Permalänk

4 skärmar, hur gör jag?

Tjena!
tänkte höra med er lite mer kunniga om hur jag gör för att kunna använda 4 skärmar, vill ha som den här har med sina skärmar (http://www.sweclockers.com/galleri/11121-mitt-sanctum) men jag vet inte hur jag ska göra.
Mvh

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk

Vad är det du undrar? om graffikkorten klarar det? hur man sätter upp mjukvaran? hur man fixar upphängning och montering? hur grafikkorten presterar i denna konfig? vilka skärmar man bör ha?

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Skrivet av colafrysen:

Vad är det du undrar? om graffikkorten klarar det? hur man sätter upp mjukvaran? hur man fixar upphängning och montering? hur grafikkorten presterar i denna konfig? vilka skärmar man bör ha?

jag har skärmar och allting klart på plats men jag undrar hur man gör för att få med den övre skärmen i setupen i datorn

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha kort som klarar 4 skärmar alt crossfire / sli (tror det iaf kan utöka antalet man kan ha i vissa fall). Tror inte ett singel 6870 klara det. Men bara att tita på specs

Edit:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/357119-33-displays-6870

Permalänk
Medlem

Förklara hur långt du kommit och var nånstans du fastar.

*Undrar du hur man kopplar skärmarna eller är det inställningarna i Windows du undrar över?
*Hur har du kopplat skärmarna? Vilka portar på skärmarna och grafikkort? Vilka kablar, adaptrar?
*Har du höger klickat på skrivbordet och kollat på Windows egna skärm inställningar om den är med där?

Permalänk
Medlem

För att använda fler än 2 skärmar behöver du antingen en DP kabel alternativt en aktiv adapter för DVI.
Något som också kan vara värt att nämna är att du INTE kan använda utgångarna på ditt andra grafikkort för att koppla skärmar, allting måste vara inkopplat på det översta kortet.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Du måste ju ha kort som klarar 4 skärmar alt crossfire / sli (tror det iaf kan utöka antalet man kan ha i vissa fall). Tror inte ett singel 6870 klara det. Men bara att tita på specs

Edit:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/357119-33-displays-6870

Han har 6870 crossfire om det är till någon hjälp.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

För att använda fler än 2 skärmar behöver du antingen en DP kabel alternativt en aktiv adapter för DVI.
Något som också kan vara värt att nämna är att du INTE kan använda utgångarna på ditt andra grafikkort för att koppla skärmar, allting måste vara inkopplat på det översta kortet.

Jag har 2st Gigabyte GTX 670 windforce SLI med Nvidia Surround och jag använder DVI plus displayport på första kortet och en till DVI ifrån andra kortet och det fungerar, känns som att det är mycket snack runt hur man ska koppla för surround

Hoppas du får ordning på surrounden det är riktigt roligt att sitta och spela med det

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Skrivet av imo:

Du måste ju ha kort som klarar 4 skärmar alt crossfire / sli (tror det iaf kan utöka antalet man kan ha i vissa fall). Tror inte ett singel 6870 klara det. Men bara att tita på specs

Edit:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/357119-33-displays-6870

Skrivet av panpo98:

Förklara hur långt du kommit och var nånstans du fastar.

*Undrar du hur man kopplar skärmarna eller är det inställningarna i Windows du undrar över?
*Hur har du kopplat skärmarna? Vilka portar på skärmarna och grafikkort? Vilka kablar, adaptrar?
*Har du höger klickat på skrivbordet och kollat på Windows egna skärm inställningar om den är med där?

Skrivet av maxnelson:

För att använda fler än 2 skärmar behöver du antingen en DP kabel alternativt en aktiv adapter för DVI.
Något som också kan vara värt att nämna är att du INTE kan använda utgångarna på ditt andra grafikkort för att koppla skärmar, allting måste vara inkopplat på det översta kortet.

Skrivet av Mikkey:

Han har 6870 crossfire om det är till någon hjälp.

jag har 6870 i cf och har även eyefinity just nu, har även den fjärde skärmen hängades ovanför alla 3, de är den jag vill ha med

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

jag har 6870 i cf och har även eyefinity just nu, har även den fjärde skärmen hängades ovanför alla 3, de är den jag vill ha med

Berätta gärna hur du kopplat så du kan få någon hjälp.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Berätta gärna hur du kopplat så du kan få någon hjälp.

två skärmar i dvi och den tredje med aktiv dp adapter till mini dp, den fjärde skärmen jag har har jag kopplad in i de nedre kortet med dvi

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

sätt upp eyefinity på de tre åå bordet och extended desktop på den sista som du kopplar in i kort 2 i crossfire setupen ska funka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

två skärmar i dvi och den tredje med aktiv dp adapter till mini dp, den fjärde skärmen jag har har jag kopplad in i de nedre kortet med dvi

Längre upp i tråden står det att du inte kan använda det nedre kortet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Längre upp i tråden står det att du inte kan använda det nedre kortet.

längre upp i tråden står de även att en kille hade kopplat in sin tredje skärm i den nedre kortet och de hade fungerat för honom
hur ska jag koppla annars enligt er andra för att de ska fungera?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

längre upp i tråden står de även att en kille hade kopplat in sin tredje skärm i den nedre kortet och de hade fungerat för honom
hur ska jag koppla annars enligt er andra för att de ska fungera?

Nu hade ju han nvidia...

EDIT: Det verkar vara krångligt att få det att fungera. Man måste tydligen seriekoppla displayporten.
http://www.sweclockers.com/artikel/12880-djupdykning-i-radeon...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nu hade ju han nvidia...

EDIT: Det verkar vara krångligt att få det att fungera. Man måste tydligen seriekoppla displayporten.
http://www.sweclockers.com/artikel/12880-djupdykning-i-radeon...

de måste ju gå att köpa en dvi adapter som går från en till dubbla och sedan ska de fungera?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

de måste ju gå att köpa en dvi adapter som går från en till dubbla och sedan ska de fungera?

Om du vill ha samma bild på två skärmar så går det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om du vill ha samma bild på två skärmar så går det.

sant

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

Här är en sådan om du nu var intresserad.
http://www.inet.se/produkt/8906252/adapter-dvi-dual-link-dvi-...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

tror ni de skulle fungera ifall jag köpte en till aktiv mini dp adapter och kopplade in den övre skärmen i?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

tror ni de skulle fungera ifall jag köpte en till aktiv mini dp adapter och kopplade in den övre skärmen i?

Den här mannen verkar tycka att det går. Och flera andra i tråden håller med honom.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

tror ni de skulle fungera ifall jag köpte en till aktiv mini dp adapter och kopplade in den övre skärmen i?

Ja det funkar om du skaffar en till aktiv adapter. Jag trodde att du redan hade 2 st eftersom det stod XFX MiniDisplayPort to DVI-Single Link adapter x2 i länken till din dator i första inlägget du gjorde.

Vill du inte spendera mer pengar så måste du ta bort SLI/Crossfire för att få bild via det nedre kortet men då förlorar du vitsen med att ha köpt 2 likadana bra grafikkort. Det är bättre att skaffa en till aktiv adapter och koppla alla till samma grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenney:

Jag har 2st Gigabyte GTX 670 windforce SLI med Nvidia Surround och jag använder DVI plus displayport på första kortet och en till DVI ifrån andra kortet och det fungerar, känns som att det är mycket snack runt hur man ska koppla för surround

Hoppas du får ordning på surrounden det är riktigt roligt att sitta och spela med det

Nvidia Surround och AMD Eyefinity fungerar olika.
Med Nvidia så har dom varit smarta och låter en nyttja utgångar på alla grafikkort, detta är inte fallet med crossfire.
Det händer absolut ingenting om man kopplar in något i slavkortet, det är det primära som hanterar alla skärmar.

TL : DR Det går inte att använda det andra/tredje kortet för att koppla in en skärm hur man än bär sig åt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1