Permalänk
Medlem

Hänga upp tung kylare?

Jag tänkte skaffa en tung passiv kylare, men vill ju inte att uppemot 1 kg ska hänga från moderkortet på sidan. Vad är bästa sättet att avlasta moderkortet, kan man hänga upp kylaren i gallret i chassitaket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteriks:

Jag tänkte skaffa en tung passiv kylare, men vill ju inte att uppemot 1 kg ska hänga från moderkortet på sidan. Vad är bästa sättet att avlasta moderkortet, kan man hänga upp kylaren i gallret i chassitaket?

Jadå. Jag har hängt upp min med vanlig ståltråd. Återkommer med bild senare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Scythe har till och med haft en produkt ute för att stödja tunga kylare, det var typ en ståltråd som fästes i toppen av chassit på nåt sätt så den metoden funkar utmärkt

Edit: Finns visst kvar i sortimentet till och med http://www.scythe-usa.com/product/acc/065/slotrafter_detail.h.... Länkar bara för att visa att det inte ska vara några problem att köra så

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Låter som någon behöver buntband och silvertejp

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jadå. Jag har hängt upp min med vanlig ståltråd. Återkommer med bild senare.

http://i.imgur.com/SZLY7GU.jpg

Lånar tråden för lite offtopic, hoppas det är okey, vad kör du din kylare på för socket? för det är en Dark rock 2a va? undrar bara för att jag fattade inte hur jag skulle få fast min på Am3 socket så fläkten är mot minnena, så just nu sitter min neråt :/

Permalänk
Medlem

Jag använder ene NH-D14 utan något upphänge.. Noctuas fästen är så bra designade så de verkligen håller..
Sen är ju moderkortet på plats, med 9 skruvar...Jag har svårt o tro att kylaren bara skulle bryta moderkortet sådär..De sitter riktigt hårt..
Däremot går inte runt o bär på datorn..Aldrig hänt något..Moderkortet har heller inte böjts..

Varför ska man ha hängare för?

Permalänk
Medlem

Hänga upp den i en galge kanske?

(OnT: Ståltråd ska funka utmärkt, har kompisar som kör så)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Finns ju ninja wire, bara namnet gör den ju nästan värt det
Men det ska faktiskt öka prestandan på grafikkort tillexempel har jag hört
men det är ju minimalt såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

Finns ju ninja wire, bara namnet gör den ju nästan värt det
Men det ska faktiskt öka prestandan på grafikkort tillexempel har jag hört
men det är ju minimalt såklart

Är ledsen men att hänga upp kylaren med ståltråd kommer inte ge någon prestandaboost till grafikkortet

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på det? borde ju bli bättre kontakt mellan ytorna om det inte är brytet. Men det handlar ju om nån procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

Är du helt säker på det? borde ju bli bättre kontakt mellan ytorna om det inte är brytet. Men det handlar ju om nån procent

Om det hade varit kontaktproblem hade inte kortet gått alls. Skillnaden är lika med 0.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Du behöver inte hänga upp eller liknande. Moderkortet klarar vikten utan problem såvida du inte planerar att sätta in chassit i en skakmaskin med kylare monterat.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

Är du helt säker på det? borde ju bli bättre kontakt mellan ytorna om det inte är brytet. Men det handlar ju om nån procent

Den som "berättat" detta för dig förtjänar ett rejält kok stryk för galenskaperna.

Jag har haft tunga kylare monterade i alla mina datorer och det har aldrig varit något problem med hållbarheten på anordningen. Inte ens med de kylare som påstås ha sämst montering, exempelvis gamla Scythe-kylare, finns det något att oroa sig för.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Klart att man kan använda vad som helst som man lyckas göra det med. Ser inte riktigt anledningen dock.

Skrivet av LemonIllusion:

Jadå. Jag har hängt upp min med vanlig ståltråd. Återkommer med bild senare.

http://i.imgur.com/SZLY7GU.jpg

Fint dammlager

Skrivet av Davos04:

Finns ju ninja wire, bara namnet gör den ju nästan värt det
Men det ska faktiskt öka prestandan på grafikkort tillexempel har jag hört
men det är ju minimalt såklart

cant tell if trolling.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jadå. Jag har hängt upp min med vanlig ståltråd. Återkommer med bild senare.
http://i.imgur.com/SZLY7GU.jpg

Du har ventilationshål ovanför bakre fläkten, vilket gör att du får tjuvluft som går in där. Jag skulle tejpa för det för bättre genomströmning i chassit.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Du har ventilationshål ovanför bakre fläkten, vilket gör att du får tjuvluft som går in där. Jag skulle tejpa för det för bättre genomströmning i chassit.

//Lasse

Om han har positivt lufttryck borde det ju inte göra något.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Du har ventilationshål ovanför bakre fläkten, vilket gör att du får tjuvluft som går in där. Jag skulle tejpa för det för bättre genomströmning i chassit.

//Lasse

Skrivet av deadich:

Om han har positivt lufttryck borde det ju inte göra något.

Precis. Jag kör 2x 140mm i framkant så det borde inte spela någon roll öht.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Precis. Jag kör 2x 140mm i framkant så det borde inte spela någon roll öht.

Okey, gott.