Permalänk
Medlem

Råd ang. Amd 8350, kan jag ej klocka mer?

Tjena! Har en 8350 som sitter på ett ga-970a-ud3 samt med h70 kylaren. Jag har klockat upp den till 4,6 utan problem, har vcore står på 1.500. Tempen ligger runt 50-56 grader när jag lirat en helkväll bf3 konstant. Men så fort jag ökat multiplajjern ett snäpp upp så fryser bf3 inom 30 sec. Beror det på mitt moderkort, eller whats up?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

En ostabil överklockning beror det på helt enkelt.
Det beror på att din processor eller moderkort inte fixar mera för allting har en gräns (beror på kvalite och hur mycket tur man har), dock kan det hända att det funkar med ett snäpp högre om du höjer vcore ytterligare vilket kanske inte är så smart för processorns skull.

Edit: Gränsen ligger på 1.55-1.57 vcore sen är det stor risk att du stöter på problem om du går över det.
Enligt AMD är rekommenderad maximal temperatur på 60* innan du riskerar att stöta på problem.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

En ostabil överklockning beror det på helt enkelt.
Det beror på att din processor eller moderkort inte fixar mera för allting har en gräns (beror på kvalite och hur mycket tur man har), dock kan det hända att det funkar med ett snäpp högre om du höjer vcore ytterligare vilket kanske inte är så smart för processorns skull.

Så länge inte tempen går upp nå fruktansvärt kan jag öka på vcoren va? För processorn i sig ska ju utan problem kunna klockas upp till 5 utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av xbrod:

Så länge inte tempen går upp nå fruktansvärt kan jag öka på vcoren va? För processorn i sig ska ju utan problem kunna klockas upp till 5 utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men det minskar på livslängden och som sagt när jag googlade är rekommenderad maximal vcore på 1.55-1.57.
Sen kan det hända att just din processor hade lite otur i tillverkningen och då inte klarar att gå upp till 5ghz.
Olika processorer klarar olika mycket även om det är en likadan processor.

Det kan hända att du lyckas klocka högre på lägre vcore om du byter till ett bättre moderkort

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Ja men det minskar på livslängden och som sagt när jag googlade är rekommenderad maximal vcore på 1.55-1.57.
Sen kan det hända att just din processor hade lite otur i tillverkningen och då inte klarar att gå upp till 5ghz.
Olika processorer klarar olika mycket även om det är en likadan processor.

Det kan hända att du lyckas klocka högre på lägre vcore om du byter till ett bättre moderkort

Okej! Tack för svaren, ska testa gå upp till 1.55 vcore, går det så går det annars få det vara. Verkar ändå stabilt på 4,6. Man kanske ska vara nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xbrod:

Okej! Tack för svaren, ska testa gå upp till 1.55 vcore, går det så går det annars få det vara. Verkar ändå stabilt på 4,6. Man kanske ska vara nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

är turbo läge och ström spar funktioner avstängda i bios för det ställer till det Annas samt vilken llc Du kör på om den orkar hålla spänningen uppe för man bruka kunna köra den på 4.5ghz på original spänning

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Justin91:

En ostabil överklockning beror det på helt enkelt.
Det beror på att din processor eller moderkort inte fixar mera för allting har en gräns (beror på kvalite och hur mycket tur man har), dock kan det hända att det funkar med ett snäpp högre om du höjer vcore ytterligare vilket kanske inte är så smart för processorns skull.

Edit: Gränsen ligger på 1.55-1.57 vcore sen är det stor risk att du stöter på problem om du går över det.
Enligt AMD är rekommenderad maximal temperatur på 60* innan du riskerar att stöta på problem.

Källa på detta?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

1.5 brukar man väll säga är max går kanske att köra mer om det är så man är osäker vad gränsen är för dom och amds sida säger inte mycket om saken men bli nog inte roligt att kyla dom om man ska ha ett lass mer än så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Källa på detta?

han har rätt har sett i flera trådar där dom säger att 63 grader är vad man inte vill överstiga

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

han har rätt har sett i flera trådar där dom säger att 63 grader är vad man inte vill överstiga

Men det är väl på phenom II? Gäller det för bulldozer--> också?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Källa på detta?

Jag TROR att AMD tycker att man skall köra dem under 70 grader. För Intel gäller ofta 69,1.

Jag VET att detta gäller för AMDs APUer, vissa klarar sig däremot ännu högre.
Här kan man hitta lite mer information http://cpuboss.com/cpu/AMD-A8-5600K (74 grader)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Jag TROR att AMD tycker att man skall köra dem under 70 grader. För Intel gäller ofta 69,1.

Jag VET att detta gäller för AMDs APUer, vissa klarar sig däremot ännu högre.
Här kan man hitta lite mer information http://cpuboss.com/cpu/AMD-A8-5600K (74 grader)

EDIT: Nu hittade jag tråden jag letade efter, med lite ordentliga svar för amd:
http://www.overclock.net/t/1128821/amd-temp-information-and-g... samt http://www.overclock.net/t/1134229/amd-cpus-max-temps

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att 8350 throttlar tydligen vid 70C, kan vara bra att känna till då givarna inte alltid visar tempen så exakt som man kan förvänta sig! Har sett en del trådar där vissa uppger att cpu throttlar mellan 55-60C, detta avläst med flera olika program vilket då visar på att sensorns mätvärde är felaktigt!
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-vishera-review,33...

Skrivet av Killbom:

EDIT: Nu hittade jag tråden jag letade efter, med lite ordentliga svar för amd:
http://www.overclock.net/t/1128821/amd-temp-information-and-g... samt http://www.overclock.net/t/1134229/amd-cpus-max-temps

Bra källa du hittade där, blir ett bokmärke!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon81912:

Jag TROR att AMD tycker att man skall köra dem under 70 grader. För Intel gäller ofta 69,1.

Jag VET att detta gäller för AMDs APUer, vissa klarar sig däremot ännu högre.
Här kan man hitta lite mer information http://cpuboss.com/cpu/AMD-A8-5600K (74 grader)

Detta är inte den temperaturen vi pratar om.
Den så kallade 69,1°C är den max temperatur Intel hänvisar till på Pakettemperatur (inte kärnor utan hela chippet) under längre tids belasnint för garanterad långvarig prestanda. (Dvs håller du chippet under 70°C 90% av tiden så kommer du kunna använda processorn minst 3år (intels garantiperiod).

Skrivet av anon81912:

EDIT: Nu hittade jag tråden jag letade efter, med lite ordentliga svar för amd:
http://www.overclock.net/t/1128821/amd-temp-information-and-g... samt http://www.overclock.net/t/1134229/amd-cpus-max-temps

Samtliga temperaturer är Throttling temperaturer.

Som sagt inga av dessa är officiella källor från AMD själva så det kan jag inte gå runt och säga till andra. Jag pratar om den typ av källor jag använder här:
#12616980

Skrivet av zZerf:

han har rätt har sett i flera trådar där dom säger att 63 grader är vad man inte vill överstiga

Att du har sett är knappast en trovärdig och pålitlig källa (inget ont menat) men jag vill ha ordentliga källor för att kunna säga något till andra (inte prata om det jag själv inte kan backa upp med en bra källa).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Källa på detta?

Har ej källa på det utan det var vad jag hittade i en tråd när jag googlade där flera påstog samma sak.
Det kan vara opålitligt dock är det bättre än att inte ha någon aning alls om vad processorn klarar.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att ha marginaler, för snart är sommaren här, och när det slår till och blir varmt med gassande sol, betyder det att CPU temp kan åka ca 10c till..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Justin91:

Har ej källa på det utan det var vad jag hittade i en tråd när jag googlade där flera påstog samma sak.
Det kan vara opålitligt dock är det bättre än att inte ha någon aning alls om vad processorn klarar.

Nej det räcker inte för mig men det räcker möjligen för TS.
Jag har letat i timmar efter officiella dokument från AMD men det verkar vara svårt att finna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Helt enkelt så behöver din CPU mer VCORE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Men det är väl på phenom II? Gäller det för bulldozer--> också?

8350 är inte bulldozer det är piledriver

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

8350 är inte bulldozer det är piledriver

Bulldozer----> betyder bulldozer och framåt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.