Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

då har du för stora förhoppningar på den dyrare varianten, har haft en sådan i några månader innan skärmen dog och jag fick byta.

Du kan inte spela på en UX32-VD för tänk på att skärmen är 1080p, rätt mycket att driva för en sådan liten. hårdisken är fruuuuuuuuuuuuuuktansvärt långsam på UX32-VD. Visst kan det bli något snabbare efter ett tag när den lilla SSD lärt sig men segare hårddisk har jag aldrig haft. Rekomenderas att byta minne (lägga till en 8GB sticka) och byta till en annan SSD för då är det en härlig maskin men det går inte att spela på den

Jag kanske borde nämnt det tidigare, men jag har haft en UX32-VD sen Augusti och jag vet inte vilket slags måndagsex du fick tag i men du kan ju omöjligt ha kört på UX32an med i7an i. Jag lirar utan problem både WoW, Diablo 3, Call of Juarez, SC2 och flertalet andra spel på den utan problem eller grafiken på absolut lägsta. Hårddisken är inte den snabbaste nej, men vad tusan kan man förvänta sig från en 2.5" mekanisk? Samt att det tar ju ungefär 1-2 dagar innan RST har cachat upp. Att byta minnet är ju bara korkat då du direkt går ner till singelchannel då, såvida man inte absolut måste ha stora mängder minne över dual channel.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Jag lirar utan problem både WoW, Diablo 3, Call of Juarez, SC2 och flertalet andra spel på den utan problem eller grafiken på absolut lägsta.

Men du säger ju själv att du måste köra spelen på det "absolut lägsta" och jag kan garantera att det inte är några höjdar fps du får... Om man köper en sådan här dator och funderar på att också använda den för spelande så går det inte att säga att "det är klart du kan spela". Att det med nöd och näppe fungerar i vissa spel är inte samma sak

4 GB är för lite för mig och den eventuella prestandaförlust man kan få är inte märkbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men du säger ju själv att du måste köra spelen på det "absolut lägsta" och jag kan garantera att det inte är några höjdar fps du får... Om man köper en sådan här dator och funderar på att också använda den för spelande så går det inte att säga att "det är klart du kan spela". Att det med nöd och näppe fungerar i vissa spel är inte samma sak

4 GB är för lite för mig och den eventuella prestandaförlust man kan få är inte märkbar

men han skrev ju att han inte kör på lägsta. Det står ju att han kör spelen utan problem och utan att köra dom på lägsta grafikinställningarna. Så tolkar jag det iaf.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Mörkret:

Jag kanske borde nämnt det tidigare, men jag har haft en UX32-VD sen Augusti och jag vet inte vilket slags måndagsex du fick tag i men du kan ju omöjligt ha kört på UX32an med i7an i. Jag lirar utan problem både WoW, Diablo 3, Call of Juarez, SC2 och flertalet andra spel på den utan problem eller grafiken på absolut lägsta. Hårddisken är inte den snabbaste nej, men vad tusan kan man förvänta sig från en 2.5" mekanisk? Samt att det tar ju ungefär 1-2 dagar innan RST har cachat upp. Att byta minnet är ju bara korkat då du direkt går ner till singelchannel då, såvida man inte absolut måste ha stora mängder minne över dual channel.

Skrivet av klk:

Men du säger ju själv att du måste köra spelen på det "absolut lägsta" och jag kan garantera att det inte är några höjdar fps du får... Om man köper en sådan här dator och funderar på att också använda den för spelande så går det inte att säga att "det är klart du kan spela". Att det med nöd och näppe fungerar i vissa spel är inte samma sak

4 GB är för lite för mig och den eventuella prestandaförlust man kan få är inte märkbar

Det går absolut att spela det mesta, med undantag de allra mest krävande spelen, på "absolut lägsta" med UX32VD och få en bra bit över 30 fps, 60 blir dock svårt om man har det som krav. Vi har faktiskt med UX32VD som referens i recensionen.

Gällande minnet går det att uppgradera och behålla Dual Channel, men det blir med en liten prestandaförlust. Säg att man trycker i en sticka på 8 GB (för totalt 10 GB) körs endast 2 GB i Dual Channel med de 2 GB som är fastlött (kallas Flex Channel). Man får ut något sämre prestanda än Dual Channel, men det är klart bättre än Single Channel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Gällande minnet går det att uppgradera och behålla Dual Channel, men det blir med en liten prestandaförlust. Säg att man trycker i en sticka på 8 GB (för totalt 10 GB) körs endast 2 GB i Dual Channel med de 2 GB som är fastlött (kallas Flex Channel). Man får ut något sämre prestanda än Dual Channel, men det är klart bättre än Single Channel.

Detta gäller Intel, de har haft stöd för dual-channel med omatchade stickor rätt länge. Fast hur har AMDs stöd utvecklat sig? Vi har ju samma dilemma på AMD-maskinerna.

Permalänk
Inaktiv

finns det något program där man kan kolla hur Minnet används? tänkte jag skulle kolla på min U38 isf som jag satt in en 4GB stick (tot 6GB). Hurvida den kör Dual eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

finns det något program där man kan kolla hur Minnet används? tänkte jag skulle kolla på min U38 isf som jag satt in en 4GB stick (tot 6GB). Hurvida den kör Dual eller inte.

CPU-z och minnesbenchmark som SiSoft/AIDA64 (eller vad kör folk det här årtiondet?). Är ganska säker på (eller osäker om) att AMD inte infört stöd för asymmetrisk dual-channel, därför är jag rätt kritisk fast det som spelar roll är ju inverkan på prestandan. Som iaf med integrerad grafik lär vara stor.

+asymmetrisk

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Petterk:

Detta gäller Intel, de har haft stöd för dual-channel med omatchade stickor rätt länge. Fast hur har AMDs stöd utvecklat sig? Vi har ju samma dilemma på AMD-maskinerna.

Såvitt jag vet ska AMD ha stöd för detta, men vi väntar på svar från Asus.David så vet vi till 100%

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men du säger ju själv att du måste köra spelen på det "absolut lägsta" och jag kan garantera att det inte är några höjdar fps du får... Om man köper en sådan här dator och funderar på att också använda den för spelande så går det inte att säga att "det är klart du kan spela". Att det med nöd och näppe fungerar i vissa spel är inte samma sak

4 GB är för lite för mig och den eventuella prestandaförlust man kan få är inte märkbar

Läs om, kan spela utan att köra på lägsta. Inte de mest krävande spelen, nej. Det är ju absolut omöjligt att få igång Crysis 3 t.ex. Jag har använt den som en LAN-dator utan problem.

Skrivet av Jacob H:

Gällande minnet går det att uppgradera och behålla Dual Channel, men det blir med en liten prestandaförlust. Säg att man trycker i en sticka på 8 GB (för totalt 10 GB) körs endast 2 GB i Dual Channel med de 2 GB som är fastlött (kallas Flex Channel). Man får ut något sämre prestanda än Dual Channel, men det är klart bättre än Single Channel.

Detta var mer än jag visste och en trevligt överraskning, då blir det kanske till att kolla in att stoppa in en 8gb sticka till. Har kollat på det tidigare men blev avrådd då det påstods att jag hade blivit av med dual channel.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Läs om, kan spela utan att köra på lägsta. Inte de mest krävande spelen, nej. Det är ju absolut omöjligt att få igång Crysis 3 t.ex. Jag har använt den som en LAN-dator utan problem.

Du kan istället skriva det som att det går att spela spel som inte har behov av prestanda. De spel jag installerade var sådana där legospel, där räcker det i princip med ett grafikkort.
Men om man beskriver det som "det går att spela" då tror plötsligt 98% av de som läser att det går att spela. Stor skillnad på sweclockersnördar i jämförelse med en vanlig datorköpare, kanske en förälder som vill köpa en smidig dator men då och då låta någon av barnen spela.

Permalänk
Inaktiv

i CPU-z står de Channels# Dual men DC Mod är utsuddat
jag har modellen med 2GB onboard och har satt in en 4GB sticka själv.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Asus.David:

i CPU-z står de Channels# Dual men DC Mod är utsuddat
jag har modellen med 2GB onboard och har satt in en 4GB sticka själv.

Det är som det ska vara, DC Mod brukar (är alltid?) utsuddat på AMD-processorer. Kul att få bekräftat att datorn fortfarande kör Dual Channel, trots olika storlek på stickorna!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Går det att sitta ute en solig sommardag och se vad som står på skärmen?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Går det att sitta ute en solig sommardag och se vad som står på skärmen?

japp...men man bör slå av "auto brightness"(Fn+A) och sedan sätta brightness på högsta.

Permalänk
Inaktiv

har upptäckt att jag inte kan mellan olika Energilägen, vad jag än väljer så hoppar den tillbaka till High Performance. Någon som vet om det är en AMD grej eller om de är något program som brukar kollidera med val av energisparläge?

Permalänk
Medlem

Hur pass enkelt är det att byta till valfri(?) SSD i denna dator? Går det?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN