Windows Blue Build 9364 läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Suger kanske jämfört med något vi inte uppfunnit än, men jämfört med start-undermenyn så är det ett kliv framåt imo.

Kan Du precisera på vilket sätt Du anser att det är ett kliv framåt?

Permalänk

aliassund: du hatar Modern UI men ändå har du skaffat (köpt?) en massa Windows 8 kopior. Därmed säger du indirekt till Microsoft: "jag älskar Modern UI, fortsätt gärna med Modern UI i alla era framtida operativsystem också."
Jag hoppas bara att du inte har köpt skiten.

Det är anledningen till att jag aldrig kommer köpa något operativsystem med Modern UI även fast det finns grejer som stänger av Modern UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

aliassund: du hatar Modern UI men ändå har du skaffat (köpt?) en massa Windows 8 kopior. Därmed säger du indirekt till Microsoft: "jag älskar Modern UI, fortsätt gärna med Modern UI i alla era framtida operativsystem också."
Jag hoppas bara att du inte har köpt skiten.

Det är anledningen till att jag aldrig kommer köpa något operativsystem med Modern UI även fast det finns grejer som stänger av Modern UI.

Jag tycker det är att gå för långt att dissa det för Modern UI (och hata är ett för starkt ord), jag köpte på mej en massa billiga licenser före 31 Jan., jag uppskattar allt i Windows 8 förutom Modern UI. Jag är mer pragmatisk än principiell, vill bara komma framåt i livet så smidigt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

jag uppskattar allt i Windows 8 förutom Modern UI

Det är Metro/Modern som är Windows 8. Desktop är en app Microsoft skickar med så folk under en övergångsperiod ska kunna köra legacy-program.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är Metro/Modern som är Windows 8. Desktop är en app Microsoft skickar med så folk under en övergångsperiod ska kunna köra legacy-program.

Det är knappast mer än en definitionsfråga. GUI:t, vare sig det är desktop eller Modern UI ligger ovanpå kärnan i operativet. Att Windows 8 är snabbt beror knappast på Modern UI. Att desktopen skulle vara underordnad Modern UI finns det inget som talar för än mindre att de skulle vara en app.

Permalänk
Medlem

Har fö. svårt att se hur Microsofts egna utvecklare skulle sitta o jobba i Modern UI och drar därför slutsatsen att ett desktop OS kommer att finnas kvar på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som Windows 7 kommer att bli det nya Windows XP

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Kan Du precisera på vilket sätt Du anser att det är ett kliv framåt?

Några:
1) Det är enklare att fästa och gruppera de program man använder ofta
2) Även om man "tar bort"(unpinnar) en genväg man sällan använder går det bra att hitta den med sökfunktionen
3) Man slipper navigera med millimeter precision i 3-4-5 undermenyer för att hitta det man söker (genvägen till att starta programmet)
4) MetroSökfunktionen kan skicka strängen du skriver till andra appar än bara söka genvägar-dokument-mail

Finns säkert mer, men detta är det jag kommer på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Några:
1) Det är enklare att fästa och gruppera de program man använder ofta
2) Även om man "tar bort"(unpinnar) en genväg man sällan använder går det bra att hitta den med sökfunktionen
3) Man slipper navigera med millimeter precision i 3-4-5 undermenyer för att hitta det man söker (genvägen till att starta programmet)
4) MetroSökfunktionen kan skicka strängen du skriver till andra appar än bara söka genvägar-dokument-mail

Finns säkert mer, men detta är det jag kommer på just nu.

1) Jag tycker inte att det lättare på något vis jämfört med startmenyn. Speciellt inte om man vill flytta, ta bort eller lägga till flera tiles på en gång.
2) Sökfunktionen finns ju även i startmenyn.
3) Det köper jag inte. Startmenyn är hierarkisk, Du kan välja att lägga program på vilken nivå som helst allt efter behov. Det är just avsaknanden av hierarki som jag själv tycker är huvudproblemet med Modern UI. Att det krävs millimeter precision att navigera i startmenyn kan jag hålla med om, men det är inget fundamentalt fel med startmeny-konceptet, det skulle man kunna förbättra. Likaså skulle man kunna göra Modern UI bättre med att införa en hierakisk struktur.
4) Ok, men det är ingen fundamental funktion som är kopplad till den grafiska funktionen i modern UI, det är en funktion man skulle kunna ha varsomhelst, även i den vanliga startmenyn.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

1) Jag tycker inte att det lättare på något vis jämfört med startmenyn. Speciellt inte om man vill flytta, ta bort eller lägga till flera tiles på en gång.
2) Sökfunktionen finns ju även i startmenyn.
3) Det köper jag inte. Startmenyn är hierarkisk, Du kan välja att lägga program på vilken nivå som helst allt efter behov. Det är just avsaknanden av hierarki som jag själv tycker är huvudproblemet med Modern UI. Att det krävs millimeter precision att navigera i startmenyn kan jag hålla med om, men det är inget fundamentalt fel med startmeny-konceptet, det skulle man kunna förbättra. Likaså skulle man kunna göra Modern UI bättre med att införa en hierakisk struktur.
4) Ok, men det är ingen fundamental funktion som är kopplad till den grafiska funktionen i modern UI, det är en funktion man skulle kunna ha varsomhelst, även i den vanliga startmenyn.

1. Att flytta eller lägga till flera samtidigt ger jag dig, man måste [än så länge] göra en och en. Det är dock inga som helst problem att ta bort flera samtidigt, bara att markera och klicka "Unpin from start". Det är dock klart enklare att gruppera i Windows 8.

3. Jag är kluven. Har använt Windows Phone sedan lansering för några år sedan och ville absolut ha "folders" till en början men har numer ändrat mig. Det fungerar bättre att endast ha program man använder ofta (eller som ger dig on-tile information du behöver) på start och leta efter resten i "all apps" när (eller om) det behövs. Att ha en hierarkisk struktur på själva start skärmen tror jag inte skulle fylla någon funktion och ville endast göra det mer bökigt att få information "at a glance". Möjligtvis skulle de olika grupperingarna man skapat kunna förminskas/gömmas automatiskt, men jag tycker nog att semantic zoom fungerar så pass bra att det inte är nödvändigt. Jag tycker dock att den hierarkiska strukturen på "all apps" borde utökas till att tillåta personliga kategorier/mappar. Det hör ju också till att de allra flesta inte använde den "gamla" startmenyn som en hierarkisk struktur, enligt Microsofts telemetry startade en majoritet av användare program genom WinKey+skriv eller pinnade program på startmeny/taskbar - detta torde betyda att en majoritet av användare faktiskt tycker om Metro och dess start-skärm då den erbjuder en något utökad pin-to-start funktionalitet.

4. Sant nog. Det är dock en funktion som inte funnits i tidigare versioner... Att man sedan plockat bort unified search i Windows 8 och ersatt den med en sorts context sensitive version kan diskuteras om det var bra eller inte, men undrar om man inte får tacka Apple för detta egentligen då de nu har patenterat detta.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

1) Jag tycker inte att det lättare på något vis jämfört med startmenyn. Speciellt inte om man vill flytta, ta bort eller lägga till flera tiles på en gång.
2) Sökfunktionen finns ju även i startmenyn.
3) Det köper jag inte. Startmenyn är hierarkisk, Du kan välja att lägga program på vilken nivå som helst allt efter behov. Det är just avsaknanden av hierarki som jag själv tycker är huvudproblemet med Modern UI. Att det krävs millimeter precision att navigera i startmenyn kan jag hålla med om, men det är inget fundamentalt fel med startmeny-konceptet, det skulle man kunna förbättra. Likaså skulle man kunna göra Modern UI bättre med att införa en hierakisk struktur.
4) Ok, men det är ingen fundamental funktion som är kopplad till den grafiska funktionen i modern UI, det är en funktion man skulle kunna ha varsomhelst, även i den vanliga startmenyn.

1) Jag vet inte hur du tänker nu, men hur tar du bort flera ikoner samtidigt på gamla startmenyn?
Det är klart att de kan förbättra pin-funktionen, men motsvarande i Win7 startmenyn är minst lika osmidig.
Min "förbättring" avsåg dessutom det som kommer efter konfigurationen. [Enkelt] vs [Jobbigt]

2) Om jag tar bort en katalog/genväg som jag tycker är överflödig på gamla startmenyn så kan jag inte startmeny-söka reda på den. För att sök funktionen söker efter det som finns på startmenyn.
Pinnar jag bort ett program så finns den kvar under ytan.
Visst får man lite utrymme att "fästa" saker i vänstra delen av gamla startmenyn, men jag tycker inte att det går att gruppera på ett bra vis, utom i undermenyer men då blir det oöverskådligt.

3) Min poäng är att det är just hierarkin som ger många steg som gör att det tar onödig tid att komma till slutmålet och gör det oöverskådligt.
Bakom första metro skärmen döjer dessutom sig alla saker som "egentligen" återfinns på gamla startmenyn. Men i en platt "enkel" struktur som gör det överskådligt. [all apps]

4) "vartsomhelst", mja. Det fanns inte förut men finns nu, alltså en förbättring enligt mig

Permalänk
Medlem

"Blue" in memory of all those BSODs Ha

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/