Hybrid Memory Cube Consortium klar med första specifikationen

Permalänk
Melding Plague

Hybrid Memory Cube Consortium klar med första specifikationen

Den första specifikationen för minnestypen Hybrid Memory Cube är färdig. Tekniken ska erbjuda uppemot 15 gånger högre bandbredd och 70 procent mindre strömförbrukning än dagens DDR3.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir nog en bra skjuts i prestanda för de inbyggda grafikkortet!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att Rambus inte ingår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Snusfri

Snajdigt detta.
Kanske vi kommer att få se 32GB+ GFX inom en relativt snar framtid då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Äntligen lite större steg. DDR 3 & 4 var ganska löjliga steg från DDR2 och DDR3.

Permalänk
Medlem

Billigare, snabbare och strömsnålare, och förhoppningsvis ingår inte Rambus i gruppen. Detta kan bli kalas

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ovanligt att det verkar finnas produkter både på gång och snart i produktion.
Annars brukar det ju ta år innan specifikationerna blir verklighet (undantaget WIFI där det verkar va tvärtom).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Sånt minne vill jag ha i min nästa dator. Hoppas det kommer finnas CPUer och GPUer som kan matcha det också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

När det kommer ut blir det helt klart en uppgradering värd att göra !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spännande! Gött att dem kommer på hur de ska göra ett hopp framåt emellanåt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Låter som ett värt hopp i prestanda! Ser fram emot hands-on tester när de väl släpps till konsumenter.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Låter som ett stort steg i rätt riktning, frågan är om det är mycket dyrare att producera.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Ovanligt att det verkar finnas produkter både på gång och snart i produktion.
Annars brukar det ju ta år innan specifikationerna blir verklighet (undantaget WIFI där det verkar va tvärtom).

Om du kollar när videon släpptes så var det den 1 augusti 2011, så det har allt gått ett tag sedan dess. ^^

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Kan det här kanske bli något för mobiler? Minne som tar mindre plats och drar mindre ström är ju alltid trevligt.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

jaaaaaa! äntligen går teknologin framåt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snajdigt detta.
Kanske vi kommer att få se 32GB+ GFX inom en relativt snar framtid då.

De pratar om bandbredd, inte om storlek. Så mycket minne kommer inte bara vara dyrt med denna tekniken, det kommer vara ännu dyrare än med GDDR5. Så att fläska upp storleken på minnet i onödan är det sista de kommer göra.

Permalänk
Avstängd

Vad ska nu Sony komma med nu när deras ''AWSOME FUCKING GDDR5'' shared VRAM memory redan är outdated...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Lager på lager verkar vara hett idag. Jag väntar ivrigt på optiska kontakter där olika våglängder fångas upp av olika lager och på så sätt kunna stapla ofantlig bandbredd på samma yta.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Men hur dyrt blir det?

Häftigt som fan oavsett.

Permalänk
Avstängd

Dessa minnen med nVidias Maxwell gpu går i hand i hand

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, hoppas bara de inte löder fast skiten... Jag tycker man ska ha möjlighet att uppgradera/byta RAM, tråkigt om hybrid-saken går sönder och man får byta hela moderkortet...:(

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

blir väl en sån om några år då

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Roligt att flera nämner Rambus. Senast jag hörde liknande hopp i prestanda var det just Rambus som stod för löftena. Vi vet nog alla hur mycket det blev av det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Den här nyheten luktade IBM lång väg eftersom de har hållit på med liknande teknik för sina superdatorer och tydligen så är det IBM som ska tillverka minnena åt Micron, IBM vill integrera minnena på cpun men det Micron visar verkar vara nått lite enklare. Det är hursomhelst intressant att det verkar gå mot att släppa ut tekniken till konsumenter.

http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/36125.wss

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur intressant detta verkligen är för konsumentdatorer. Minnesbandbredd har sällan varit flaskhalsen för annat än integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Frågan är hur intressant detta verkligen är för konsumentdatorer. Minnesbandbredd har sällan varit flaskhalsen för annat än integrerad grafik.

Ja det kan man undra eller så kan man fråga sej om program skulle skrivas annorlunda om man visste att minnena var 10ggr snabbare och ifall det skulle göra någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är snarast extremt intressant eftersom det gör att man kan bygga in i princip en hel dator i en krets och göra den liten och strömsnål, dessutom kan man i princip bygga hela ramminnet så det agerar ungefär som cpucachen gör idag, det blir ett enormt prestandalyft eftersom minnestyperna flyter ihop på ett helt annat sätt än på det sätt man skiljer på rena ram och cacheminnen, strömförbruknigen blir dessutom ca 1/10 del av den idag enligt IBM
Man kan nästan helt eliminera behovet av ett moderkort och externa databussar och allt vad det innebär om IBMs forskning på "kuber" lyckas, integrera cpu, gpu, ram och ssd till en "krets"
Jag skulle gärna ha en "enchipdator" som presterar bätte än dagens värstingar och är typ 5x10x1 cm stor och drar 20 W eller dubblerad batteritid på en surfplatta tillsammans med ökad prestanda.
Och det är ditåt den här tekniken drar på konsumentsidan.

Edit: stavfel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

blir nice att köra dem som ram-disk :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är snarast extremt intressant eftersom det gör att man kan bygga in i princip en hel dator i en krets och göra den liten och strömsnål, dessutom kan man i princip bygga hela ramminnet så det agerar ungefär som cpucachen gör idag, det blir ett enormt prestandalyft eftersom minnestyperna flyter ihop på ett helt annat sätt än på det sätt man skiljer på rena ram och cacheminnen, strömförbruknigen blir dessutom ca 1/10 del av den idag enligt IBM
Man kan nästan helt eliminera behovet av ett moderkort och externa databussar och allt vad det innebär om IBMs forskning på "kuber" lyckas, integrera cpu, gpu, ram och ssd till en "krets"
Jag skulle gärna ha en "enchipdator" som presterar bätte än dagens värstingar och är typ 5x10x1 cm stor och drar 20 W eller dubblerad batteritid på en surfplatta tillsammans med ökad prestanda.
Och det är ditåt den här tekniken drar på konsumentsidan.

Edit: stavfel

Usch ja, du har rätt:( Jag tycker det är kul att bygga stationära datorer, kunna välja de delar jag vill, och har absolut inga problem med en stor dator...:( Detta lär ju betyda slutet för allt vad stationär dator heter. Jag blir riktigt avundsjuk på er som hunnit bygga ett antal datorer nu... Nåja, jag hann iallafall bygga en...

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green