Frsoker formatera om datorn po alla mojliga saett!

Permalänk
Medlem

Frsoker formatera om datorn po alla mojliga saett!

Hallo.

Ursaekta for att jag inte kan skriva de tre sista bokstaverna i svenska alfabetet. Jag har rejaelt jobbiga problem med min familjs ASUS laptop.
Min mamma och syster tar inte alls haensyn till datorer. Denna dator, som har bra hardvara och komponenter gaer som en 10 ar gammal dator pga en massa onodiga program som gor i bakrunden och troligtvis en massa virus. Finns t.om ett program installerat som gor Pingljud naer man trycker po nogot.

Det haer aer mitt problem

Jag har ingen aning om hur jag ska formatera varken horddiskarna eller Windows. Jag saknar WINDOWS skivan, men har produktnyckel. Jag testade ladda ner W7 och anvaenda det, men vad datorn gjorde var att installera ett till W7, so i bios naer jag startar datorn kan jag vaelja mellan 2 Windows 7. Jag testa formatera om HDD i kontrollpanelen . System och saekerhet. Skapa eller formatera horddisk partitioner. Daer kan jag inte gora nogonting. KAn inte formatera eller staella in eller aendra partitioner.

Vad fan kan man gora? Denna dator har rejael potential, men just nu skriker den bara KILL ME. Den lider

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hur bootar du upp windows 7? på usb eller disk?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

hur bootar du upp windows 7? på usb eller disk?

Jag trodde att jag skulle behova gora det med USB eller Disc, men det verkade som att jag inte behovde gora det. Jag bara mounta det i daemon tools och oppnar det.

Problemet aer att naer jag oppnar den so vill den helt enkelt installera Windows 7. Och sedan i BIOS so faer jag 2 W7 alternativ och vaelja mellan, for vad jag ska oppna. Det enda aer det jag nyss installerade, och det andra aer det gamla.

Problemet aer att idioten som fixat denna datorn aer helt bort om sinne. Han har patritionerat C och D, so att C har 100Gb samt OS, och D har 370Gb och ingen OS. Det aer helt katastrof. Jag behover inte ens formatera D, eftersom D inte har nogra filer alls, do program normalt gor in i C/Program.

Windows loter mig inte formatera C eftersom Windows finns daer. Jag testade installera ett till Windows po D, vilket gick bra, och sedan boota Windows som finns i /D, men jag tillots fortfarande inte att formatera /C eller att om patritionera horddiskarna.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Många Laptop datorer har en återställnings partition som du kan använda.

Metod 1 för ASUS Laptop http://www.ehow.com/how_6960619_restore-asus-laptop-factory-s...

Metod 2 för ASUS Laptop http://www.ehow.com/how_7168281_restore-asus-laptop.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

bränn ut ison på en skiva och boota från skivan, sen när du ska välja vart du ska installera så klickar du på formatera och gör det på alla partioner, här har du en bild så du nu i förväg vet vars du ska trycka
https://www.google.se/search?hl=sv&q=windows+7+format&bav=on....

ser du att det står refresh delete format new?
det du också kan göra om du inte vill ha c,d osv är att deleta alla och göra en ny med "new" på hela hårdiskens storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

bränn ut ison på en skiva och boota från skivan, sen när du ska välja vart du ska installera så klickar du på formatera och gör det på alla partioner, här har du en bild så du nu i förväg vet vars du ska trycka
https://www.google.se/search?hl=sv&q=windows+7+format&bav=on....

ser du att det står refresh delete format new?
det du också kan göra om du inte vill ha c,d osv är att deleta alla och göra en ny med "new" på hela hårdiskens storlek

Får nog ta och göra det. Jag har USB-Stick, men av någon anledning fungerar den inte som en bootable device. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Jag ger fan upp...

Jag installerade Iso-filen på skiva, men Asus-laptopen vill inte identifiera den i BIOS. Jag råkade först bränna den som fil, och då funkade det inte av självklara skäl. Men sen tog jag en ny skiva och brände som "självavbild", dvs korrekt iso-bränning. Men Asus vill bara inte identifiera skivan förrän jag har loggat in på Windows. Och där ser jag inget som bilden du skickade.

Åt helvete med detta. Det mest humana man kan göra med denna datorn är att stilla den från sitt lidande.

Här är ett exempel på hur den har missköts. Data (D: ) är den största partitionen och den används inte för något. OS (C: ) Används för både OS och program.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Lämna in datorn till någon som är datorkunnig och ge den personen ett par hundralappar för besväret. Det är mitt råd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte lämna in den någonstans, då jag inte bor i Sverige just nu (Pluggar).

Det är inte hela världen att Windows är på C: istället för D:. Men att D:, som inte används, är på 370Gb, och C: som enbart används är på 130Gb är dumt och dåligt. Kan jag inte, med något program, ändra om storleken på partitionerna?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag kan tyvärr inte lämna in den någonstans, då jag inte bor i Sverige just nu (Pluggar).

Det är inte hela världen att Windows är på C: istället för D:. Men att D:, som inte används, är på 370Gb, och C: som enbart används är på 130Gb är dumt och dåligt. Kan jag inte, med något program, ändra om storleken på partitionerna?

Windows måste ligga på c:, om du installerar på den andra partitionen ser den widowsinstallationen den partitionen som c:.
Om det går att slå samman partitionerna beror på om det bara är partitioner eller olika fysiska diskar. Är det partitioner går det att slå samman dem om du formaterar datorn och installerar om Windows. Du kan inte editera en partition som är "aktiv".

För att få datorn att boota mot Windowsskiva så måste BIOS vara inställt så att primärt boot device är CD/DVD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

A
Glöm inte att gå till datortillverkarens hemsida och support/download och hämta hem drivrutiner och program för din datormodell.
Grafik, ljud, Wifi med mera.

Inte nödvändigt med Windows 7 omdu inte har speciella krav.