problem med fan speed på corsair h40 vattenkylningssytem

Permalänk
Medlem

problem med fan speed på corsair h40 vattenkylningssytem

Hej har precis köpt en ny dator med ett corsair h40 vattenkylningssystem på komplett. Datorn har ett MSI Z77A-G43. socket-1155 motherboard.
Med motherboardet kom softwaare som man ska kunna styra fläktarna i som MSI Control center.Problemet är att CPU fan ligger alltid på maximala 2000 rpm trots att temperaturen e låg och den inte borde behöva göra det.har provat att sänka hastigheten med 50 % i programmet men inget händer med fläkten.den ligger bara kvar på sina 2000 rpm å kör.datorn är monterad i ett fractal design r4 chassi som har 3 fläktkontrolllägen.dock verkar den bara kontrollera andra fläktar då PCU fläkten inte påverkas när jag ändrar dess hastigheter heller.Har pratat med support som verkar veta nästan mindre än jag....

Kan man inte påverka hastigheten på den för att den är kopplad till ett h40 vattenkylningssystem? behöver den max hela tiden för att pumpa eller?

Försökt läsa mig till information runt nätet för att hitta svar å vad jag förstår ska det gå å justera hastigheten men hur? Den låter ju så jvla mycket när den kör på max hela tiden... .börjar undra om jag skulle skippat vattenkylning å kört med corsairs 600W egen fläkt istället som enligt beskrivningen iaf ska gå att justera....vore sjysst om nån orkar hjälpa mig.

mvh Andreas

Permalänk

Har fläkten 3 eller 4 pinnar?
3 pinnar så är den voltstyrd och 4 pinnar så är det PWM-styrd. Av en fånig anledning vill Intel att CPU-fläkten ska vara PWM-styrd så är inte fläkten det så fungerar inte fläktstyrningen.
Koppla den till en annan fan-head och styr den därifrån.
Fläkthastigheten har inget med pump att göra. Bara hur mycket värme systemet kan hantera.

Är det komplett som byggt ihop den?
I så fall lär fläktkontrollen vara kopplad till chassiefläktar.

Permalänk
Medlem

Hej! och tack för att du tog dig tid att svara mig.

Har kollar runt lite på nätet och vad jag lyckats uttyda på saker som står i andra forum osv så har den 3 pinnar.Tyvärr är min kunskap för dålig för att veta det själv.du säger att jag ska koppla den till en fan-head.har du nåt bra tips på en sådan som e bra?? är det typ en sån här du menar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632947#info

Det är en Intel 15 3570K processor i burken. Det är komplett som byggt ihop den ja.men den verkar som sagt bara påverka de andra fläktarna å inte PCU fläkten.det var det du mena med chassifläktarna eller hur? Hoppas du kan leva med min okunskap å svara mig igen.mvh Andreas

Permalänk

Jag tror du har rätt att pilla i datorn utan att någon garanti förstörs men kolla med komplett för säkerhets skull.

Med fan head så menar jag kontakten på moderkortet du kopplar in fläkten på
http://joyojc.com/wp/wp-content/uploads/2013/01/fanhead.jpg
Det du länkade var en fläktkontroll
Du kan koppla om din fläkt men då måste du in i bios och ändra så varningsssystemet så att datorn inte tror att CPU-fläkten är sönder. Någon datorvan bör nog hjälpa dig i så fall.

Jag hade nog ringt och klagat på komplett. De borde veta bättre kan jag tycka.
Är du lite teknisk så hade jag kravt att få en PMW-fläkt och ändrat den själv. Kan du hantera en skruvmejsel så kan du göra det
Denna borde fungera fint:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656781#info
Blir billigare för dem än att du skulle skicka in datorn så de får göra det.

Jupp du fattade rätt med chassiefläktar. De har ju en mer generell funktion.
Alla är vi okunniga och nybörjare någon gång i vårat liv

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Har skickat mail till Komplett.se nu så får vi se vad dom säger.

Finns det flera fan heads på moderkortet att koppla in den på alltså? och tror du det kommer göra nån skillnad om det nu är en 3 pinsfläkt.Kommer det det inte va samma problem? Tror du att den inte är inkopplad på en fan head alls just nu? är det nån specifik man ska prova?

Om jag begär en ny PMW-fläkt betyder det att jag måste koppla ur eller ta bort hela vattenkylningen??

De har ju skickat med orginalfläktarna som satt i med datorn.en corsairfläkt som jag antar hör till mitt 600w corsairs nätaggregat.Står iaf corsair 12 brushless fan på den.modelnummer A1225M12S. det är också medskickad en Intel fläkt. Antar att den också suttit kopplad nånstans innan de satte in vattenkylningen.vet inte var dock..

mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Jo det finns flera ställen att sätta fast fläkten på. Är den inte satt på nån 3/4-pins kontakt utan får ström från nätagget går den ju inte att kontrollera utan kommer alltid att gå på max

Permalänk

PMW fungerar så att den startar och stoppar strömmen (on/off/on/off) för att ha ett visst antal rpm men den kör alltid på 12V. Men det krävs en speciell sorts fläkt just för det.
Är det inte PMW så styr den hastigheten genom att ändra volten. Vanligtvis 5-12V.
CPU-fläkten är garanterat inkopplad till en fan head nu men tyvärr är det för en PMW. Intel har bestämt att det ska vara så.
Egentligen är det lite konstigt att cpu-kylare inte automatiskt kommer med PWM fläktar.
Inget mer specifikt än en 3 pins fan header behövs. Du borde kunna styra alla dem via mjukvaran.

Nej du behöver inte bry dig om annat än själva fläkten. Borde vara enkel att skruva bort från själva kylflänsen och dra bort sladden från moderkortet. Själva kylaren med pump behöver du inte röra.

De flesta chassin kommer numera med minst 1 fläkt installerad och den lär de kopplat in.
Du syftar nog på det när du menar nätagget. Nätagg är den lilla burken som fördelar ström. Chassie är den stora plåtlådan du mondterar allt i
Intel fläkten du syftar på är troligtvis orginalkylaren till din CPU. Det ingår alltid en sån när du köper en cpu.

Permalänk
Medlem

Hej! en kompis och jag har öppnat chassit idag å försökt å fixa. Det vi upptäckte var att pumpen var inkopplad på system fan 4 medan den bakre fläkten där bak på chassit var inkopplad på cpu fan.Vi bytte plats på dom och försökte styra med mjukvara men det gick inte å styra ned programvaran.Vi kopplade alltså in i en 3 pins fan header å det gick inte å kontrollera ändå... Så de vi gjort nu är att jag kopplat in både chassifläkten och vattenkylningens bakre fläkt till fläktkontrollen på framsidan av chassit som har 5,7,12 volt att välja på.Men den e ju nu all fläkt kopplat till å det kanske inte e bra? Nu kan jag styra den å det som låter om jag drar ner den på 5 volt är det bara pumpen till vattenkylningen som brummar ganska högt.

Nu är min fråga kan man ha det kopplat såhär eller är det skadligt för systemet?
Pumpen till vattenkylningen är nu alltså inkopplad till cpufan!!! ska det va så och kan det vara en orsak till att pumpen låter mycket?Är ju inte optimalt när jag hela tiden måste justera själv. vore ju bättre om det gick automatiskt men vet inte om hur jag ska uppnå det.....

mvh Andreas

Permalänk

Kolla temperaturerna bara, borde finnas i någon mjukvara du har fått installerad, på cpun. Är den under 75C så är det lugnt även om mindre är att föredra.
Det finns inbyggda säkerhetsfunktioner i cpun som gör att den inte kan smälta eller så.

CPU och system fan 1-2 är PWM och systemfan 3-4 borde vara voltstyrda men är tyvärr inte det. Kollade lite och hittade denna tråden på msi-forum som gav besked att de inte har någon styrning alls.
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=161993.0

Jag vet inte hur pumpens hastighet påverkar kylförmågan men om du kör allt (pump, fläktar) via fläktkontrollern på 7V så borde det fungera fint. Spela lite och kolla tempen bara.
Förhoppningsvis får du en PWM-fläkt av komplett, de brukar vara schyssta, det hade nog förenklat en del.

Permalänk
Medlem

Ett breakthrough!!!!
Har nu gjort så att jag kopplat in cpu fläkten på system fan 2 och pumpen på fan 1.Då fick jag möjlighet i både bios och i moderkortets software att reglera dessa två.

Ställde in cpu fanen på auto å då la den sig på ca 1100 rpm och den låter normalt nu.så det verkar funka bra.

För att vattenkylningen skulle funka hyfsat tyst behövde jag dock köra fan 1 på 100 procent annars gnäller den för mycket.funderar på att flytta pumpen till en system fan 3 senare för att garantera att den får 100 procent som den verkar behöva och som jag läst i artiklar här å var att den behöver.Tror du det är okej att ha det kopplat som jag beskrivit ovan??

Har fortfarande nåt ljud som är störande som vi tror kanske är fläktarna på gtx670.kan möjligtvis vara vattenkylningen också.... Har inte riktigt haft såhär kraftfulla grafikkort tidigare så vet inte hur mycket de ska brumma när man bara gör inget i windows. När jag prova spela ett krävande spel winda det iaf upp som attan och lät högre av det, som jag tror e samma ljud störande brummande ljud.

Permalänk

Lär vara grafikkortet då. Blir en del värme av dem. Är det av referensdesign så är kylaren lite för klen i mitt tycke.
Ju mindre kylare desto mer behöver fläkten blåsa.
Eventuellt går det att styra i dens mjukvara.

Men vad bra att du fick det att fungera.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för att du vart så hjälpsam.tänkte höra om du hade tålamod å kankse möjlighet att se på två klipp jag spelat in å ha en åsikt om dom.skulle jag uppskatta.

http://www.youtube.com/watch?v=Bc6WwOstJXY

http://www.youtube.com/watch?v=mwUpE6HT1fc

Speciellt första halvminuten på det andra klippet. ska grafikkortet låta sådär mycket.har en kompis som har gtx 670 asus hemma å den låter knappt nåt mer än vanligt fläktljud. här låter det som ett borrljud.se speciellt andra klippet första 30-40 sek där jag ökar från fläktens 30 % till 50 % som den ökar till när jag går in i ett spel.Är det sån skillnad på ett gainward geforce och hans asus i borrande läte? akta örona 30 sek in i första klippet när jag drar upp fläkten till max å varvar ner för att illustrera det borrande ljudet,,,

hitta ett till klipp på youtube med samma grej jag har http://www.youtube.com/watch?v=UysDJc_820Y

Permalänk

Jag hade fått panik för den ljudnivån men jag är fixerad vid tystnad med.
Det är en dyr fixering kan jag tala om

Troligtvis har han en version som är mer gjord för tystnad/överklockning är din. DirectCU II heter derans modell.
Ser ut såhär:
http://www.sweclockers.com/image/red/2012/05/10/IMG_9304.jpg?...

Medans du har referensmodellen med en så kallad radialfläkt:
http://www.gainward.com/main/product/vga/pro/p00881/p00881_pi...

Fördel med radialfläkt är att den tar liten plats och blåser ut varma luften ur chassiet. Nackdelen är att de låter
Radialfläktar är som ett skovelhjul som en gammal ångbåt.

Jag gissar såklart men jag tror att det är ganska korrekt gissning

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! kan säga att det är just det jag får.har fått värsta paniken å vet inte vad jag ska ta mig till. Om jag var säker på att köpa ett sån där DirectCU modell för dryga 3000 hade jag gjort det direkt å offrat dom pengarna för att få tystnad.Hur stor chans tror det är att den löser mitt problem??? Frågan är om jag ska ringa komplett å försöka få skicka tillbaka detta kort för ljudets skull å byta det mot en sånt där directcu du pratar om.Men chansen att dom är intresserade av det är väl tyvärr ganska liten...=( du har efarenhet själv av hur det låter alltså du vet vad jag pratar om.Skönt men nån som kan förstå paniken

Permalänk

Du har alltid öppet köp i 14 dagar och då de kommer att tjäna några kronor på det så är det säkert intresserade av det. Plus att de brukar vara schyssta rent generellt.
Jag hör ju inte mitt kort när jag inte spelar och när jag spelar så är det ju ok med ett blåsande ljud.
Det är ju bara passiva kort som är helt tysta men det finns inga såna numera för kort med någorlunda prestandard.

Ljud är väldigt subjektivt så svårt att säga om du blir nöjd men det är garanterat bättre. Har din kompis det kortet så bara lyssna och avgör själv

Permalänk
Medlem

Tyvärr var komplett jvliga och ville inte byta ut kortet då de hävda att det inte hade nåt värde fär dom då de inte har kvar paket osv eftersom den kom färdigmonterad. Räddningen blev att åka till Webbhallen och köpa ett http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154298-asus_geforce_g... som du rekommendera.

Blev en dyr räddningen då det kostade mig 3000 extra men det är värt det.Vilken otrolig skillnad.är som natt och dag.Nu kan jag ätnligen använda min nya dator.tack hoggaforfan.Vill du ha nån öl nån gång eller nåt. i owe you one

Ibland är läxor dyra med skicka tillbaka datorn hade kostat 2500 i demonteringskostnad. å då är det bättre å ha en ny tyst dator än ingenting.

tack för allt/couchboy

Permalänk

Alltid kul att kunna hjälpa till

Permalänk

Har en snabb fråga angående min H40. Jag har en H40 vatten/radiator kylare från Corsair, jag har orginal fläkten jag fick med och min fråga till de är, kan jag överklocka min CPU så pass mkt att det blir en "stor" förändring? Specs finns vid min signatur.

Tack på förhand guys!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Vet inte hur mycket men du borde kunna klocka en del. Alla de vattenkylarna som finns kan tydligen hantera en hel del.
Det är bara testa lite och kolla på temperaturen när du kör Prime95
4Ghz borde fungera

Permalänk

****

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Vad exakt är Prime 95? Överklockningsprogram så vitt jag listat ut, men något mer än det lr?

Förlåt för dubbelpost.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Jag är retarded, trippelpost. SRY

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Prime95 är ett klassiskt program för att testa stabilitet och pressa cpu:n under överklockning.
Du överklockar inte med det utan bara testar. Själva överklockningen gör du i BIOS eller medföljande programvara till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Prime95 är ett klassiskt program för att testa stabilitet och pressa cpu:n under överklockning.
Du överklockar inte med det utan bara testar. Själva överklockningen gör du i BIOS eller medföljande programvara till moderkortet.

Ahaaa, tänkte jag å.. kört det ett tag nu and I was like "nuthing happenz" derp..

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Kände precis igen TS våndor vid uppstart av en Komplett-PC (Gamer i30 med H60 vattenkylning och Gainward GTX670 med referenskylare i mitt fall.)
Även jag försökte reklamera pga oljudet. Övervägde även att häva köpet mot en demonteringsavgift på 2500:-, eftersom det inte gick att återköpa delar ur ett paketbygge.

Jag föreslog (och fick!) i stället en Accelero Twin TurboII http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938426 utan extra kostnad.

Vilken skillnad!
Före byte: 70% fan speed / 70 grader GPU temp, lät som en dammsugare. (I Tombraider kunde man identifiera scriptade sekvenser på att "dammsugaren temporärt tystnade...)

Efter byte: 40% fan / <50 grader -knäpptyst.

H60 fläkten tystade jag med en Noctua NF-P12 PWM kopplad till CPU FAN på mobot (MSI Z77-G43) som jag styr med fan ctrl i MSI control center.

Nu "löste" ju TS problemet genom att köpa ett ASUS Direct CUII i stället, men för er andra i liknande situation rekommenderar jag verkligen accelerokylaren som ett billigare / bättre(?) alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Kände precis igen TS våndor vid uppstart av en Komplett-PC (Gamer i30 med H60 vattenkylning och Gainward GTX670 med referenskylare i mitt fall.)
Även jag försökte reklamera pga oljudet. Övervägde även att häva köpet mot en demonteringsavgift på 2500:-, eftersom det inte gick att återköpa delar ur ett paketbygge.

Jag föreslog (och fick!) i stället en Accelero Twin TurboII http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938426 utan extra kostnad.

Vilken skillnad!
Före byte: 70% fan speed / 70 grader GPU temp, lät som en dammsugare. (I Tombraider kunde man identifiera scriptade sekvenser på att "dammsugaren temporärt tystnade...)

Efter byte: 40% fan / <50 grader -knäpptyst.

H60 fläkten tystade jag med en Noctua NF-P12 PWM kopplad till CPU FAN på mobot (MSI Z77-G43) som jag styr med fan ctrl i MSI control center.

Nu "löste" ju TS problemet genom att köpa ett ASUS Direct CUII i stället, men för er andra i liknande situation rekommenderar jag verkligen accelerokylaren som en billigare /bättre (?) lösning!

Jag kan säga att hade jag haft kunskaperna för att byta kylare på grafikkortet så hade jag också kört på din mycket billigare lösning.... men att smeta av å på kylpasta å försöka skruva allt rätt och så. e för dåligt kunnig för det helt enkelt.hur svårt var det? om man inte kan nåt om att peta i datorer??

Funderar på att skaffa en ny fläkt PWM 4 pins också till mitt H40.så jag kan koppla in den på CPU_fan för även om jag läst problemet med att koppla in den på sys fan 1 så är det inte optimalt.I bios kan man nämligen sänka den ner till 50% bara. medans om man haft den kopplat på cpu-fan skulle man kunnat koppla ner den på typ 35 % procent speed i moderkortets program å ända ner till 12.5 procent i bios där man sen kan ställa in olika värmenivåer så den stiger automatiskt när den blir värmare å det behövs mer fläkt...

Var det svårt att byta H60 fläkten mot den där noctua fläkten.kan nån som aldrig pillat med datorer greja det? å fick du den också av komplett eller köpte du till själv?

mvh Andreas

Permalänk

Byta kylare på grafikkort är inte så svårt men du blir av med garantin på de flesta märken. Tror bara EVGA tillåter det (eller gjorde innan i alla fall).
Det mesta är lätt att göra men ibland kan det vara nervöst när man behöver ta i mer än man vågar.

Min morsa byggde faktiskt ihop en dator, under mitt överseende visserligen men ändå.
Tänker man efter och är försiktig är det mesta lätt. Men helst ska man ju ha hjälp av någon som gjort det innan.

Permalänk
Medlem

Fläkten bytte och bekostade jag själv: Bara att lossa 4 genomgående skruvar och hålla i radiatorn medan man pillar (så den inte slår i någon komponent). Kan nämna att som en temporär lösning (sambon gav mej "onda ögat" när hon hörde den första kvällen...) satte jag dit en 2-pinnars (utan styrning) Nexus real-silent jag hade liggande: Även på konstant fullvarv blev ljudnivån uthärdlig med likvärdig temp, så det mesta i fläktväg är nog bättre än Corsairs medföljande.

Noctuan hörs inte alls i förhållande till resten av datorn om den är under 60%, så jag har satt den till min 55%.

Tyckte det var betydligt lättare att montera Acceleron än jag befarat efter att ha läst trådar i ämnet. Det kritiserade tvåkomponents-limmet för minnes/regulatorflänsarna är utbytt till en enkel tub, men jag köpte termisk tejp från Coolerkit för att slippa kladda med det. Kylpastan torkade jag bort med kaffefilter och T-Röd och flänsen kommer med förapplicerad pasta.
Se till att använda ESD-armband bara (och hålla nyfiken, potentiellt statiskt uppladdad katt på avstånd under tiden, som jag fick göra)

Ett exempel till om hur fantastisk kylaren är:
Med orginalkylaren råkade jag låsa fläkten till 30% innan jag körde Unigine. Märkte det på att temperaturen steg oroväckande snabbt till nästan 80 grader och avbröt benchen.
När jag råkade göra detsamma med Acceleron märkte jag det på att tempen efter benchmark nått strax över- i stället för under 50 grader!

Permalänk
Medlem

Isf ska jag nog prova å byta fläkten på mitt h40 till en sån där noctua.För vill gärna kunna ställa in den på hela skalan så fläkten verkligen bara körs när det behövs men ändå köras automatiskt och så.

Det ända är att det verkar sitta nån sorts galler eller skydd framför fläkten.vet inte hur man tar bort ett sånt....

Om den dessutom e tystare på samma hastigheter är ju det också ett plus....Men ni tror att man kommer kunna styra den med moderkortets programvara då som man vill och ha den inkopplad i cpu-fan på mitt moderkort???
MSI Z77A-G43. socket-1155.

Permalänk
Medlem

Jag kör med samma moderkort -funkar utmärkt: Fläkten inkopplad på CPU-FAN. Styr den just nu med MSI Controlcenter (under fliken "Green Power"). Kanske provar speedfan i stället i framtiden.
Vattenpumpen sitter i SYS-FAN1 och går att spänningsstyra med controlcenter (men Corsair varnar för att gå ner i spänning då pumpen inte är konstruerad för att hålla för detta. "inte under 85%" skrev någon från Corsair i ett forum.

"Skydd framför fläkten" låter lite underligt. På chassisidan är det väl galler eller filter, men det är inte själva radiatorn på insidan av chassit du menar?
Den stora svarta klumpen som slangarna går in i. Denna sitter isf. fast med de genomgående skruvarna som håller fläkten.