedan så installera rätt drivrutiner. Har du gjort detta så kontrollera ifall det finns senare som är bättre

ok nu har jag testat allt det där och fortfarande jäkla segt alltså :/

ända var att jag inte hittade AHCI i bios men gjorde allt till default i bios

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

ok nu har jag testat allt det där och fortfarande jäkla segt alltså :/

ända var att jag inte hittade AHCI i bios men gjorde allt till default i bios

Default i BIOS brukar innebära IDE och inte AHCI.
Om du skriver vad du har för prylar i datorn och kanske ger en screenshot på ett AS SSD test så kanske du kan få lite mer specifika svar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

ok nu har jag testat allt det där och fortfarande jäkla segt alltså :/

ända var att jag inte hittade AHCI i bios men gjorde allt till default i bios

Du får ta o kolla ordentligt i BIOS då! Har du inte manualen till ditt moderkort så googla så hittar du.
Sen så tycker jag att att 20MB i läs och skriv hastigheten låter som något är allvarligt fel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av nokia12:

Hej! köpte en ny dator så har jag nu en ssd force gt 120gb men hastigheten är jätte dålig ligger runt 20+20 i läs och skriv hastigheten?? hur fixar jag det?

Är alltid lättare att hjälpa till om man vet vilka komponenter datorn har. I detta fallet ditt moderkort.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av nokia12:

ok nu har jag testat allt det där och fortfarande jäkla segt alltså :/

ända var att jag inte hittade AHCI i bios men gjorde allt till default i bios

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?67697-...

sen starta om datorn, gå in och enable ahci, annars får du bluescreens.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

asrock z77 extreme 4 moderkort

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?67697-...

sen starta om datorn, gå in och enable ahci, annars får du bluescreens.

ska testa det

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Avstängd

hittade i bios den var inställd rätt kanske är något fel på hårdvaran

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

TS kolla här http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206 om det finns nyare firmware som kan lösa ditt problem och jag antar att du använt dig av nya kablar som inte böjts allt för mycket?

Har "stenåldersgrejer" här pga nämligen ett Intel Q45 Express chipset moderkort och får nånstans runt 150 - 200 i läs och skriv i AS på min SSD Team XS3 120 Gb om jag minns rätt testprogram på SATA 2 port så nått är galet här. Kolla även om det finns nyare bios som kan lösa ditt problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olirc:

TS kolla här http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206 om det finns nyare firmware som kan lösa ditt problem och jag antar att du använt dig av nya kablar som inte böjts allt för mycket?

Har "stenåldersgrejer" här pga nämligen ett Intel Q45 Express chipset moderkort och får nånstans runt 150 - 200 i läs och skriv i AS på min SSD Team XS3 120 Gb om jag minns rätt testprogram på SATA 2 port så nått är galet här. Kolla även om det finns nyare bios som kan lösa ditt problem?

Tackar ska kolla lite mer in i det, datorn är helt ny så kablarna är det nog inte

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

20 + 20 i vilket test så? Ju mer info du ger oss, desto lättare är det att hjälpa. Gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump av resultatet här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

20 + 20 i vilket test så? Ju mer info du ger oss, desto lättare är det att hjälpa. Gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump av resultatet här.

har runt där men ok ska göra

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

Det låter som hårdvarufel enligt mig, eftersom jag själv har 272 read och ungefär 120 write med en samsung 840 ssd kopplad i en sata 2 port och dessutom med IDE mode aktiverat i BIOS. Men som tidigare skrivits ska du prova något annat test också bara för att utesluta något fel i testet du gjorde. Å andra sidan är det väll nästan onödigt att testa då det nog borde vara väldigt segt om man bara har 20-20 i läs och skriv hastighet.

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av .KP:

Det låter som hårdvarufel enligt mig, eftersom jag själv har 272 read och ungefär 120 write med en samsung 840 ssd kopplad i en sata 2 port och dessutom med IDE mode aktiverat i BIOS. Men som tidigare skrivits ska du prova något annat test också bara för att utesluta något fel i testet du gjorde. Å andra sidan är det väll nästan onödigt att testa då det nog borde vara väldigt segt om man bara har 20-20 i läs och skriv hastighet.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?67697-...

följ den så har du AHCI mode på restart 500read write!!!!!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

20-20 låter löjligt lite, till och med min vanliga HDD är bra mycket snabbare än så både i AHCI och IDE mode.

Skrivet av .KP:

Det låter som hårdvarufel enligt mig, eftersom jag själv har 272 read och ungefär 120 write med en samsung 840 ssd kopplad i en sata 2 port och dessutom med IDE mode aktiverat i BIOS. Men som tidigare skrivits ska du prova något annat test också bara för att utesluta något fel i testet du gjorde. Å andra sidan är det väll nästan onödigt att testa då det nog borde vara väldigt segt om man bara har 20-20 i läs och skriv hastighet.

Jag har en Samsung 830 som tyvärr också är kopplad i SATA 2, jag fick dock 265 read, 251 write i mitt senaste test med AHCI mode igång.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?67697-...

följ den så har du AHCI mode på restart 500read write!!!!!

Tack för att du tog dig tid att skicka länken men tror inte jag har så stor nytta av den då datorns moderkort inte stöder AHCI, och dessutom kör den ubuntu (den andra datorn i sign). Men länken kan säkert hjälpa någon annan!

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD