Permalänk
Inaktiv

Corsair H80i, pump låter väldigt mycket.

Godkväll, swecare. Jag införskaffade i dag en Corsair H80i. Pillig installation men allt ser ut att ha gått bra. Installerade LINK osv. Men, pumpen snurrar konstant i ~2300 RPM och ljudet är outhärdligt, för mig om föredrar tysta lösningar. Den överröstar allt annat och hörs mycket väl i hela lägenheten.

Ska pumpen låta så mycket? Kan man ändra varvtalet separat från fläktarna och i så fall hur?

Permalänk

Reklamera din h80i, när jag köpte min och gjorde läcktest på min h80i kunde jag bara höra pumpen om jag satte den direkt mot örat.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv

Det känns ju tråkigt när jag nu spenderat så mycket tid och arbete på att byta ut allt till vatten (sitter på ett mITX bygge). Ja ja, goodbye Corsair.

Permalänk
Medlem

Testa att koppla fläktarna på moderkortet istället, de finns ett fel på vissa av dessa som gör att de låter högt om man har de kopplade via pumpen. Det är ett fel på fläktarna och om man anmäler de på Corsairs hemsida så får man nya gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon29708:

Godkväll, swecare. Jag införskaffade i dag en Corsair H80i. Pillig installation men allt ser ut att ha gått bra. Installerade LINK osv. Men, pumpen snurrar konstant i ~2300 RPM och ljudet är outhärdligt, för mig om föredrar tysta lösningar. Den överröstar allt annat och hörs mycket väl i hela lägenheten.

Ska pumpen låta så mycket? Kan man ändra varvtalet separat från fläktarna och i så fall hur?

Är de pumpen eller fläkten som låter och har du anslutit fläkten till cpu kontakten på moderkortet?
Annars vet jag att de varit mycket problem med dessa framförallt med hög ljudnivå på pumpen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WEBRUNNER:

Är de pumpen eller fläkten som låter och har du anslutit fläkten till cpu kontakten på moderkortet?
Annars vet jag att de varit mycket problem med dessa framförallt med hög ljudnivå på pumpen.

Det är pumpen som låter med ett (nästan) konstant högt oljud. Fläktarna går att reglera någorlunda via mjukvaran så det är inte dom. Fläktarna går till 2xfläkt-adaptern och rätt in i blocket för CPUn. Från blocket och in till moderkortet går det en 3-pinskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon29708:

Det är pumpen som låter med ett (nästan) konstant högt oljud. Fläktarna går att reglera någorlunda via mjukvaran så det är inte dom. Fläktarna går till 2xfläkt-adaptern och rätt in i blocket för CPUn. Från blocket och in till moderkortet går det en 3-pinskabel.

Låter som du får skicka tillbaks detta och hoppas du får en fungerande enhet vilket inte heller är säkert.
Finns för övrigt en del trådar om detta problem med corsairs vattenkylning om man söker.

En del verkar fått tystare pump genom att uppgradera firmwaren. Kolla om de finns en nyare.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du löste det genom att installera senaste firmware 2.2.0 sen dess har den gått tyst.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M89:

Hade samma problem som du löste det genom att installera senaste firmware 2.2.0 sen dess har den gått tyst.

Jag drog hem Corsair Link 2.3.4816 och uppdaterade firmware till 1.05, men för min del gjorde det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Låter som en felaktig pump. Min går toktyst även med F/W 1.04.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Får ett ganska jämnt, upp-och-ned-gående, dovt och surrande oljud från min nya H70. Kan det vara ett liknande problem med denna?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).