Intel förbereder NUC med Core i5 och Haswell

Permalänk
Medlem

Haswell är ju helt klart intressant i lågwattarna.
Oavsett i3 lr i7. Förhoppningsvis hög prestanda på låga TDP.

NUCen har jag tänkt som HTPC så behövs inte i5 där inte.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

NUC är nice, men när får vi se bildskärmar med Thunderbolt och en PCI-Expressplats för kraftigare GPU? Kombinationen vore perfekt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Intel saknar helt logik i sina namnscheman för mobila processorer (som används i NUC). Det finns även Core i7-modeller med två kärnor och Hyperthreading

Jag skulle vilja sammanfatta det med att Intel helt saknar logik i sina namnscheman då det verkar gälla samtliga produkter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Intel saknar helt logik i sina namnscheman för mobila processorer (som används i NUC). Det finns även Core i7-modeller med två kärnor och Hyperthreading

Inte för att det är uppenbart, men de har faktisk någon form av logik som gäller både för mobil- och desktop-varianterna:

i3: saknar stöd för turbo-boost, L3-cache slice storlek är 1.5MB
i5: har stöd för turbo-boost, L3-cache slice storlek är 1.5MB
i7: har stöd för turbo-boost, L3-cache slice storlek är 2.0MB

L3-cachen sitter sedan Nehalem på en ring-buss som även kopplar ihop CPU-kärnorna och den integrerade GPUn. Det finns en "cache slice" för varje kärna, t.ex. en 4-kärnig i5 får 6MB L3 medan en 2-kärnig i7 har 4MB L3, i3 har totalt 3MB L3 då det alltid är 2-kärnor.

Eller, detta stämmer nästa...
Undantaget är 32nm Nehalem (Clarkdale) för desktop, i5-6xx, som är 2-kärnig med 2.0MB L3 cache slice...

Personligen skulle jag undvika laptop-varianten av i3 då turbo-boost ger absolut mest effekt när TDP är låg. Steget mellan i3 och i5, givet ungefär samma basfrekvens, är därför ganska stort för "normal" användning av desktop-program.

Turbo-boost är bra på att minska latens när CPUn ska utföra många korta jobb på minimal tid men det är "idle" tid emellan jobben (väldigt typiskt för desktop-appar). Ska man däremot transkoda film eller göra något annat som drar 100% CPU under lång tid så blir skillnaden mindre då effekten av turbo-boost blir minimal för att inte överskrida TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Intel NUC är ju ett självklart köp i sig själv. Kompletterar man sedan med en http://www.sonnettech.com/product/echo15thunderboltdock.html så har man ju det mesta på plats.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Inte för att det är uppenbart, men de har faktisk någon form av logik som gäller både för mobil- och desktop-varianterna:

i3: saknar stöd för turbo-boost, L3-cache slice storlek är 1.5MB
i5: har stöd för turbo-boost, L3-cache slice storlek är 1.5MB
i7: har stöd för turbo-boost, L3-cache slice storlek är 2.0MB

L3-cachen sitter sedan Nehalem på en ring-buss som även kopplar ihop CPU-kärnorna och den integrerade GPUn. Det finns en "cache slice" för varje kärna, t.ex. en 4-kärnig i5 får 6MB L3 medan en 2-kärnig i7 har 4MB L3, i3 har totalt 3MB L3 då det alltid är 2-kärnor.

Eller, detta stämmer nästa...
Undantaget är 32nm Nehalem (Clarkdale) för desktop, i5-6xx, som är 2-kärnig med 2.0MB L3 cache slice...

Stämmer nästan = finns inget namnschema värt att bry sig om Exempelvis har den vanligaste Core i7-varianten med fyra kärnor enbart 6 MB L3-cache: http://ark.intel.com/sv/products/71459/Intel-Core-i7-3630QM-P... Det du skriver stämmer generellt, men det finns många undantag och sen finns vissa regler för vissa TDP-värden m.m. . På mobil front känns Intels namn onödigt lobotomerade och det enklaste är att kolla upp varje enskild modell.

Desktop däremot så fungerar det relativt bra, men sen måste det självfallet finnas nån avstickare med två kärnor, Hyperthreading och Turbo som benämns Core i5 tillsammans med de andra fyrkärniga modellerna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commandment:

Haswell är LGA1150 sockel om jag har rätt, när borde de nya moderkorten komma ut?

De kommer nog snarare använda BGA versionenför att hålla storleken och förbrukningen/väremn nere och så att man inte kan byta cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Nästan samma storlek?
Lenovo 17x17cm
Nuc 11x11cm.

tycker det är ganska stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Volym är också en storlek

+ att det sitter lite mer drag i Lenovo

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Riktigt bra! Undra om AMD har någon motsvarighet på gång.

Zotac Zbox har en serie som heter Nano XS.

ZOTAC ZBOX NANO XS AD13 är med E-1800 + Radeon HD 7340.

Lite mindre än NUC, 106 x 106 x 37

Då ingår både WiFi och Strömkabel Dessutom en Fjärr som passar utmärkt.

Annars amma tanke med SoDIMM och mSATA. Såklart är E-1800 klenare än i3 men grafikdelen väger upp det bra. Kör en med Win8 + XBMC = Mer än good enough.

Tyvärr har AMD inte HD ljud stöd med Linux så den är inte helt optimerad för XBMC på Linux.

http://www.zotacusa.com/zbox-nano-xs-ad11-plus.html

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Jag vill ha en med processor över 2.4GHz så jag kan köra transcoding i Plex på den

Har också sett fram emot denna NUC länge nu. Hoppas den släpps i slutet av sommaren så jag kan uppgradera min HTPC-setup så fort som möjligt. Vore även fint om WD RED 4TB släpptes i samma veva för en lagom peng, typ max 1,5k/styck Också får ju gärna Synology släppa en uppdaterad 412+ också.. komigen jultomten!

Shit vad gammal jag är.. andra gången jag läser Plex och vet inte vad det är
Edit: kollade upp vad det var. Hur som helst gäller då core2 duo i 2,4GHZ för att klara av transcoding. En I3-3217 är dock snabbare än så fast att den går i 1,8ghz. 2,273 mot 1,513 i CPU Mark. http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=Intel+Core2+Du...

Skrivet av Yrch:

För min del är det inte prestandan utan att den är Haswell-baserad med lägre effektförbrukning, och det borde väl nästan gå att köra en sån här helt passivt eller i alla fall nästan.

Ok, den kanske då är betydligt svalare oxå fast det är väl inget jag stör mig på. USB 3 hade annars känts bättre.

Skrivet av Slagt:

OffT: som du skriver att E8400 står sig bra till mycket än idag håller jag med om, kör fortfarande med den i 2 datorer, den i sign plus min HTPC.
Den har inga problem att köra spel som BF3 och Farcry3, aja jag påstår inte att min burk kan driva spelen i max inställningar och 60FPS men står sig förvånats värt bra till vad den påstås klara av. Knappast därför jag har den kvar, det är mer en plånboks fråga.

Dyslexi^ är underbart haha men du fattar nog

OnT: Har funderat på att skaffa en NUC (I3) till tösens rum och endast köra XBMC, vill verkligen inte sätta in ett fult torn på hennes rum.

Ser inte ens några fel förutom nåt enstaka kommatecken, men vem fan sätter det korrekt i en mening?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Hittade lite mer info om framtida NUC produkter .. dock inte hårdfakta utan fortfarande i ryktesstadie:
http://www.engadget.com/2013/04/09/intel-next-unit-of-computi...

Här nämns både i5-modellen med produktnamn, men även en i7-modell, och att 1 eller 3 USB3 portar numera ska vara inkluderat, vilket alltid är trevligt!
Mindre trevligt dock är att båda modellerna verkar sakna thunderbolt
i7an verkar bli den snyggaste då den nuvarande infon antyder "silver + black top"

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!