Permalänk
Medlem

Vattenkylningstillsatser eller ej?

Underhöll min vattenkylning idag. Noterade att slangarna när jag tömde systemet hade ju en massa smet runt om. Det här måste väl ändå skada värmetransfereringen vattenflödet mer än vad det ev hjälper till med potentiellt mindre bubbelbindning etc? Nu sitter det måhända inte fast utan flyter med eller så har jag helt enkelt haft för mycket i. Fast oftast när jag fyllt på har jag bara fyllt på med destillerat och således spätt ut det.

Mår pumparna verkligen dåligt av att bara pumpa runt destillerat vatten. Visst man riskerar ju algbildning om man har otur... Plus minus vad föredrar ni har det gjort några reella tester gällande detta?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Frågan är alltså egentligen ifall du ska köra med vatten som kommer direkt ifrån kranen eller...?
Vad har du spätt ut det destillerade vattnet med?

Ang tester så vet jag ej, tror dock inte att det kan skilja mer än 1-5 grader (visst mycket för många) men inte nå mycket mer än så.
Vätskan transporteras så snabbt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Mår pumparna verkligen dåligt av att bara pumpa runt destillerat vatten. Visst man riskerar ju algbildning om man har otur... Plus minus vad föredrar ni har det gjort några reella tester gällande detta?

Vad ska man tillsätta mer då tycker du, mellanmjölk kanske ?

Permalänk
Medlem

Nej! Nu är det kanske dåligt formulerat men vart får du att man ska köra kranvatten eller mellanmjölk ifrån

Har inte Corsair som du kör med någon tillsats de vill sälja till sina vattenkylningssystem. Alla de olika jag tittat på har sina egna. Det finns ju även inom racing så är väl inte helt hokus pokus men vore intressant att se

1. hur mycket det gör
2. om det minskar eller ökar kravet på underhåll

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Nej! Nu är det kanske dåligt formulerat men vart får du att man ska köra kranvatten eller mellanmjölk ifrån

Har inte Corsair som du kör med någon tillsats de vill sälja till sina vattenkylningssystem. Alla de olika jag tittat på har sina egna. Det finns ju även inom racing så är väl inte helt hokus pokus men vore intressant att se

1. hur mycket det gör
2. om det minskar eller ökar kravet på underhåll

Enkelt sagt sänker nästan alla tillsatser prestandan samtidigt som det ökar underhållet jämfört med att bara köra destvatten + en silver "killcoil"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oqvist:

Nej! Nu är det kanske dåligt formulerat men vart får du att man ska köra kranvatten eller mellanmjölk ifrån

Har inte Corsair som du kör med någon tillsats de vill sälja till sina vattenkylningssystem. Alla de olika jag tittat på har sina egna. Det finns ju även inom racing så är väl inte helt hokus pokus men vore intressant att se

1. hur mycket det gör
2. om det minskar eller ökar kravet på underhåll

Alkohol som dödar bakterier är väl det normala (glykol).
Kommer minska kravet på underhåll.

Skrivet av lanbonden:

Enkelt sagt sänker nästan alla tillsatser prestandan samtidigt som det ökar underhållet jämfört med att bara köra destvatten + en silver "killcoil"

Killcoil är trevligt, man ska bara planera lite beroende på vilken typ av metall och alkaliska element man har i sitt system så inget korroderar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej! Nu är det kanske dåligt formulerat men vart får du att man ska köra kranvatten eller mellanmjölk ifrån

Har inte Corsair som du kör med någon tillsats de vill sälja till sina vattenkylningssystem. Alla de olika jag tittat på har sina egna. Det finns ju även inom racing så är väl inte helt hokus pokus men vore intressant att se

1. hur mycket det gör
2. om det minskar eller ökar kravet på underhåll

Uppfattade det som att du var emot destillerat vatten
Lång dag på jobbet, my bad

Permalänk

Jag har haft lite bladat med tillsatser av olika slag. Mina erfarenheter är att inte ha massa färg och skit i, utan bara destillerat vatten (batterivatten på biltema) + en skvätt glykol mot korrosion. Sedan en droppe mayhem biocide:

http://coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Killcoil ska ek-block inte gilla (nickel), blir korrosion av något slag har jag läst.

Skit i massa lullull extrasuperduper clean water utan kör destillerat vatten (kostar 40 kr för 4 liter på biltema). Funkar perfa. Rengör systemet efter 6 månader eller 1 år och byt allt.

Använd sysclean för det:
http://coolingstuff.se/p/201/sysclean-hpd

(Räcker för 0.5 liter så skaffa flera flaskor)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

killcoil är något man får googla...

Glykol är väl bra om man är diehard och kör radiator utanför fönstret en svensk vinter.

http://www.swiftech.com/hydrxcoolant.aspx
http://www.swiftech.com/Hydrx-PM2coolant.aspx
Den här innehåller inte glykol. Sen har de saker som ska lysa snyggt med Neon också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

killcoil är något man får googla...

Glykol är väl bra om man är diehard och kör radiator utanför fönstret en svensk vinter.

http://www.swiftech.com/hydrxcoolant.aspx
http://www.swiftech.com/Hydrx-PM2coolant.aspx
Den här innehåller inte glykol. Sen har de saker som ska lysa snyggt med Neon också.

Glykol smörjer pump, motverkar korrosion och annat liv i systemet. Har inget med att kunna gå ner i minusgrader som kylarvätska till bil. Om man inte har problem med att det blir lite blått så är det alternativet billigt och bra.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Skit i massa lullull extrasuperduper clean water utan kör destillerat vatten (kostar 40 kr för 4 liter på biltema). Funkar perfa. Rengör systemet efter 6 månader eller 1 år och byt allt.

Allt förutom block ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Enkelt sagt sänker nästan alla tillsatser prestandan samtidigt som det ökar underhållet jämfört med att bara köra destvatten + en silver "killcoil"

Korrekt!
Även om du kör denna kombination så kan man få problem. Personligen har jag haft problem med mjukgörare, det frigörs ifrån slangen och slangen blir grumling. Kan även passa på att påpeka att silver i ditt loop kombinerat med nickel block/fittings kan skapa problem med galvanisk korrosion, det är ovanligt men jag har sätt det hända, jag har haft problemet personligen. Just nu testar jag destillerat vatten i kombination med Mayhems Biocide.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Allt förutom block ?

Hehe, nu menade jag byta all kylvätska, blocken etc ska du ju naturligtvis behålla

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Hehe, nu menade jag byta all kylvätska, blocken etc ska du ju naturligtvis behålla

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Korrekt!
Även om du kör denna kombination så kan man få problem. Personligen har jag haft problem med mjukgörare, det frigörs ifrån slangen och slangen blir grumling. Kan även passa på att påpeka att silver i ditt loop kombinerat med nickel block/fittings kan skapa problem med galvanisk korrosion, det är ovanligt men jag har sätt det hända, jag har haft problemet personligen. Just nu testar jag destillerat vatten i kombination med Mayhems Biocide.

Antar att du hade första generationen EK nickelblock till 1155 samt/eller gtx 5x0 alternativt HD 6XX0 isåfall då de hade problem med att nickelpläteringen var av väldigt låg kvalitet och lossnade oavsett vad man hade i loopen. Att det inte beror på silvret syns tydligt eftersom nickel ligger mitt i mellan silver och koppar i tabellen över galvaniska egenskaper och långt inom rekommenderade värden att ha tillsammans i en våt miljö.

Slangar har jag faktiskt ingen aning om hur de brukar åldras då jag har svarta, men kan tänka mig att det är standard att de blir grumliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Antar att du hade första generationen EK nickelblock till 1155 samt/eller gtx 5x0 alternativt HD 6XX0 isåfall då de hade problem med att nickelpläteringen var av väldigt låg kvalitet och lossnade oavsett vad man hade i loopen. Att det inte beror på silvret syns tydligt eftersom nickel ligger mitt i mellan silver och koppar i tabellen över galvaniska egenskaper och långt inom rekommenderade värden att ha tillsammans i en våt miljö.

Slangar har jag faktiskt ingen aning om hur de brukar åldras då jag har svarta, men kan tänka mig att det är standard att de blir grumliga?

Som du säger, det ska inte vara något problem med galvanisk korrosion igentligen. Flertal personer har haft samma problem med silver coil av någon märklig anledning.

Jag hade inte EK på den tiden. Jag använde enbart Koolance block när jag fick problem med korrosion. Inte långt efter kom EKs nickel skandal som du nämnde. Idag använder jag endast Acetal/Koppar block!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kranvatten + 10% glykol har funkat felfritt i snart 4 år här.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av Homer_S1:

Kranvatten + 10% glykol har funkat felfritt i snart 4 år här.

/Homer_S

absolut, det är därför man ska ha tillsatser, de försämrar prestanda lite (det handlar om 1-3 grader) men förlänger tid mellan underhål/byte av vatten
kör man med tillräcklig tillsats (som glykol för att skydda mot korrosion och alger) så funkar det med kranvatten

MEN kranvatten ska inte användas av en annan skäl, vid eventuellt läckage blir det garanterat kortslutning och då bryr man sig inte om alger eller korrosion

hur som helt, man kan köra bara destillerat vatten men det är inte bäst för underhål och prestandavinst är för liten, man kan ha billig kylmedium i form av destillerat vatten plus glykol och det kommer fungera lika bra som färdigblandade vätskor men om man är lat eller/och vill ha färg på vatten då blir det bäst med färdiga lösningar som är testade

en annan sak, använder man silver coil så får man slippa biocide, båda är mot bakterier/alger men ingen av de motarbetar korrosion

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

absolut, det är därför man ska ha tillsatser, de försämrar prestanda lite (det handlar om 1-3 grader) men förlänger tid mellan underhål/byte av vatten
kör man med tillräcklig tillsats (som glykol för att skydda mot korrosion och alger) så funkar det med kranvatten

MEN kranvatten ska inte användas av en annan skäl, vid eventuellt läckage blir det garanterat kortslutning och då bryr man sig inte om alger eller korrosion

hur som helt, man kan köra bara destillerat vatten men det är inte bäst för underhål och prestandavinst är för liten, man kan ha billig kylmedium i form av destillerat vatten plus glykol och det kommer fungera lika bra som färdigblandade vätskor men om man är lat eller/och vill ha färg på vatten då blir det bäst med färdiga lösningar som är testade

en annan sak, använder man silver coil så får man slippa biocide, båda är mot bakterier/alger men ingen av de motarbetar korrosion

Bra summerat!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Summa summarum man bör köra med tillsatser alltså ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Summa summarum man bör köra med tillsatser alltså ändå.

men från början helst ha något som är just för vattnet att det inte ska börja bygga upp några alger eller det med blandning av silver och nickel eller koppar och någon annan metall i flytande och fast form ifall det ligger tillräckligt länge på dem ytorna (kommer inte riktigt ihåg vilken men det kanske var silver det med ?)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag kör med Mayhems Biocide Extreme för att motverka alger och bakterier.
Fungerar bra för mig än så länge.

Kan omöjligt se hur 1 - 2 droppar var 3e månad kan ändra temperaturerna i mitt system.
Vi snackar alltså om mängder mindre än 1 promille i ett system.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

5-10% metanol fixar bakterietillväxten. Lite klorin eller jodlösning fungerar också

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av Plow:

5-10% metanol fixar bakterietillväxten. Lite klorin eller jodlösning fungerar också

absolut, men glöm inte att LC system är inte bara metaller och vatten, det finns också packningar och olika slags plast, mycket populär är plexi vilket är känslig mot alkoholer

mest populär och säkrast är glykol som motverkar korrosion och alger och ju mer lägger man den till vatten desto "sämre" bli prestanda
varför "sämre", det handlar om riktig små skillnader, vill man jaga 1-2 grader så kanske det är värd men blir bättre om man lappar processor osv

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system