Disney lägger ned Lucas Arts

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Stackarn då..

Visst har de varit med och gjort mycket för spelvärlden och jag klandrar dem inte alls för sina första spel. Grim Fandango och Escape from Monkey island är mycket ba spel från studion. Det har dock varit de senare titlarna genom åren som sänkt dem. Att man kan kalla det osmart åt disneys sida är verkligen inte rätt enligt mig, Lucas Arts har gjort sitt och vi tacka för det, men det är dags att gå vidare. Hoppas att peojekterna flyttas över till bättre kapabla människor. Disney har läst försäljningssiffrorna.. De vet vad dem gör. Kommer dock aldrig glömma alla härliga moments i Battlefront 2, det var tamef*n kul

Escape from Monkey Island är fortfarande det sämsta av alla spel i MI-serien och det är tveksamt om det ens kan kallas bra. Enligt mig var det just detta spel som år 2000 sänkte äventyrsgenren. Speciellt när åren innan var gyllende år med bl.a. The Curse of Monkey Island, Blade Runner, Broken Sword II, Grim Fandango, The Longest Journey, m.fl.

Jag tycket det är mycket synd att spelstudion stängs, men jag får nog erkänna att det beror på kärleken till alla deras äventyrsspel som jag spelade som 5-åring (Indiana Jones and the Last Crusade) till att jag var 15 (Grim Fandango). Lucasarts har trots allt inte gjort ett äventyrrspel på 13 år, så förhoppningsvis kan licensmodellen innebära fler spel i genren.

Permalänk
Avstängd

Indiana Jones and the Fate of Atlantis och Monkey Island var min barndom...

Permalänk
Skrivet av formerself:

Escape from Monkey Island är fortfarande det sämsta av alla spel i MI-serien och det är tveksamt om det ens kan kallas bra. Enligt mig var det just detta spel som år 2000 sänkte äventyrsgenren. Speciellt när åren innan var gyllende år med bl.a. The Curse of Monkey Island, Blade Runner, Broken Sword II, Grim Fandango, The Longest Journey, m.fl.

Jag tycket det är mycket synd att spelstudion stängs, men jag får nog erkänna att det beror på kärleken till alla deras äventyrsspel som jag spelade som 5-åring (Indiana Jones and the Last Crusade) till att jag var 15 (Grim Fandango). Lucasarts har trots allt inte gjort ett äventyrrspel på 13 år, så förhoppningsvis kan licensmodellen innebära fler spel i genren.

Jag köpte nog MI 3 dag ett och gillade den nya stilen och humorn som inga andra spel än idag slagit. Nu har jag dock inte spelat Sam & Max eller Grim Fandango (inte hela iaf men jag äger båda spelen) så det kan hända att humorn är bättre i dessa. Hur som helst så håller jag med detta var under den gyllene tidsåldern för adventure spel och sedan gick det tyvärr utför med företaget även om de fortsatta att släppa bra spel så var dessa inte längre utvecklade av LucasArts själva.

Men iom Kickstarter verkar det ha fått en återgång, tror inte jag har sett så här många bra titlar under utveckling sedan 90-talet (måste vara minst ett 20-tal om inte ännu mer=). Om man bara ser till adventure spelen så är dessa spel under utveckling just nu:

Leisure Suit Larry (en riktig uppfljare inte som de senaste två "skit" spelen)
Broken Sword
Longest Journey
Tex Murphy
Broken Age (tidigare Double Fine adventure)
Moebius (Jane Jensen mest känd som skaparen av Gabriel Knigt)

Ett nytt Blade Runner hade varit underbart, få spel gör en film rättvisa som det spelet. Westwood kunde verkligen göra bra spel innan EA köpte upp de och sedan lade ner denna legendariska utvecklare.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Disney killed Sam & Max!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av formerself:

Escape from Monkey Island är fortfarande det sämsta av alla spel i MI-serien och det är tveksamt om det ens kan kallas bra. Enligt mig var det just detta spel som år 2000 sänkte äventyrsgenren. Speciellt när åren innan var gyllende år med bl.a. The Curse of Monkey Island, Blade Runner, Broken Sword II, Grim Fandango, The Longest Journey, m.fl.

Jag tycket det är mycket synd att spelstudion stängs, men jag får nog erkänna att det beror på kärleken till alla deras äventyrsspel som jag spelade som 5-åring (Indiana Jones and the Last Crusade) till att jag var 15 (Grim Fandango). Lucasarts har trots allt inte gjort ett äventyrrspel på 13 år, så förhoppningsvis kan licensmodellen innebära fler spel i genren.

Nja redan innan sålde ju Grim förbannat dåligt trots att det är ett av de bästa spelen genom tiderna enligt många (och även bland recensenter etc.). Escape var hursomhelst, precis som du skriver, ett högst mediokert "grafiskt äventyrsspel".

Permalänk
Medlem

För mig är Lucas Arts spelen:
Monkey Island
Maniac Mansion
Zak McKracken
de glömmer man aldrig, men sedan har det inte hänt mycket som fångat mitt intresse från Lucas Arts.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk
Skrivet av Heggis:

Tar typ illa upp.

Nejmen titta här, jag var inte så långt ute i galaxen och cyklade (2m57s in i filmen)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

R.I.P Lucasarts
Har ägt alla star wars spel till PC, även om inte alla är gjorda av Lucasarts.

Mitt starkaste minne är dock Star wars Dark Forces, som jag tror är första 3d shooter i star wars genre. Ingen 3dfx/ingen kantutjämning här inte.
http://www.youtube.com/watch?v=AW8yk_eIHJU

Mycket bra spel!

Har som många andra mycket fina minnen från Lusas Arts spel
Full Throttle
Grim Fandango och Glottis
Sam & Max Hit the Road
Och så klart Monkey Island serien

Tråkigt att dom läggs ner, men kommer inte precis sakna studion som den ser ut nu.

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Nejmen titta här, jag var inte så långt ute i galaxen och cyklade (2m57s in i filmen)
http://www.youtube.com/watch?v=46xR70X21YY&t=2m59s

Han har helt rätt och jag håller med om att Republic Commando nog var det senaste bra spelet som LucasArts utvecklat själva. Star Wars 1313 såg ut att kunna bli ett spel värdigt namnet LucasArts dock.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

The Secret of Monkey Island är min pärla bland alla spelminnen. Då fanns det ändå bra konkurrens över hela brädet på den tiden, i flera olika genrer. MM, Sam & Max, DoTT, Monkey II, Grim... få studios har levererat så många bra titlar.

En bubblare är Loom, som var en säljflopp, men ändå härligt udda. Ett utsökt exempel på att less ibland faktiskt också kan vara more.

Lucas Arts överlevde dock sig själva och borde kanske ha gått en mer ärofylld död till mötes redan innan millenieskiftet. Mitt intresse för deras titlar svalnade redan i mitten av 90-talet. Grim var som en eldfluga som skakade liv i liket ett tag, men sedan var det över igen. Monkey IV var en sådan besvikelse att jag inte ens tog mig förbi andra kapitlet. Det kändes som en skymf mot originalet. Redan trean fick mig att ifrågasätta en fortsättning av serien.

Permalänk
Medlem

Det tyckte jag var lika bra, som sagt har de inte gjort nått bra sen Grim Fandango.

Trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=hV1NBHL9Fa4

R.I.P Lucas Art.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Det tyckte jag var lika bra, som sagt har de inte gjort nått bra sen Grim Fandango.

Trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=hV1NBHL9Fa4

R.I.P Lucas Art.

Då har du missförstått det helt, för i faktum så började de inte göra något bra innan de gjorde STAR WARS the force unleashed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det var inte lucasarts som gjorde det. Ni måste lära er skilja på utvecklare och distributör.

Det senaste bra spelet som Lucasarts själva utvecklade var Dark Forces 2 1997.

Jag gillade storyn i Dark forces 2. Längtade tills man fick tag i ljussvärdet och man började sin onda vandring för att ta över efter Jerek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Då har du missförstått det helt, för i faktum så började de inte göra något bra innan de gjorde STAR WARS the force unleashed.

Haha, ja fy helvete va dåliga de Star Wars spelen var, enformiga som fan

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Klart att EA utvecklar kommade Star Wars spel...

Citat:

"Today it was announced that Lucasfilm Ltd. and Disney Interactive are entering into a multi-year, multi-title exclusive licensing agreement with Electronic Arts Inc. (EA) for the creation of new high quality Star Wars games aimed at the core gaming audience and spanning multiple genres for console, PC, mobile, and tablets."

http://starwars.com/news/electronic-arts-selected-for-multi-y...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerozam:

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.