Frågor om lämpliga temperaturnivåer, kylpasta m.m.

Permalänk

Frågor om lämpliga temperaturnivåer, kylpasta m.m.

Hej

Min gpu låg på stadiga 47 C Ilde.

Ville göra om den förra placeringen av kylpasta jag gjort, eftersom jag fick för mycket och det var en lågbudget och jättebillig kylpasta.

Så jag tog ut det, gjorde allting riktigt rent och fint.

Förra gången jag applicerade kylpastan så använde jag mig av ärt metoden. ( En plopp i mitten)

Denna gången pröva jag att smeta ut det med ett kort, eftersom förra gången kom där inget i kanterna på gpu'et.
(Använde denna gången Arctic silver 5) Enligt Internet så skulle den prestera bättre. (Den var också 3ggr så dyr)

Applicerade Kylpastan (arctic silver 5) med metoden att sprida ut det med ett kort.

Nu Ligger Idle på 52!!!!!

Det måste ju vara metoden jag använt för att spride kylpastan som är helt värdelös, kan ju omöjligtvis vara arctic silver 5 som är så mycket sämre?

Eller vad tror ni?

Tack

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XhovercatX:

Hej

Min gpu låg på stadiga 47 C Ilde.

Ville göra om den förra placeringen av kylpasta jag gjort, eftersom jag fick för mycket och det var en lågbudget och jättebillig kylpasta.

Så jag tog ut det, gjorde allting riktigt rent och fint.

Förra gången jag applicerade kylpastan så använde jag mig av ärt metoden. ( En plopp i mitten)

Denna gången pröva jag att smeta ut det med ett kort, eftersom förra gången kom där inget i kanterna på gpu'et.
(Använde denna gången Arctic silver 5) Enligt Internet så skulle den prestera bättre. (Den var också 3ggr så dyr)

Applicerade Kylpastan (arctic silver 5) med metoden att sprida ut det med ett kort.

Nu Ligger Idle på 52!!!!!

Det måste ju vara metoden jag använt för att spride kylpastan som är helt värdelös, kan ju omöjligtvis vara arctic silver 5 som är så mycket sämre?

Eller vad tror ni?

Tack

Ärtmetoden är bra mycket bättre. När du sprider ut med ett kort så bakar du bara in en massa luftbubblor som försämrar värme överföringen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

har du en fyrkärning cpu är bästa metoden ett rakt streck mitt över. Eller riskornsmetoden funkar också.
Smeta med ett kort är värdelöst, blir för mycket pasta med luftbubblor.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

AS5 behöver lite tid på sig att prestera optimalt, men det gör inte så stor skillnad. Troligen har du fått för mycket pasta, och det är inte så mycket man kan göra åt det. Du kan även ha råkat fånga luft under kylflänsen, men det är mindre troligt.
Rätt mängd är så lite som möjligt. Pastan leder sämre än metallerna, så den ska helt bilda ett atom tjockt lager, men det lyckas man ju aldrig med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Temperaturerna på idle har redan gått ner en grad C. Så kanske kan vara något med att det måste sätta sig?

Och jag har ju mer AS5 kvar så om det behövs så gör jag om allt imorgon

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar dutta en ärta på mitten, sen smetar jag ut den med lillfingret lite lagom , sen duttar jag med samma finger, typ "klappar" den så att det täcker hela cpun, ibland får man småsmeta och dutta i omgångar så det är jämntjockt luften försvinner samtidigt som det blir ett tunt jämnt lager över hela.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

AS5 behöver lite tid på sig att prestera optimalt, men det gör inte så stor skillnad. Troligen har du fått för mycket pasta, och det är inte så mycket man kan göra åt det. Du kan även ha råkat fånga luft under kylflänsen, men det är mindre troligt.
Rätt mängd är så lite som möjligt. Pastan leder sämre än metallerna, så den ska helt bilda ett atom tjockt lager, men det lyckas man ju aldrig med.
B!

Jag var extra noggrann med att ta så lite som möjligt denna gången. Så skall vänta och se om tempsen går ner lite till. Annars så gör jag om det och kör ärt metoden

Permalänk
Medlem

plastkort låter lite fumligt har själv alltid använt rakblad(blir en väldigt tunn hinna med pasta), de har funkat fint. Men har sett att många lägger på en liten ärta eller aplicerar ett litet plus

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig för att kylpastan inte når hela vägen ut till kanterna. Kärnorna ligger mer centralt under metallen.

Permalänk
Skrivet av roten123:

Du behöver inte oroa dig för att kylpastan inte når hela vägen ut till kanterna. Kärnorna ligger mer centralt under metallen.

Ok

Permalänk

Låter som det dras åt att göra om allt imorgon !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76829:

Jag brukar dutta en ärta på mitten, sen smetar jag ut den med lillfingret lite lagom , sen duttar jag med samma finger, typ "klappar" den så att det täcker hela cpun, ibland får man småsmeta och dutta i omgångar så det är jämntjockt luften försvinner samtidigt som det blir ett tunt jämnt lager över hela.

wow totalt värdelöst tips

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Man ska köra med "ärtmetoden" då det (som sagts tidigare)
kan komma in luft och det blir nog inte lika jämnt heller.
Det gör egentligen inte så mycket om pastan inte täcker varenda millimeter av processorn.
Är väl mer den centrala delen som värmeutvecklingen sker som mest då det är där kärnorna ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76829:

Jag brukar dutta en ärta på mitten, sen smetar jag ut den med lillfingret lite lagom , sen duttar jag med samma finger, typ "klappar" den så att det täcker hela cpun, ibland får man småsmeta och dutta i omgångar så det är jämntjockt luften försvinner samtidigt som det blir ett tunt jämnt lager över hela.

Detta är nästan lika illa som att köra utan kylpasta helt är du där och duttar med ett finger så tillför du fett och fett leder värme väldigt dåligt jämfört med kylpastan.
Rengör du cpu,kylaren innan du gör detta? om JA varför? du tillför ju fett som är VÄRRE än att om du inte hade gjort rent innan.
Kan bara säga att har du haft ok temp så har du haft TUR och du hade säkert haft minst 10-15 (troligen mer) grader lägre i load utan fettet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nå, jag tror inte han tillfört fett i nämnvärd grad, eftersom pastan klibbar på fingret och hamnar som ett skyddnde lager i hög grad. Men det är inte ett optimalt förfarande, utan ger troligen luft fångad i små "fickor" helt i onödan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

fick temperaturen att droppa med 6 - 7 grader C!!!! (Kylpasta metod)

Hej

Jag har gjort ett antal trådar innan om att jag haft problem med temperaturer. Så jag har tagit beslutet att byta kylpasta.

Första gången fick jag rent för mycket kylpasta och temperaturerna var rent ut sagt SKIT!

Andra gången pröva jag metoden att sprida ut det själv med ett kreditkort. Fick nu 3 grader mer en den förra skitmetoden.

Körde på riskornet och fick hela 6 - 7 grader C mindre!

Så vad ni än gör sprid inte ut "kletet" med ett kreditkort. Använd er av riskornet eller ärt metoden, de funkar skitbra!

Var tvungen att dela eftersom det verkligen gjorde stor skillnad!!!

Permalänk
Medlem

Ja Jag förstår inte folk då på tex Youtube som rekommenderar att sprida ut det..

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Så varken "dra en lina" eller "kryss" metoden fungerar särskilt bra heller ?

Permalänk

Att ha ett riskorn, eller ännu hellre ett halvt tror jag har diskuterats ganska många gånger. Det är egentligen den enda riktiga metoden att få kylpastan jämn i mitten av cpu där kärnorna är. Onödigt att speta ut det till kanterna då, som sagt, kärnan är i mitten.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Så varken "dra en lina" eller "kryss" metoden fungerar särskilt bra heller ?

Det sprider sig fullt tillräckligt om man bara applicerar i mitten. Risken med en "lina" eller "ett kryss" är att det helt enkelt blir för mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det sprider sig fullt tillräckligt om man bara applicerar i mitten. Risken med en "lina" eller "ett kryss" är att det helt enkelt blir för mkt.

Okej good 2 know, alltid använt mig av "riskorn" metoden men då vet man att man ej ska pröva sig på något annat

Permalänk

acceptabel temperature för processor i prime 95?

Hej
Är dessa temperaturerna acceptabla?
23C när jag surfar och skriver här 22C Idle
44 C Max Load (Prime 95)

Kör med stock cooler. Tror dock jag har helt ok luftflöde i chassit?

EDIT: fel temperaturer, har 22 C idle

Permalänk
Medlem

23c vid surfning, vad har du för temp i rummet?

Visa signatur

Budget bygge.
Processor FX 6100 OC Grafikkort Sapphire HD7770 OC Ram minne Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Nättagregat FSP 500W Bronze +80 Hårdisk Hitachi 1TB Chassi Sharkoon REX 8

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vad är det för processor skulle vara jätte bra att veta. skulle även vara bra om man fick veta vad du har för chassi och hur du har placerat ut fläktarna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Tobiash:

23c vid surfning, vad har du för temp i rummet?

Vet inte exakta temperaturerna i rummet, men med tanke på att jag kan sitta här med T-Shirt så chansar jag på runt 20c kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Vet inte exakta temperaturerna i rummet, men med tanke på att jag kan sitta här med T-Shirt så chansar jag på runt 20c kanske?

Okej, för jag tycker det låter väldigt lågt.

Men on topic. Det är väldigt bra tempraturer om dom nu visar rätt.

Vad har du för cpu?
Vilket program använder du?

Testa HWMonitor,CoreTemp om du inte gör det.

Visa signatur

Budget bygge.
Processor FX 6100 OC Grafikkort Sapphire HD7770 OC Ram minne Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Nättagregat FSP 500W Bronze +80 Hårdisk Hitachi 1TB Chassi Sharkoon REX 8

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

vad är det för processor skulle vara jätte bra att veta. skulle även vara bra om man fick veta vad du har för chassi och hur du har placerat ut fläktarna.

AMD Athlon II x4 640

(Detta är en gammal bild, har bättre cable management, och har en fläkt på sidan av chassit som suger in ny luft! )

Permalänk
Skrivet av Tobiash:

Okej, för jag tycker det låter väldigt lågt.

Men on topic. Det är väldigt bra tempraturer om dom nu visar rätt.

Vad har du för cpu?
Vilket program använder du?

Testa HWMonitor,CoreTemp om du inte gör det.

Använder CoreTemp Och ligger nu på 22c under tiden jag skriver detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Hej
Är dessa temperaturerna acceptabla?
23 C Idle (Inte helt idle, jag satt fortfarande och surfade runder på datorn)
44 C Max Load (Prime 95)

Kör med stock cooler. Tror dock jag har helt ok luftflöde i chassit?

23C idle fick jag igår när jag lanade, då var det under 15C i rummet Skulle gissa att det är någonting konstigt, vilket program använder du?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |