Permalänk
Medlem

Fläktar, ljudvolym ?

Hallå!
Har nu efter några års uppehåll med stationär hårdvara byggt mig en stationär maskin igen.
Allt funkar bra o tänkte redan vid beställningen på vissa saker som att t.ex byta ut stock-kylarn till CPUn mot en tystare,vattenburen historia.
Bytte även fläkten till radiatorn mot en annan efter rek. av andra som köpt den. Så det blev en Noctua NF-S12B ULN till radiatorn , en Corsair H60.
Sen hade jag sedan tidigare några Papst o Adda fläktar i mitt Chieftech MESH! men dessa behöver nu bytas till nått tystare.
Så ja funderar på en likadan fläkt som till radiatorn som utsug bak, fast då modellen med högre luftflöde, ca 100 m3 vid 18db.
Och en st 80mm till diskracket då ja endast har två diskar,en SSD samt en 2TB WD, denna också 18db.
Är 18db tillräckligt tyst då tro? Har inte riktigt koll på vad dom är tyst nog, endast att en "lätt bris ute" uppfattas runt ca 22-24 db.
Så duger två st 18db fläktar för att få datorn "tyst" ? Disken lär ju höras mest då, men den är ju betydligt tystare än vad disken i min laptop är t.ex, så den oroar jag mig inte för. Och nätagget har jag inte nån direkt spec på men det är tillräckligt tyst, om ja kopplar ur dom två fläktarna jag har idag så hörs det "knappt".
Så, duger 18dB lr ska man jaga ännu tystare lr fixa sk. "low-noice" adaptrar till fläktarna för att få dom tystare?

Permalänk
Medlem

Viktig fråga innan vi börjar: vad har du för temperaturer på komponenterna? Vad är det som är för varmt som du vill kyla bättre? Eller vad har du som är kallare än vad det behöver vara där man kan dra ner på fläktandet?

Intressant är:

* CPU (idle/stresstest)
* M/B
* Diskarna

Och vad är det för CPU?

Diskarna bör (när de stabiliserats på sin arbetstemperatur) inte vara kallare än 30°C och inte varmare än 40°C för att må som allra bäst.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Hade missat att du svarat, sry.
Det som ja mest undrade över var om de fanns nån fläkt på marknaden som gav ett flöde över 70 m3/h vid max 18 dB.
Allt annat har jag rätt klart för mig. Har också införskaffat fläktar i lagom storlek o mängd som ger de temperatur jag önskar.
Dock har jag en fundering nu ang. mitt grafikkort, som vid idle ligger runt 25-30 C men vid spel typ BF2 på "medium" grafik går upp till 55-65 C lite beroende på bana. Kortet är ett ASUS geforce gt 630 med stockkylare. Dock har jag bytt fläkt på de till en som ger ca 55 m3/h vid ~17dB, men de påverkar ej tempen neg. för kortet låg på samma temp med originalfläkten men väckte då halva huset.
Behöver ja va orolig för denna temp, o byta hela kylaren eller är det acceptabel temp vid last på kortet?
Det är nog de enda ja funderar över nu, om kortet ä i behov av ny kylare lr om det kan tänkas o funka. Är ju inge dunderkort men är inte spel som är min huvudsakliga målpunkt med maskinen men vill ha lite resurser om andan faller på s.a.s o då duger kortet iaf för mig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjAlbert:

Hade missat att du svarat, sry.
Det som ja mest undrade över var om de fanns nån fläkt på marknaden som gav ett flöde över 70 m3/h vid max 18 dB.
Allt annat har jag rätt klart för mig. Har också införskaffat fläktar i lagom storlek o mängd som ger de temperatur jag önskar.
Dock har jag en fundering nu ang. mitt grafikkort, som vid idle ligger runt 25-30 C men vid spel typ BF2 på "medium" grafik går upp till 55-65 C lite beroende på bana. Kortet är ett ASUS geforce gt 630 med stockkylare. Dock har jag bytt fläkt på de till en som ger ca 55 m3/h vid ~17dB, men de påverkar ej tempen neg. för kortet låg på samma temp med originalfläkten men väckte då halva huset.
Behöver ja va orolig för denna temp, o byta hela kylaren eller är det acceptabel temp vid last på kortet?
Det är nog de enda ja funderar över nu, om kortet ä i behov av ny kylare lr om det kan tänkas o funka. Är ju inge dunderkort men är inte spel som är min huvudsakliga målpunkt med maskinen men vill ha lite resurser om andan faller på s.a.s o då duger kortet iaf för mig....

Eftersom att de fläktnarnas ljudvolym då är 4 gånger lägre än en lätt bris ute så förstår du att de borde vara rätt tyst?