Permalänk
Medlem

Vattenkylning!

Tänkte kolla vad det skulle kosta ungefär och vad jag behöver för grejer till min dator och även lämpliga hemsidor för att köpa vattenkylning!

Processor: Intel Core i7 920 2.67GHz
GPU: AMD Radeon HD 6900 Series
Moderkort: Asus Workstation (kan inte exakta siffror till modellen men tror det är) P6T6

Sen undrar jag även om man kan och om det är lönt att ha vattenkylning till hårddiskar och Ram minne.

Måste man ha ett speciellt chassi till vattenkylning?

Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

tycker det är ganska onödigt att kyla ner dina hårddiskar. ram kan du vattenkyla om du ska överklocka.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

tycker det är ganska onödigt att kyla ner dina hårddiskar. ram kan du vattenkyla om du ska överklocka.

Jo som sagt jag fråga om det fanns nån anledning till att göra det. Och det finns ingen annan anledning till kylning på Ram mer än till överklockning?

Permalänk
Cooling Stuff

hej Derioz,
om du ska kyla gpu och cpu med vatten blir det kallare i chassi så även vid överklockning blir det inte nödvändig med LC till minne, bra luftflöde räcker och de flesta som kyler minne med vatten tänker mest på utseende

För att kyla dator med vatten behöver du inte speciellt chassi dock ju större och mer komplicerad system desto lättare blir det med stor och rymlig chassi

frågan är om du ska överklocka och hur mycket, de flesta chassi har plats för 240 radiator och det räcker för en system till processor och en grafikkort, själv har jag "mid" system som var tänkt som HTPC, det är överklockad i3 och överklockad GTX460, sen för att ha allt ljud under kontroll fick jag byta fläkt i nätaggregat mot vattenblock så det är tre komponenter som kyls endast av en 60mm tjock 120 radiator
DVS det är bara en 120 fläkt som snurrar i ca 800-900rpm och nervoltat pump tillsammans med SSD är det tyst som surfplatta men fortfarande svalt

Så allt beror på vad är viktigast, vilka komponenter ska skylas och monteras i chassi men 120 får plats i alla chassi doch enstaka 120 klarar inte trippel sli system osv

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Avstängd

Jag håller med, kyl endast cpu och gpu som mest. Tänk då på innan du investerar i ett gpu block, då 6900 serien är äldre. Kanske vänta med att köpa gpu block tills du köper ett nyare grafikkort? Cpu block är mer eller mindre universala så det kommer passa till andra processorer också skulle jag tro. Jag skulle nog rekommendera en 240mm radiator sedan en 120mm minst för att få okej temperaturer.

Permalänk
Medlem

Okej tack får titta lite på det och läsa på lite och sådant det är rätt rörigt innan man fattat det känns det som ^^

Men tack för svar!

Permalänk
Medlem

Www.coolingstuff.se har du en bra sida.

Med så pass gammal dator så börja med attcbara kyla cpu och leta efter nån som säljer ett begagnar vga block som passar ditt grafikkorr kanske. Du kan senare flytta vattenkylningen till din nya.. kostnad så räkna runt 2000 kr för att kyla cpu..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tack för det Akarr ska kolla på det

Permalänk
Avstängd

Eller aquatuning.se eftersom de har euro, du kan få grejer billigare även med frakt, eftersom coolingstuff 8% rabatt inte gäller längre, och inte fungerar med IE tydligen.