Xperia Z vs Nexus 4? Eller helt annan mobil?

Permalänk
Medlem

Xperia Z vs Nexus 4? Eller helt annan mobil?

Tjena!
Ska eventuellt införskaffa mig en ny telefon inom de närmaste två månaderna. Då jag fortfarande har 12 månaders bindningstid kvar på mitt abonnemang vill jag inte få förslag att teckna nytt och då få luren billigare, mobilen ska alltså betalas kontant.

För två dagar sedan köpte min pappa en Xperia Z, och herregud vad imponerad jag blev av den. Displayen, prestandan, designen, ett riktigt sjärnskott anser jag. Men, jag har länge varit inne på en Nexus 4. Jag står fortfarande fast vid det då jag hört massvis av gott om den här på SweC. Jag har dock aldrig fått chansen att testa den! Har inte hittat någon fysisk butik som har den i lager, så jag vet inte riktigt om det är ett bra köp. Av döma från andras kommentarer är det, men känns konstigt att beställa en mobil man aldrig känt på. Ellerr ni kanske har något förslag på en helt annan mobil? Galaxy S4? HTC One? Skriv vilken mobil ni föredrar och varför, och ni med Nexus får gärna skriva lite vad ni tycker, erat första intryck när ni gjorde first boot, lite om kameran osv.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Enligt mig är Xperia Z det bästa du kan komma över idag, även om den är lite stor. Det enda den tappar på är batterikapacitet.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag skrev lite smått om mina erfarenheter med mellanklassaren Xperia S och Nexus 4:
#13375231

Jag var inte överdrivet imponerad av Xperia S och har en känsla av att jag skulle tycka precis likadant om Xperia Z.

Finns lite intressanta jämförelser mellan Xperia Z och bl a Nexus 4 här:
http://www.youtube.com/user/oode/videos

Permalänk
Medlem

Har hanterat båda i butik och var inne ett tag på Nexus 4 men det blev Z och det ångrar jag inte ett dugg. Tycker den ligger steget före på hårdvaran när det kommer till känsla och display. Processorn är i stort sett samma så där är det hugget som stucket. Z:ans display är underbar och upplösningen superb. Har inte märkt av ett smack lagg heller. Känns dessutom mer robust än nexusen även om båda har glas på båda sidor.

Enda RIKTIGA bristen i mina ögon är avsaknad av trådlös laddning men eftersom många leverantörer i Sverige skickar med laddningsdockan är det ett mindre bekymmer.

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en Nexus 4 för någon vecka sedan. Gillar definitivt telefonen och OS:et, men skulle nog ta en xperia Z idag. Köpet är ingenting jag ångrar direkt men låsknappen på XZ verkar klart mycket trevligare än den på N4 som kan vara svår att komma åt ibland (och det är en knapp som används ofta!). Att XZ sen har 4G och är vattentät är definitivt ett plus också. Sen får man väl fundera om det högre priset på XZ gör att N4 är mer prisvärd...

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk
Medlem

Tycker du borde vänta tills S4:an och HTC One har kommit ut och åka till en fysisk butik och klämma lite på dom. Du alltid annars vänta lite längre och kolla om Google kanske presenterar en ny telefon på Google I/O som är den 15-17 Maj, skulle inte direkt tro att dom släpper en ny så tidigt men man kan alltid hoppas.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk

Nexus 4 är nästan mera för androidentusiasten medan Xperia z och alla andra toppmodeller passar för den allmänna teknikentusiasten. Nexusenheterna har tillgång till både det senaste från Google och det senaste från tredjepartsutvecklarna på xda-developers. Den som uppskattar det bör välja en Nexus.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Själv köpte jag en Sony Xperia Z ganska nyligen och designmässigt tycker jag den varvar Nexus 4an även om Nexus 4an är riktigt snygg. Jag tycker dock batteritiden kunde vara lite bättre men om man använder STAMINA läget så är det inte några problem med mig. Bytte upp mig från en HTC Sensation. Hade innan Sensation en Sony X8 och gillade det UI't. Ganska neutral Android. 4G är helt fantastisk (tror det slukar batteri dock)
Summan av kardemumman, Jag är otroligt nöjd med min Sony Z! Älskar dockningsstationen man får med (DK26) plastig men riktigt najs. Funkar dock inte att ha något skydd på den då men varför ha skydd på en sådan skönhet!

Skicka PM om du undrar något! Jag hjälper gjärna till!
MvH Simon

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du är ute efter. Jag ser ingen anledning att skaffa Xperia Z över HTC One eller Galaxy S4 eftersom de senare helt enkelt är bättre (enligt mig). Att jämföra med Nexus 4 är svårt för precis som någon ovan skriver är Nexus 4 mer för androidentusiasten och de andra toppmodellerna för den som vill ha en riktigt bra telefon. Oavsett vad du väljer tror jag du kommer bli väldigt nöjd.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz