Google frångår Webkit – Samsung och Mozilla i samarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Samsung och FF, kan ju inte bli annat än bra!

Vet verkligen inte om jag kan hålla med.. Tycker att Samsungs Touchwiz interface på Android ser helt bedrövligt ut. Så hoppas iaf att de inte har något inflytande överhuvudtaget när det kommer till designen iaf. Tycker Touchwiz får android att se ut som det är fast i det förgångna så som Android 1.6 och så vidare, helt bedrövligt. Nej tacka vet jag Nexus enheter från Google, där Android ser ut som det ska.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Det är fan på tiden att de gör något åt sina webbläsare. S3an är trots avsevärd bättre hårdvara hopplöst mycket långsammare än ipadens safari...detta oavsett om man kör med stock browser, chrome eller opera. Deprimerande är vad det är...

Roota den och kör in "ASOP Browser" (inkluderad i de flesta ROMs), den är snabb och flyter något så otroligt bra. Går det ändå segt så har du lagt in för mycket skit som rullar i bakgrunden (alternativt köpt den med abonnemang och fått skiten inlagd ofrivilligt).

Skrivet av Eltarion:

Vet verkligen inte om jag kan hålla med.. Tycker att Samsungs Touchwiz interface på Android ser helt bedrövligt ut. Så hoppas iaf att de inte har något inflytande överhuvudtaget när det kommer till designen iaf. Tycker Touchwiz får android att se ut som det är fast i det förgångna så som Android 1.6 och så vidare, helt bedrövligt. Nej tacka vet jag Nexus enheter från Google, där Android ser ut som det ska.

Haha, jo, det är sant.
Men jag tror det kan bli något intressant, så låt oss inte dissa det innan vi vet hur det kommer bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Vet verkligen inte om jag kan hålla med.. Tycker att Samsungs Touchwiz interface på Android ser helt bedrövligt ut. Så hoppas iaf att de inte har något inflytande överhuvudtaget när det kommer till designen iaf. Tycker Touchwiz får android att se ut som det är fast i det förgångna så som Android 1.6 och så vidare, helt bedrövligt. Nej tacka vet jag Nexus enheter från Google, där Android ser ut som det ska.

En del av tekniken bakom Firefox och Samsung finns redan och då tänker jag på Rust och inte Servo.

Hittade en enkel förklaring
http://en.wikipedia.org/wiki/Rust_%28programming_language%29

Från github
https://github.com/mozilla/rust/wiki

Permalänk
Medlem

Kul eller?

Som webbutvecklare ser jag bara ytterligare problem. Kanske är en pessimist konsult just nu men..När man sitter och spenderar stor del av sin tid för att optimera sin kod för att fungera felfritt i alla webbläsare (de stödjer såklart olika saker osv för de oinsatta). Snart är HTML 6 på gång och om en ny motor är på väg, nya uppdateringar för de existerande osv så kan jag fan lova att ingen av dem kommer kunna följa standarder och det kommer bli som innan fast med ytterligare en kämpe på marknaden att anpassa sig efter.

Konkurrens är bra för innovation och förbättring, men..ibland önskar man att man kunde skriva kod och veta att det fungerar i alla webbläsare(utom möjligen IE, som vi suttit och lekt dagisfröken åt i flera år).

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Wow SweC är snabba med sådana nyheter.

Det som Mozilla kommer använda som går under namnet Rust ihop med Servo har redan fått en 4:e version har jag för mig.

Läste en annan vinkling på problemet innan idag om Webkit och boven stavas Apple samt att Google känner sig flåsade i nacken. Mozilla som får en stor del av sina intäkter från Google avtalet kommer på nya lösningar som är mer intressanta. Ta bara det senaste ryktet om att Google sneglar på Mozilla:s ASM.JS projekt som är en motsvarighet till Native Client.

Samtidigt har vi på andra sidan Opera som genomgår just nu en helhetsomvandling. Hos Opera lägger man ner hela Presto och går över till Webkit vilket i sin tur har varit väldigt omtalande för alla Opera fans. Fansen hos Opera fruktar att Webkit kommer förstöra webbläsaren som en gång i tiden gick sin egen väg och var väldigt banbrytande på en hel del punkter.

Google behöver säkert hitta något nytt nu när Firefox är lika snabb som Chrome.

Mozilla har själva utvecklat ett nytt programspråk kallat Rust, som har som mål att bl. a. förenkla parallellisering och förebygga minneshanteringsbuggar medans det fortfarande kompileras ahead-of-time. Det är uppe i version beta 0.6 och är self-hosting, dvs att kompilatorn kan kompilera sig själv.
Vad Samsung gjorde var att bidra till detta open source-projekt med kod för att kunna kompilera för ARM och Android. Det är därför det dyker upp som en nyhet.
Webmotorn Servo är skriven i Rust.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Ah ännu en fork, detta kan skapa lika mycket problem som IE6-IE8(9) har gjort som systemutvecklare/webutvecklare fruktar jag lite huruvida standarder kommer att hållas på samma sätt som det gjorts i WebKit.

Man vill verkligen inte ha en till IE att bråka med

Fast det kanske är att ta i då Blink bygger på WebKit, men det känns som ala google style att klampa in och segregera *host* Java *host*.....

Permalänk
Medlem

lika bra, sen Opera bytte har det blivit halvt oanvändbart, och Firefox blir bara buggigare för varje uppdatering som kommer. bäst funkar numera alla plattspecifika avarter och de mer esoteriska, som Boat osv.

suck...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyborg666:

Mozilla har själva utvecklat ett nytt programspråk kallat Rust, som har som mål att bl. a. förenkla parallellisering och förebygga minneshanteringsbuggar medans det fortfarande kompileras ahead-of-time. Det är uppe i version beta 0.6 och är self-hosting, dvs att kompilatorn kan kompilera sig själv.
Vad Samsung gjorde var att bidra till detta open source-projekt med kod för att kunna kompilera för ARM och Android. Det är därför det dyker upp som en nyhet.
Webmotorn Servo är skriven i Rust.

Skickades från m.sweclockers.com

I know allt du har skrivit. Orkade bara inte skriva det i inlägget.

Permalänk
Medlem

Fan, ännu mer skit att testa mot som webbutvecklare! Vem är det som skall ha stryk? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FUtech:

Ännu mer skit att testa mot som webbutvecklare!

Både och: Opera tar bort Presto, men ersätter det med en fork av ett befintligt projekt. På så sätt så blir fragmenteringen egentligen mindre än tidigare (lika många motorer, men Blink och Webkit troligen snarlika). För de webbutvecklare som tidigare gett blanka fasen i Opera så kanske det kan argumenteras för att det blir mer jobb, men det tycker jag isf dessa utvecklare förtjänar .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izepax:

Har dom något emot varann?
Tycker dom är rätt bra på att underhålla program till varandras operativsystem så varför skulle dom ha något emot att att använda webkit just för att det ligger under apples namn?

Tex tillhandahåller Apple både Safari och iTunes till Windows medan MS tillhandahåller tex Skype, MS Office till OS X.

Microsoft och Apple har mycket fulspel emellan sig igenom åren.

Va? Det är väl självklart att Microsoft står för sina program och Apple för sina, oavsett platform...

Skrivet av gonace:

Ah ännu en fork, detta kan skapa lika mycket problem som IE6-IE8(9) har gjort som systemutvecklare/webutvecklare fruktar jag lite huruvida standarder kommer att hållas på samma sätt som det gjorts i WebKit.

Man vill verkligen inte ha en till IE att bråka med

Vad menar du? Vi får ju en ny IE-era om alla webbläsare ska använda webkit.

Skrivet av oxyzz:

Som webbutvecklare ser jag bara ytterligare problem. Kanske är en pessimist konsult just nu men..När man sitter och spenderar stor del av sin tid för att optimera sin kod för att fungera felfritt i alla webbläsare (de stödjer såklart olika saker osv för de oinsatta). Snart är HTML 6 på gång och om en ny motor är på väg, nya uppdateringar för de existerande osv så kan jag fan lova att ingen av dem kommer kunna följa standarder och det kommer bli som innan fast med ytterligare en kämpe på marknaden att anpassa sig efter.

Konkurrens är bra för innovation och förbättring, men..ibland önskar man att man kunde skriva kod och veta att det fungerar i alla webbläsare(utom möjligen IE, som vi suttit och lekt dagisfröken åt i flera år).

Seriöst ge några exempel där du har problem med att få det att fungera emellan olika webbläsare (med undantag IE under 9), så länge du inte använder standarder som inte är i candidate recommendation eller höre.

Och kan informera dig om att "HTML6" inte finns och kommer aldrig att finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Fan, ännu mer skit att testa mot som webbutvecklare! Vem är det som skall ha stryk? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Vi snackar om motorer som följer standarden nu. Så om du bara utvecklar efter standarden behöver du inte testa mer än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

lika bra, sen Opera bytte har det blivit halvt oanvändbart, och Firefox blir bara buggigare för varje uppdatering som kommer. bäst funkar numera alla plattspecifika avarter och de mer esoteriska, som Boat osv.

Opera använder fortfarande Presto. De har inte hunnit byta till Webkit ännu. Eller du kanske syftar på mobilwebbläsaren som fortfarande är i betaversion?

Visa signatur

Emil Vikström

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilv:

Opera använder fortfarande Presto. De har inte hunnit byta till Webkit ännu. Eller du kanske syftar på mobilwebbläsaren som fortfarande är i betaversion?

Kan vara så att Opera fortfarande håller på att bygga om. Opera har lagt Presto på is.

http://my.opera.com/ODIN/blog/300-million-users-and-move-to-w...

Opera 12.15 gick ut precis och Google själva annonserar Blink inför version 28 (planerat att ta minst 10 veckor) och då är vi inne i sommar månaderna och någon gång under sommaren kanske Mozilla landar GGC som är ytterligare en optimering för JavaScriptmotorn hos Mozilla. Tills dess har nog även Opera hunnit implementera sin motor till Webkit alternativt Blink.

Som sagt det händer en hel del.