Slö grafik efter installerat vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Slö grafik efter installerat vattenkylning?

Har precis byt ut orginalfläkten (AMD Oem) mot vattenkylning Corsair h70 och reslutat för CPU är maxtemp från 60C till 36C. So far so good...

Men av någon anledning kan jag inte spela spel, grafiken är kraftigt försämrad och datorn hänger sig, hur löser jag det?

Kylblocket tar emot mitt grafikkort (endast flänsar) så jag misstänkter att det kan ha med saken att göra... hur mäter jag tempen på den och vad är "normalt" för ett 650ti kort?

Permalänk

över 80-90°C ska det inte vara

du kan mäta temps med Aida eller siw (siw har så man kan se max temp som datorn har varit uppe i)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gubel:

Har precis byt ut orginalfläkten (AMD Oem) mot vattenkylning Corsair h70 och reslutat för CPU är maxtemp från 60C till 36C. So far so good...

Men av någon anledning kan jag inte spela spel, grafiken är kraftigt försämrad och datorn hänger sig, hur löser jag det?

Kylblocket tar emot mitt grafikkort (endast flänsar) så jag misstänkter att det kan ha med saken att göra... hur mäter jag tempen på den och vad är "normalt" för ett 650ti kort?

Kan det vara så att någon annan komponent går varmare, nu när du inte längre har en fläkt som blåser?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Med Msi afterburner ser du det du behöver för kortet. Har du kollat att kortet sitter i ordentligt efter monteringen av cpu blocket ?.
Strömkabeln sitter i som den ska ?

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Alla kablar sitter där de skall, skulle kort fungera överhuvudtaget om kortet inte skulle sitta i?

Det enda är att kortet tar emot kylblocket som sitter mot cpu:n. Funderar mest på att det är varmt för andra komponenter.. Kör coretemp nu men den säger att CPUn är kall.. hur kontrollerar jag grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av gubel:

Alla kablar sitter där de skall, skulle kort fungera överhuvudtaget om kortet inte skulle sitta i?

Det enda är att kortet tar emot kylblocket som sitter mot cpu:n. Funderar mest på att det är varmt för andra komponenter.. Kör coretemp nu men den säger att CPUn är kall.. hur kontrollerar jag grafikkortet?

"lagg"

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Med Msi afterburner ser du det du behöver för kortet. Har du kollat att kortet sitter i ordentligt efter monteringen av cpu blocket ?.
Strömkabeln sitter i som den ska ?

Tänkte samma, har du kopplat in strömkablarna till grafikkortet efter monteringen? (Man brukar ju lossa gfx osv för att göra plats:))

Temperatur kan du checka med AIDA64 som ngn där uppe skrev.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Hedersmedlem

Det mest självklara är väl att försöka bygga bort att kylblocket tar i grafikkortet. För det är ju något du konstaterat att det har ändrats.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Testade AIDA64 och ser inga fel på tempen alls.. titta och bedöm själv... det här är mitt under burnin-test..

Moderkort 45c
CPU 43c
GPU 53c
GPU 40% belastning

Datorn känns väldigt slö i allmänhet.. Gjorde ett försök att överklocka datorn men allt är återställt till orginal i bios så
jag förstår verkligen inte vad som är fel......

Permalänk
Medlem

Nu testade jag Sniper Ghost 2 ... Spelet laggar rejält och GPU jobbade på 90% samt gick upp i 93 grader direkt efter att jag stängt ner spelet.. Har ett ZOTAC GeForce GT 640 och inte vad jag skrev tidigare... Den är dock fläktlös så kan inte göra så mycket åt värmen..

Jag har öppnat datorn nu så borde vara ok kylning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Nu testade jag Sniper Ghost 2 ... Spelet laggar rejält och GPU jobbade på 90% samt gick upp i 93 grader direkt efter att jag stängt ner spelet.. Har ett ZOTAC GeForce GT 640 och inte vad jag skrev tidigare... Den är dock fläktlös så kan inte göra så mycket åt värmen..

Jag har öppnat datorn nu så borde vara ok kylning..

Prova att byta till ett snabbare grafikkort med fläkt så blir det bättre.

Eller skaffa rejält förbättrad chassiventilation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av davyp3:

Prova att byta till ett snabbare grafikkort med fläkt så blir det bättre.

Eller skaffa rejält förbättrad chassiventilation.

Skickades från m.sweclockers.com

absolut eller rekommendera en bärbar

nej, TS har problem med montering av den nya kylsystem, jag undrar hur kan block ta i kylflänsar på grafikkort, kan du ta en bild på dator?

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Skrivet av gubel:

Alla kablar sitter där de skall, skulle kort fungera överhuvudtaget om kortet inte skulle sitta i?

Det enda är att kortet tar emot kylblocket som sitter mot cpu:n. Funderar mest på att det är varmt för andra komponenter.. Kör coretemp nu men den säger att CPUn är kall.. hur kontrollerar jag grafikkortet?

Jag skull bli lite b**jsnödig om jag hade metalldelar som ligger mot mitt grafikkorts baksida. Det finns visserligen ett lackskydd för alla lödningar på baksidan av ett kretskort, men risken för kortis? Eller har ditt grafikkort backplate?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Förmodligen så har grafikkortet fått kyl hjälp av cpu fläkten tidigare,och går därför för varmt nu.
Prova att montera en fläkt på kortet för att se om det hjälper.
Försök även att åtgärda så att inga komponenter ligger och skaver på varandra

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.