Verklig skillnad mellan quad channel RAM och dual channel RAM?

Permalänk
Medlem

Verklig skillnad mellan quad channel RAM och dual channel RAM?

Jag har hittat lite benchmarkresultat som visar skillnaden i prestanda mellan quad channel RAM och dual channel RAM, men undrar vad för egentlig skillnad man kan märka av utanför benchmarks. För övrigt så vet jag att det egentligen inte finns något som heter "x channel RAM", att det handlar om att minneskontrollern kan hantera flera kanaler samtidigt. Jag menar exempelvis X79 vs Z77, men enbart minnebandsbreddsaspekten, men det är lite knöligare att säga. Om man inte sitter och benchar hela dagen, i vilka situationer kommer man att märka av en prestandaskillnad mellan säg 4x4GB i ett system som klarar quad channel och 2x8GB i ett system som "enbart" klarar dual channel, och hur stor skillnad kommer det att vara? Jag förutsätter att minnesmodulerna körs i samma hastighet.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

Jag använder min som ramdisk och då märks det. Men i helhet är det ingen större skillnad. Spelar du spel eller surfar Facebook så är skillnad säkert under 1%.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Skulle väl mest spela spel, lyssna på och göra musik, programmera, etc. Tror det mest krävande jag skulle göra vore att hosta typ en Minecraft-server, se en HD-stream/se 1080p-film på extraskärm + spela något "krävande".

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

Skulle väl mest spela spel, lyssna på och göra musik, programmera, etc. Tror det mest krävande jag skulle göra vore att hosta typ en Minecraft-server, se en HD-stream/se 1080p-film på extraskärm + spela något "krävande".

Då är det säkert ingen märkbar skillnad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Du märker ju nog skillnad som bara den om de körs i olika chanells. En kompis hade en dator som uppstart tog 10 min~. Öppnade å såg att ram var placert i channel 1 o 2. Flyttade dem till 1 o 3. Uppstartstid under 2 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Du märker ju nog skillnad som bara den om de körs i olika chanells. En kompis hade en dator som uppstart tog 10 min~. Öppnade å såg att ram var placert i channel 1 o 2. Flyttade dem till 1 o 3. Uppstartstid under 2 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är inte prestandaskillnad, det är rena kompatibilitetsproblem. Felsökte en dator som tog ett dygn att installera Win 7 på, tog också runt 10-20 minuter att starta. Tog ut två minnen och sedan gick det snabbt och smidigt, spelade ingen roll vilka man tog ut så länge man tog ut dem.

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

Du märker ju nog skillnad som bara den om de körs i olika chanells. En kompis hade en dator som uppstart tog 10 min~. Öppnade å såg att ram var placert i channel 1 o 2. Flyttade dem till 1 o 3. Uppstartstid under 2 minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade din kompis några andra problem, antingen ramminne eller moderkort för det ska inte vara någon märkbar skillnad. Vi pratar sekunder.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Då hade din kompis några andra problem, antingen ramminne eller moderkort för det ska inte vara någon märkbar skillnad. Vi pratar sekunder.

fult möjligt du vill inte se den datorn xD

Skickades från m.sweclockers.com