Permalänk
Medlem

Hur viktig är kylpasta egentligen?

Precis fått hem paketet med nytt mobo, cpu m.m. men glömde kylpasta. Det kan ja köpa inne i stan förstås, men ... hur viktig är kylpastan - egentligen?

På en av gam-datorerna (P4 2,8ghz single core från 2004), dom gånger jag lossat kylflänsen från CPUn för att rengöra CPU-fläkten, så ser man att det finns knappt nåt kvar av kylpasta man tröck dit för 3000 år sen. Men CPUn har alltid legat på typ 45 grader idle och drygt 70 grader vid 100% belastning ändå. Har funkat i 8-9 år liksom ..

Funderar hur pass nödvändigt det är att slänga ut 150 spänn på lite klegg när det troligen inte gör mycket nytta ändå. Eller?

tack för svar
/T

EDIT: I mitt fall är det Intel Core I5 på Asus P8Z77

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Efter en snabb googling så fick jag detta resultatet:

När processorn väl är på sin plats är det dags att ta på kylpasta. Det är en mycket viktig del i processorinstallationen då det gör så att processorn får optimal kontakt med kylflänsen och på så sätt kan överföra den stora mängd värme den utvecklar på bästa sätt.

Min egen åsikt, köp kylpasta, du lär nog ångra dig annars..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

150kr för kylpasta? Var köper du det?
Det behövs annars går datorn extremt varm

Permalänk
Medlem

Du klarar dig i ca en minut utan kylpasta innan strömmen bryts om det finns absolut ingenting emellan ytorna, så ja det är viktigt.

Det är väl bättre att köpa det online istället, mycket mer för pengarna
https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...

Permalänk
Medlem

På de gamla processorerna med mycket yta och lite transistorer så behövdes det knappt, idag med liten yta och många transistorer behöver kylaren "hjälp" för att flytta värmen så lätt och snabbt som möjligt för att cpu'n inte ska brinna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Med dagens processorer MÅSTE du har kylpasta. Fundera inte ens på att försöka utan, du kommer döda din processor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av R00t:

Du klarar dig i ca en minut utan kylpasta innan strömmen bryts om det finns absolut ingenting emellan ytorna, så ja det är viktigt.

Det är väl bättre att köpa det online istället, mycket mer för pengarna
https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...

Nu överdriver du lite. Jag använde en processor utan kylpasta i några timmar när jag var nybörjare och temperaturerna var höga, det kan jag medge men det var inte till den gränsen att det var farligt för processorn.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Nu överdriver du lite. Jag använde en processor utan kylpasta i några timmar när jag var nybörjare och temperaturerna var höga, det kan jag medge men det var inte till den gränsen att det var farligt för processorn.

Kan vart mina grejer i så fall...beror väl på vad det är för komponenter också

Permalänk
Entusiast
Skrivet av R00t:

Kan vart mina grejer i så fall...beror väl på vad det är för komponenter också

Min processor i fråga var en Phenom2 1100T som var kyld av en Corsair A70 utan kylpasta. Kan ju kanske varit att det faktiskt var en eftermarknadskylare som gjorde det möjligt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det borde sitta kylpasta på processorkylaren du får med processorn.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Noctua nt-h1 är en av dom bästa kylpastorna på marknaden googla efter tester. Kör med den själv efter alla tester man kan läsa o den sänkte tempen på min cpu med flera grader mot arctic silver 5 iaf. Även bytt till den på krysslådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Processorn och kanske även kylaren är inte helt plan. Det är största orsaken till att man behöver kylpasta annars blir det inte tillräcklig kontakt mellan processor och kylare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är väldigt viktigt. Utan kylpasta så får inte kylaren och processorn någon bra kontakt. Detta gör då att värmen flyttas över väldigt dåligt till kylaren och det blir väldigt ooptimal kylning. Utan kylpasta så får processorn väldigt lätt att bli för varm.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zeuxlarsson:

Med dagens processorer MÅSTE du har kylpasta. Fundera inte ens på att försöka utan, du kommer döda din processor.

Nah, riktigt så dramatiskt är det inte. När den blir för varm klockar den ner sig (throttlar), och om den mot förmodan skulle ta sig upp ännu högre så stänger den av sig, innan den tar skada.

Men det är ju ganska bull att ha en processor som går på knäna, blir jädrans segt.

Summan av kardemumman är: använd kylpasta. Inga undantag.

Permalänk

Mycket viktigt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med bildskärmskabel mellan datorskärmen och datorn? På den nivån snackar vi nu

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Det är viktigt

Drar man åt kylaren hårt så har den ganska så god kontakt ändå, men är kylaren eller cpun lite buktigt så blir kontakten väldigt dålig. Kylpastan fyller i alla ojämnheter.

Permalänk
Medlem

Jag vill också säga! De är VIKTIGT!

Permalänk
Medlem

Ja det är mycket viktigt Om du köper en tub räcker det till flera byten av pasta.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

måste ju inte köpa kylpasta som är för specifikt datorbruk. men att ha något som är värmebeständigt och inte stelnar/brännerfast är att rekomendera för att att "bli av med" ojämnheter i ytorna som ska ha kontakt med varandra för att leda värmen så optimalt det går.

Själv köpte jag silikonfett för gummitätningar på biltema för 39kr tuben ( 70gram, alltså typ en tandkrämstub ) och den funkar ypperligt, och är man som mig att man byter kylare och Testar olika cpu & gpu kylare några gånger i månaden så gör detta en gött i plånboken haha

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Shit, vilken respons Känner mig tämligen övertygad haha

Som Rydisen sa, det kanske sitter pasta på kylaren till processorn, en Core I5. Ska kolla när ja öppnar.
Sen om den kostar si eller så .. fan det är bara nån hundring.

Men fler än jag tycks ha haft erfarenheten att det kanske inte är så nödvändigt som det framställs. Min gam-dator kan vara exempel på det. Men å andra sidan förändras tiderna och tekniken med, så ... kanske bäst att ta det säkra före det osäkra.

Skrivet av YamahaDGX630:

Hur viktigt är det med bildskärmskabel mellan datorskärmen och datorn? På den nivån snackar vi nu

Det är 2013, vafan, borde väl finnas wi-fi pasta numera

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Själv köpte jag silikonfett för gummitätningar på biltema för 39kr tuben ( 70gram, alltså typ en tandkrämstub ) och den funkar ypperligt, och är man som mig att man byter kylare och Testar olika cpu & gpu kylare några gånger i månaden så gör detta en gött i plånboken haha

Jag har länge tänkt testa med Biltemas kopparpasta, den är ännu billigare. Problemet kanske blir att koppar-partiklarna är för stora i den pastan. Men vore kul att testa

Men som sagt så behöver man inte köpa extra dyr pasta för 150 spänn. Billigaste pastan avsedd för CPU:er duger gott. Använd inte för mycket bara.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Slänger hellre upp 150 SEK än 10 tusen till en ny processor kan jag säga !
Så var inte dumsnål!

Permalänk
Medlem

Använd pasta, den överför värme bättre än luft, samt hjälper till att skapa optimal kontakt mellan komponenterna så att mer värme överförs. Släng inte på för mycket/lite bara, lagom är bra.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Om du vill testa grejerna kan du använda tex tandkräm istället även om du kommer få högre temperaturer än med riktig kylpasta så funkar det.
Men helt utan ska du inte köra!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Shit, vilken respons Känner mig tämligen övertygad haha

Som Rydisen sa, det kanske sitter pasta på kylaren till processorn, en Core I5. Ska kolla när ja öppnar.
Sen om den kostar si eller så .. fan det är bara nån hundring.

Men fler än jag tycks ha haft erfarenheten att det kanske inte är så nödvändigt som det framställs. Min gam-dator kan vara exempel på det. Men å andra sidan förändras tiderna och tekniken med, så ... kanske bäst att ta det säkra före det osäkra.

Det är 2013, vafan, borde väl finnas wi-fi pasta numera

Kan inte minnas en enda kylare jag har köpt dom senaste 6-7 åren som inte har haft kylpasta på sig eller en tub med i paketet.

Säger inte att alla har det, men dom flesta skulle jag tro.

Permalänk
Inaktiv

Jag körde min gamla E6550-prolle med stockkylare utan kylpasta i 5 år och den ligger på 70 grader i full load. Nu har min lillasyster fått ärva den och den funkar fortfarande perfekt.

Permalänk
Medlem

70 grader låter väldigt högt, vet inte om det är p4an som blir så varm, men min amd athlon 64 stiger inte över 50grader i full load, med schysst kylpasta

Permalänk
Medlem

Um, alla processorer/kylare (Intel) som jag har monterat så har det alltid följt med kylpasta...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Lika viktigt som smör på mackan.

Visa signatur

Prisa Solen.