Permalänk

Vattenkylning fixar inte detta.

Thabba. nu har jag bestämt mig att jag ska fixa vattenkyling till både CPU och GPU men asså jag är så jävla dålig jag vet inte vad jag ska köra för att få de att funka. Jag har en 3570K och ett 7970 Matrix och vill ha en 240mm Radiator och genom synliga slangar och röd vätska. Om de är någon som har tid att bytta ihop ett sånt system och LÄNKA till mig så skulle jag uppskatta de väldigt mycket. Är värdelös på vattenkylning. BTW har ett fractal Design ARC Mini chassi

Permalänk
Medlem

Sätt dig ner en kväll och googla, läs forum trådar, och det finns en massa how to videos på Youtube bland annat.

Efterssom du också ska montera ihop det själv är det ju bra om du vet vad alla delar är till för och hur du monterar dom.

Gpu blocket. 7970
http://www.youtube.com/watch?v=q0z080q6pFw
Snabb guide färdigt kit.
http://www.youtube.com/watch?v=Dk3V64ZSsEI

Bästa sättet att lära sig på är att läsa själv. Prova att sätta ihop en loop i Inet´s kundvagn tex.
När du valt alla komponenter kan du välja vilken slang du ska ha.
Det storlek på slang du väljer bestämmer vilka anslutningar du ska ha.

Ett bra sätt att räkna anslutningar "kopplingar" är att räkna 2st per del.

Exempel.

1st Pump En UT en IN = 2st Anslutingar
"om den inte kommer färdig med slang anslutningar"

1st Reservoar En UT en IN = 2st Anslutingar

1st Cpu block En UT en IN = 2st Anslutingar
"om den inte kommer färdig med slang anslutningar"
1st GPU block En UT en IN = 2st Anslutingar

1st Radiator En UT en IN = 2st Anslutingar

Fick detta till 10st Anslutningar för ett helt system. Sen måste du själv klura ut hur många av dem som ska vara 45' eller 90' beroende på hur du kommer montera din loop.

Glöm inte att köpa en Tub med kylpasta då du kommer behöva det till vattenblocken.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Sätt dig ner en kväll och googla, läs forum trådar, och det finns en massa how to videos på Youtube bland annat.

Efterssom du också ska montera ihop det själv är det ju bra om du vet vad alla delar är till för och hur du monterar dom.

Gpu blocket. 7970
http://www.youtube.com/watch?v=q0z080q6pFw
Snabb guide färdigt kit.
http://www.youtube.com/watch?v=Dk3V64ZSsEI

Bästa sättet att lära sig på är att läsa själv. Prova att sätta ihop en loop i Inet´s kundvagn tex.
När du valt alla komponenter kan du välja vilken slang du ska ha.
Det storlek på slang du väljer bestämmer vilka anslutningar du ska ha.

Ett bra sätt att räkna anslutningar "kopplingar" är att räkna 2st per del.

Exempel.

1st Pump En UT en IN = 2st Anslutingar
"om den inte kommer färdig med slang anslutningar"

1st Reservoar En UT en IN = 2st Anslutingar

1st Cpu block En UT en IN = 2st Anslutingar
"om den inte kommer färdig med slang anslutningar"
1st GPU block En UT en IN = 2st Anslutingar

1st Radiator En UT en IN = 2st Anslutingar

Fick detta till 10st Anslutningar för ett helt system. Sen måste du själv klura ut hur många av dem som ska vara 45' eller 90' beroende på hur du kommer montera din loop.

Glöm inte att köpa en Tub med kylpasta då du kommer behöva det till vattenblocken.

saken är den att jag skulle vilja ha hjälp vad jag ska köpa. Asså storlek på nipplar OSV

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

saken är den att jag skulle vilja ha hjälp vad jag ska köpa. Asså storlek på nipplar OSV

hej, har inte kollat runt så mycket senaste månaden men sist jag kollade fanns inget fullcover block till matrix kortet, det går såklart att bara använda ett kylblock till gpu och sedan kylflänsar på andra varma komponenter, tänkte iallafalla bara göra dig uppmärksam på att matrix kortets pcb inte är referens design och att mig veterligen finns inget fullcoverblock som passar.

rättelse, hittade ett fullcoverblock nu när jag satte ihop en kundvagn.

men jag gör en grundläggande lista på andra delar så får du en idé om vad som behövs iallafall

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

hej, har inte kollat runt så mycket senaste månaden men sist jag kollade fanns inget fullcover block till matrix kortet, det går såklart att bara använda ett kylblock till gpu och sedan kylflänsar på andra varma komponenter, tänkte iallafalla bara göra dig uppmärksam på att matrix kortets pcb inte är referens design och att mig veterligen finns inget fullcoverblock som passar.

rättelse, hittade ett fullcoverblock nu när jag satte ihop en kundvagn.

men jag gör en grundläggande lista på andra delar så får du en idé om vad som behövs iallafall

http://www.coolingstuff.se/p/848/ek-fc7970-matrix---acetal-ni... ah asså snälla skulle vah jätte snällt

Permalänk
Medlem

Nu när vi ändå sitter och pratar om vattenkylning.

Är eks kit bra? Jag går också i tankarna att köra vattenkylning men har lite beslutsångest. Antingen köper man direkt av EK men då kommer det ta ett tag att frakta hit det + fraktkostnader osv.

Såg att webhallen har färdiga kit, är det här nått att ha?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157995-ek_water_block...

Självklart förstår jag att man måste köpa extra nipplar och block till GPU men en 360 rad av den tjockleken borde väl palla CPU och GPU? Annars som jag har förstått det kan man sätta en 120/140mm rad i fronten eller liknande?

Permalänk
Medlem

Kan vara en bra idé att sätta sig in i det innan du beställer precis som Tobbe sa. Det är inget svårt i sig. har slangen en viss tjocklek så ska man matcha innerdiametern på slangen med den. Sen måste gängorna var rätt sort osv. Det är inte mycket alls men det gäller att vad man vet vad man gör, och kunskap förhindrar definitivt problem i detta område precis som i alla andra.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Permalänk

Kundvagn

EK Water Blocks DCP 4,0 1ST 339:-
EK-CoolStream RAD XT 240 1ST 409:-
EK-FC7970 Matrix - Acetal+Nickel 1ST 929:-
EK-Supreme LTX - Acetal+Nickel CSQ 1ST 345:-
Feser One Pure Clean 1ST 69:-
Masterkleer 10/16 UV Red 2M 78:-
rak SM10/16 G1/4 Black 2ST 74:-
Reservoir Combo DCP 4.0 1ST 299:-
Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450 2ST 238:-
SM10/16 45grader svart nickel 5ST 215:-
90 grader SM10/16 - Black nickel 1ST 43:-

Summa: 3038:-

tog röd slang istället för röd vätska då en del vätskor kan fälla ut färgen som avlagringar och sätta igen block.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk

Du ska ha ett jätte stort tack <3

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

Kundvagn

EK Water Blocks DCP 4,0 1ST 339:-
EK-CoolStream RAD XT 240 1ST 409:-
EK-FC7970 Matrix - Acetal+Nickel 1ST 929:-
EK-Supreme LTX - Acetal+Nickel CSQ 1ST 345:-
Feser One Pure Clean 1ST 69:-
Masterkleer 10/16 UV Red 2M 78:-
rak SM10/16 G1/4 Black 2ST 74:-
Reservoir Combo DCP 4.0 1ST 299:-
Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450 2ST 238:-
SM10/16 45grader svart nickel 5ST 215:-
90 grader SM10/16 - Black nickel 1ST 43:-

Summa: 3038:-

tog röd slang istället för röd vätska då en del vätskor kan fälla ut färgen som avlagringar och sätta igen block.

Måste jag ha både EK Water Blocks DCP 4,0 och Reservoir Combo DCP 4.0 är inte de ett combo den ena eller blir de ett kombo om man slänger ihop dom?

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

Måste jag ha både EK Water Blocks DCP 4,0 och Reservoir Combo DCP 4.0 är inte de ett combo den ena eller blir de ett kombo om man slänger ihop dom?

nej tyvärr måste man ha båda 2 då det ena är reservoaren medans det andra är pumpen.

det senaste du länkade med ett färdigt kit och bla. en extra radiator funkar i teorin bra bara att komplettera med nipplar men frågan är hur stark pumpen som följer med är om den klarar en extra radiator och ett block till, lättaste sättet att få svar på den frågan är att maila coolingstuff, har hört att dom ska vara riktigt bra att ha och göra med.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Kör färgad slang och destilerat vatten med bakteriedödande ämnen istället.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

Kundvagn

EK Water Blocks DCP 4,0 1ST 339:-
EK-CoolStream RAD XT 240 1ST 409:-
EK-FC7970 Matrix - Acetal+Nickel 1ST 929:-
EK-Supreme LTX - Acetal+Nickel CSQ 1ST 345:-
Feser One Pure Clean 1ST 69:-
Masterkleer 10/16 UV Red 2M 78:-
rak SM10/16 G1/4 Black 2ST 74:-
Reservoir Combo DCP 4.0 1ST 299:-
Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450 2ST 238:-
SM10/16 45grader svart nickel 5ST 215:-
90 grader SM10/16 - Black nickel 1ST 43:-

Summa: 3038:-

tog röd slang istället för röd vätska då en del vätskor kan fälla ut färgen som avlagringar och sätta igen block.

Ta INTE dcp 4.0, totalt värdelösa pumpar. Lägg till några hundra och få en d5 istället!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av LeoCarlsson:

Ta INTE dcp 4.0, totalt värdelösa pumpar. Lägg till några hundra och få en d5 istället!

okej

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

nej tyvärr måste man ha båda 2 då det ena är reservoaren medans det andra är pumpen.

det senaste du länkade med ett färdigt kit och bla. en extra radiator funkar i teorin bra bara att komplettera med nipplar men frågan är hur stark pumpen som följer med är om den klarar en extra radiator och ett block till, lättaste sättet att få svar på den frågan är att maila coolingstuff, har hört att dom ska vara riktigt bra att ha och göra med.

Okej tack

Permalänk
Skrivet av LeoCarlsson:

Ta INTE dcp 4.0, totalt värdelösa pumpar. Lägg till några hundra och få en d5 istället!

Okej, har aldrig skruvat med en dcp 4.0 så vet igentligen inte hur dom är men kan du inte skriva lite för att motivera prisskillnaden som blir eftersom man måste köpa både topp och reservoar till d5:an förutom själva pumpen.

skriv en bra motivering som övertygar ts om att spendera dom extra kronorna, har iofs inte frågat honom efter en budget men en chansning baserat på hans användarnamn är att han är runt 16-17, hade själv inte hur mycket pengar som helst då, men detta kan vara ett helt felaktigt antagande av mig så som sagt skriv en bra motivering så får han ta beslutet, det är han som ska använda det och vara nöjd med det, vi försöker väll bara hjälpa till så gott vi kan.

(testade att byta pump till d5 med topp och en lös reservoar, det blir runt 500 kr dyrare)

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Ta INTE dcp 4.0, totalt värdelösa pumpar. Lägg till några hundra och få en d5 istället!

Motivera göra till varför pumpen är värdelös.

Har själv kört en ett bra tag nu och den är tyst, startar alltid mjukt och fint samt högt och fint tryck med en fint fart på vattnet.
Sen tillför den praktiskt taget ingen värme till vattnet alls till skillnad emot d5 som nästan behöver en slim 120rad ensam för att göra upp för värmedumpen den står för.

Visst d5 är en pump på top och jag funderar själv på att byta ut min dcp 4.0 mot två d5or senare så inget illa. Bara undrar varför dcp 4.0 är totalt värdelös.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vattenkylning köper man enligt mig av intresse för kylning. Om man inte har det ser jag lite mening med en custom loop. Svårt att förvänta sig seriösa svar när man inte är villig att göra arbetet själv.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Precis vad jag tänkte. Typ: "Jag vill ha en cool skryt-"data" med vattenkylning som jag byggt själv men orkar inte/kan inte/vågar inte göra det...".

Skrivet av Waste:

Svårt att förvänta sig seriösa svar när man inte är villig att göra arbetet själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Motivera göra till varför pumpen är värdelös.

Har själv kört en ett bra tag nu och den är tyst, startar alltid mjukt och fint samt högt och fint tryck med en fint fart på vattnet.
Sen tillför den praktiskt taget ingen värme till vattnet alls till skillnad emot d5 som nästan behöver en slim 120rad ensam för att göra upp för värmedumpen den står för.

Visst d5 är en pump på top och jag funderar själv på att byta ut min dcp 4.0 mot två d5or senare så inget illa. Bara undrar varför dcp 4.0 är totalt värdelös.

Jag har läst precis tvärt om, att DDC pumpar lider av värmeproblem med D5 inte gör det. Här är ett exempel.
Det är därför det är rekommenderat att skruva fast DDC pumpar i chassit, för att leda bort värme.

Därmed inte sagt att den är värdelös, DDC pumpar har funnits väldigt länge så helt värdelösa kan dom inte vara.

Lovordade DDC så ingen tar illa vid sig.
Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Skrivet av SchaaSchaa:

Okej, har aldrig skruvat med en dcp 4.0 så vet igentligen inte hur dom är men kan du inte skriva lite för att motivera prisskillnaden som blir eftersom man måste köpa både topp och reservoar till d5:an förutom själva pumpen.

skriv en bra motivering som övertygar ts om att spendera dom extra kronorna, har iofs inte frågat honom efter en budget men en chansning baserat på hans användarnamn är att han är runt 16-17, hade själv inte hur mycket pengar som helst då, men detta kan vara ett helt felaktigt antagande av mig så som sagt skriv en bra motivering så får han ta beslutet, det är han som ska använda det och vara nöjd med det, vi försöker väll bara hjälpa till så gott vi kan.

(testade att byta pump till d5 med topp och en lös reservoar, det blir runt 500 kr dyrare)

Pumparna låter väldigt mycket, de vibrerar som satan, flyttar lite vatten och har en benägenhet att dö efter ett tag.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Motivera göra till varför pumpen är värdelös.

Har själv kört en ett bra tag nu och den är tyst, startar alltid mjukt och fint samt högt och fint tryck med en fint fart på vattnet.
Sen tillför den praktiskt taget ingen värme till vattnet alls till skillnad emot d5 som nästan behöver en slim 120rad ensam för att göra upp för värmedumpen den står för.

Visst d5 är en pump på top och jag funderar själv på att byta ut min dcp 4.0 mot två d5or senare så inget illa. Bara undrar varför dcp 4.0 är totalt värdelös.

Pumparna låter väldigt mycket, de vibrerar som satan, flyttar lite vatten och har en benägenhet att dö efter ett tag. Har en del kompisar som har haft problem med sina och de har dött o dragit med sig komponenter.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av LeoCarlsson:

Pumparna låter väldigt mycket, de vibrerar som satan, flyttar lite vatten och har en benägenhet att dö efter ett tag.

okej, om allt det du skriver stämmer verkar onekligen tex. en d5:a som ett bättre alternativ.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Detta är hur du EJ ska göra !
http://www.youtube.com/watch?v=2LjqCoVbZ_g

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbe_1996:

Thabba. nu har jag bestämt mig att jag ska fixa vattenkyling till både CPU och GPU men asså jag är så jävla dålig jag vet inte vad jag ska köra för att få de att funka. Jag har en 3570K och ett 7970 Matrix och vill ha en 240mm Radiator och genom synliga slangar och röd vätska. Om de är någon som har tid att bytta ihop ett sånt system och LÄNKA till mig så skulle jag uppskatta de väldigt mycket. Är värdelös på vattenkylning. BTW har ett fractal Design ARC Mini chassi

då ska du inte ha vattenkylning, eller så tar du den till en butik, betalar och sen har du det.

Permalänk

[QUOTE="SchaaSchaa;13395296"]okej, om allt det du skriver stämmer verkar onekligen tex. en d5:a som ett bättre alternativ.[/QUOTE
Det är värt att lägga till den lilla summan för en otroligt bra pump.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Jag har läst precis tvärt om, att DDC pumpar lider av värmeproblem med D5 inte gör det. Här är ett exempel.
Det är därför det är rekommenderat att skruva fast DDC pumpar i chassit, för att leda bort värme.

Därmed inte sagt att den är värdelös, DDC pumpar har funnits väldigt länge så helt värdelösa kan dom inte vara.

Haha jo DDC lägger på sjukt mycket värme i vattnet så det finns ju helt klart den sidan om myntet också. Har vart inne på dom också men inte riktigt vetat hur jag skall göra i och med att jag vill ha två till tre st och med den värmen så... ja du förstår. Dock har ju DDC-pumparna ett sjukt bra tryck vilket är mycket intressant.

Skrivet av LeoCarlsson:

Pumparna låter väldigt mycket, de vibrerar som satan, flyttar lite vatten och har en benägenhet att dö efter ett tag. Har en del kompisar som har haft problem med sina och de har dött o dragit med sig komponenter.

Hmm Känns inte alls som mina. Har två st totalt och ingen av dom vibrerar eller flyttar lite vatten samt att ingen av dom har dött ännu (gått några år nu).
Sen om dom dragit med komponenter så får dom ju skylla sig själva. sätt pvm-signalen mot cpufläkt och ställ moderkortet på att stänga av om den skulle gå eller valfritt program. Skulle det nu vara att det kortar på något sätt så fixar oftast ett bra kvalitetsagg biffen och räddar åt minstonde övriga datorn om det inte överlever stjälvt.

Har visseligen också läst om dcp 4.0 som dött men det har jag läst och hört om dom flesta pumparna DCC framför allt har en benägenhet att dö inom ett år.

Oavsett vilken pump man väljer så får man ta försiktighetsåtgärder för övriga systemet då väldigt mycket hänger på att pumpen lever. Din pump kan leva i en dag och den kan leva i ett decenium och du kan omöjligen veta vilket det blir.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Lite oftopic: men vad hände med Vapochill som var så inne i början på 2000 talet?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Lite oftopic: men vad hände med Vapochill som var så inne i början på 2000 talet?

Skulle gissa på att folk lade till kravet på att deras system skall vara tysta också och inte bara kalla.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt