Permalänk

Frågor om tempraturer

Hej! Jag hat haft lite problem med att min dator kraschar då och då och har försökt hitta problemet, dock utan framgång
Jag funderar på om det kan vara temperaturerna men tyvärr så vet jag inte riktigt vad det ska vara så jag lägger upp en bild och hoppas att någon snäll sweclockare skulle kunna kolla på dem och säga om det är normala värden eller inte!

Tack på förhand! MvH Erik Hermansson

http://imgur.com/rBSxk1w

Permalänk

nae, dom är nog lite för höga xD är det idle eller?

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk

Nä har nyss spelat, vad kan jag göra åt det då?

Permalänk
Avstängd

Processorn är 58c. tror bara den klarar 62, men kan ha fel.

Permalänk

Fast max har ju varit på 70?

Permalänk

Max är 70

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik49563:

Fast max har ju varit på 70?

Japp, inte bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Japp, inte bra.

kan det vara att jag måste byta CPU kylare? i så fall har jag funderat på den här http://www.inet.se/produkt/5322078/cooler-master-hyper-412s
Tror ni att det kan lösa en del av problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik49563:

kan det vara att jag måste byta CPU kylare? i så fall har jag funderat på den här http://www.inet.se/produkt/5322078/cooler-master-hyper-412s
Tror ni att det kan lösa en del av problemet?

Har du original kylen idag så lär det lösa problemet, svar ja.
Å andra sidan, har du inte överklockat din processor något, så ska standardkylen klara standardfrekvenser. Kolla över CPU-kylen, kanske inte sitter som det ska? För mycket? För lite kylpasta?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Har du original kylen idag så lär det lösa problemet, svar ja.
Å andra sidan, har du inte överklockat din processor något, så ska standardkylen klara standardfrekvenser. Kolla över CPU-kylen, kanske inte sitter som det ska? För mycket? För lite kylpasta?

Japp jag har orginalkylaren, hmm... några tumregler man ska gå efter när man kollar de sakerna?

Permalänk
Medlem

Starta upp typ prime95 eller OCCT och stressa CPUn. Håll koll på CPU-tempen!
Lägg handen på kylaren(flänsarna, inte fläkten);
Väldigt varm och ändå hög temp? Byt kyl.

Varm. Sitter kanske lite taskigt? För mycket el för lite kylpasta? Montera om.

Ljummen eller rentav kall, montera om. Kylen sitter fullständigt åt helvete.

edit: Troligtvis sitter den lite taskigt bara. Standardkylen ska klara uppsatta temperaturgränser, så länge ingen överklockning har skett.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Starta upp typ prime95 eller OCCT och stressa CPUn. Håll koll på CPU-tempen!
Lägg handen på kylaren(flänsarna, inte fläkten);
Väldigt varm och ändå hög temp? Byt kyl.

Varm. Sitter kanske lite taskigt? För mycket el för lite kylpasta? Montera om.

Ljummen eller rentav kall, montera om. Kylen sitter fullständigt åt helvete.

Okej tack så mycket! ska kolla det här med en gång! ^^

Permalänk
Medlem

Din temp är ju skyhög gentemot normalt sett Syrrans dator som jag byggde ihop till henne har en FX 4100 den med och den visar alldrig över 20C på Pakage temp i full load och sensorn på MB:et stiger aldrig över 40C (dock på ett Asus M5A97 med en H80, innan en Scythe Kama Grand Cross ) jag föredrar dig att köpa kylaren du länkade

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerX:

jag föredrar dig att köpa kylaren du länkade

Föredrar? Rekommenderar kanske.

Till topic; TS ska inte behöva byta kylare, kylen som är boxad med processorn, ska klara AMDs uppställda temperaturer och krav.
Såvida ingen överklockning eller liknande har tillämpats, jag tror kylen är felmonterad.

Permalänk
Medlem

Men herregud det är väl inte konstigt? TS öppna datorn och kolla kylflänsen,
ofta så samlar den väldigt mycket damm och det kan bli hett som en bastu.
Köp dig en tryckluft på burk som t.ex Dust Off och spreja på kylflänsen noga.
Förresten så klarar processor långt mer än 62C,
har för mig att det bara är rekommenderad temperatur att hålla sig på/under.

Permalänk

Okej tack så mycket för alls svar! Ska öppna och kolla idag för kände att jag inte orkade det igår ^^

Permalänk
Medlem

Lagom kylpasta är för övrigt motsvarande ungefär 2 riskorn i mitten av CPUn, sedan trycker kylaren ut det till att täcka. Tar du loss kylaren MÅSTE du applicera ny kylpasta. En tub kostar ungefär 50 kronor.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician