Asus G750 kombinerar Intel Haswell med Geforce GTX 770M

Permalänk
Melding Plague

Asus G750 kombinerar Intel Haswell med Geforce GTX 770M

Datortillverkarna rustar upp inför lanseringen av Haswell och en av de första modellerna är gamingorienterade Asus G750 med Geforce GTX 770M, Thunderbolt och 802.11ac.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är synd att den större 17" modellen är den som får den starkare hårdvaran. Jag hade gärna köpt en dator med 570m istället för 560m som det blev. Större än 15" vill jag inte ha en laptop.

Är det ett riktigt 770m eller en rebrand?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur är dessa 12GB ram fördelade? känns dumt om man skulle förlora dual channle på en såpass påkostad dator. De såg riktigt trevliga ut annars ^.^

Permalänk
Medlem

Ständigt dessa släpbara sjuttontummare. En laptop ska inte vara större än 15" if you ask me. Trevlig hårdvara dock.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför inte båda har Blu-ray.
Jag är på jakt efter en ny dator och då är blu-ray ett av mina krav så att jag kan se på film i stugan.
Men G750JW verkar bli en vettig dator för mina behov om det har den C2 utgåvan av styrkretsen och att det går lätt att sätta i ytterligare 4gb minne och kanske en SSD.

Permalänk
Inaktiv

de kommer komma fler än 2 konfigurationer

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

de kommer komma fler än 2 konfigurationer

Får du gå ut med mer information än att det kommer fler än 2 konfigurationer. Om det är fallet, vad skiljer sig de andra ifrån dessa två konfigurationer samt när tror du att man får se hur datorerna ser ut både in och utvärtes?

Permalänk

Förstår inte helt varför gamingdatorer fortfarande byggs som släp-tops, med 17" modeller och skiv-läsare. Det bör vara extremt nichat och inte typ standardfeautures. Razer Blade, även om den är extremt högt prissatt, är fortfarande en välbyggd gedigen och framförallt tunn dator. Säger bara att det skulle vara kul med tunnare klienter också, som gärna huseras i något annat än plast med lampor överallt(Msi är skillade som tusan på sådant)
PS: what is up with the mekaniska disken på första varianten? Ser också SSD, eller åtminstone hybriddiskar som standard år 2013. Dock bra att JX modellen rullar SSD out of the box, good guy Asus.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

skippa dvd/bluray läsaren, tryck i lite större batteri gör tunnare och ge oss en touch ips skärm. då får ni sälja en gaming laptop 17" till mig. inte före det.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Förstår inte helt varför gamingdatorer fortfarande byggs som släp-tops, med 17" modeller och skiv-läsare. Det bör vara extremt nichat och inte typ standardfeautures. Razer Blade, även om den är extremt högt prissatt, är fortfarande en välbyggd gedigen och framförallt tunn dator. Säger bara att det skulle vara kul med tunnare klienter också, som gärna huseras i något annat än plast med lampor överallt(Msi är skillade som tusan på sådant)
PS: what is up with the mekaniska disken på första varianten? Ser också SSD, eller åtminstone hybriddiskar som standard år 2013. Dock bra att JX modellen rullar SSD out of the box, good guy Asus.

Det går inte att göra macbook-utseende med fet CPU och fett grafikkort pga värmeproblem.

Visa signatur
Permalänk

15 tummar med ssd mellan 10-14k skulle locka. 17 tum går helt bort imo.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

om jag skaffar en 17" att släpa med överallt kan jag skippa gymkortet då?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

17 tums "laptops" har ärligt talat ingen riktig plats längre, de är för klumpig att ta med, och det finns all in one datorer som tar lika lite plats och ger mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk

Men vafan jag som precis håller på att köpa en G75vx......

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Det går inte att göra macbook-utseende med fet CPU och fett grafikkort pga värmeproblem.

Jag trodde okunniga och annars plastiga Razer lyckades? Dock var det inte macbook-utseende jag var ute efter, utan snarare tunnheten, men jag antar att det är samma sak.
Mer kraft än vad de klämde in i deras blade behövs 'la åandrasidan inte på den bärbara sidan, efter det blir det släpbart, och då är från man behöver ställa sig om sådana datorer verkligen finner plats just nu, eller om m-itx och nedbantade bärbara gamingdatorer, som just blade och liknande burkar, inte passar bättre in.
Som andra här säger, är 17" och 3,5+ kg fortfarande intressant? Eller är det inte bättre med mindre bärbar och ett gymkort istället?

Skrivet av eXeem:

skippa dvd/bluray läsaren, tryck i lite större batteri gör tunnare och ge oss en touch ips skärm. då får ni sälja en gaming laptop 17" till mig. inte före det.

Skrivet av adrian_cool69:

15 tummar med ssd mellan 10-14k skulle locka. 17 tum går helt bort imo.

Skrivet av femkantig:

om jag skaffar en 17" att släpa med överallt kan jag skippa gymkortet då?

Skrivet av zwete:

17 tums "laptops" har ärligt talat ingen riktig plats längre, de är för klumpig att ta med, och det finns all in one datorer som tar lika lite plats och ger mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Jag trodde okunniga och annars plastiga Razer lyckades? Dock var det inte macbook-utseende jag var ute efter, utan snarare tunnheten, men jag antar att det är samma sak.
Mer kraft än vad de klämde in i deras blade behövs 'la åandrasidan inte på den bärbara sidan, efter det blir det släpbart, och då är från man behöver ställa sig om sådana datorer verkligen finner plats just nu, eller om m-itx och nedbantade bärbara gamingdatorer, som just blade och liknande burkar, inte passar bättre in.
Som andra här säger, är 17" och 3,5+ kg fortfarande intressant? Eller är det inte bättre med mindre bärbar och ett gymkort istället?

Jo men det är ju en definitionsfråga hur bra de lyckades. Grafikkortet i den razermaskinen är rätt klent (GTX555M ?), på gränsen för vad en gamer kräver. Dessutom är datorn, som du säger, dyr. De tyngre släp-topsen har ju 670M och 680M och liknande.

Personligen skulle jag aldrig köpa en släp-top men jag har full förståelse för de som vill ha såna. Det är ju inget man springer runt med på stan men för att köra kvällslan hos polaren eller kunna flytta runt hemma i huset är de ju perfekta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en 17 tummare med en snabb CPU, en SSD och en stor vanlig disk men inget extra grafikkort.
Jag tycker visst att en "bärbar" dator kan vara både 17 och 18 tum. Vår används mer som en stationär som är lätt att lägga undan(ner i en låda) eller flytta in till TV:n.

Permalänk
Medlem

Om det är Optimus som är deras lösning igen så vänta och se om BIOS/EFI tillåter att man kan stänga av intel IGP'n helt innan man rusar iväg och köper. Optimus är ett totalt clusterfuck och borde inte fått existera i den form det säljs idag i alla fall.
Buggigare och pissigare lösning än optimus är svår att hitta. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me!
Jag ska aldrig igen köpa nått som har optimus i sig.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ska man slå till på en Lenovo Y500 eller ska man vänta på 15'' varianten av denna?
Får ju ont i magen av beslutsångest ..

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Ständigt dessa släpbara sjuttontummare. En laptop ska inte vara större än 15" if you ask me. Trevlig hårdvara dock.

Det är inte lika roligt att spela på en 15" som det är på en 17-18".

Släpbara har man bara och flyttar runt i hemmet med eller på lan.
Annars så köper man en netbook.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Om det är Optimus som är deras lösning igen så vänta och se om BIOS/EFI tillåter att man kan stänga av intel IGP'n helt innan man rusar iväg och köper. Optimus är ett totalt clusterfuck och borde inte fått existera i den form det säljs idag i alla fall.
Buggigare och pissigare lösning än optimus är svår att hitta. Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me!
Jag ska aldrig igen köpa nått som har optimus i sig.

Måste säga att jag tycker optimus är klockrent.
Har inte haft några dåliga erfarenheter med optimus.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Många som klagar på storlek och vikt här! Det är väl ganska uppenbart till vilka dessa datorer riktas åt? Precis, till folk som vill ha portabla spelmaskiner utan att måsta släpa runt på ett chassi + skärm med tillhörande kablar Detta är maskiner designade för att spelas på, och ska de då vara så pass portabel som dessa maskiner så får man räkna med en lite högre vikt! Att spela på 15,6" är bara löjligt, speciellt på hög upplösning...

Har själv ägt 2st 15,6" som jag har använt som spelmaskiner och kommer aldrig mer gå tillbaka! Har kört på min MSI 17,3" i lite över ett år och är helnöjd Sålde av min stationära då den inte fyllde någon funktion längre!

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att optimus (i teorin åtminstone) är en smart lösning, nvidia gpun rendererar och Intel IGPn presenterar den bild som renderats utan att belastas med 3d beräkningar. Det fungerar helt ok i linux med nuförtiden, så det är inte så illa som linus torvalds fick det att låta om man använder den öppna lösningen bumblebee eller liknande. Förhoppningsvis kommer nvidia släppa nya drivrutiner, kanske till 7xxm serien som har stödet inbyggt.
Att man bara skulle ha en nvidiagpu i laptopen för att slippa besväret känns onödigt om det ändå funkar, som man brukar säga "som att använda en atombomb för att knäcka ett ägg" att köra GTX gpu hela tiden. Den kan ändå aldrig gå ner i strömåtgång så mkt som en haswell igp skulle jag säkert tippa. Dessutom, en laptop med GT3 vore kul bara det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag håller med om att optimus (i teorin åtminstone) är en smart lösning, nvidia gpun rendererar och Intel IGPn presenterar den bild som renderats utan att belastas med 3d beräkningar. Det fungerar helt ok i linux med nuförtiden, så det är inte så illa som linus torvalds fick det att låta om man använder den öppna lösningen bumblebee eller liknande. Förhoppningsvis kommer nvidia släppa nya drivrutiner, kanske till 7xxm serien som har stödet inbyggt.
Att man bara skulle ha en nvidiagpu i laptopen för att slippa besväret känns onödigt om det ändå funkar, som man brukar säga "som att använda en atombomb för att knäcka ett ägg" att köra GTX gpu hela tiden. Den kan ändå aldrig gå ner i strömåtgång så mkt som en haswell igp skulle jag säkert tippa. Dessutom, en laptop med GT3 vore kul bara det.

Problemet om du har dynamisk assign påslaget så växlar den mitt uppe i ditt spelande när du kommer till sektioner som kräver lite mindre GPU och växlar tillbaka igen vilket get fryslagg i vissa spel.
Andra problem är att nvidia inte stödjer optimus ordentligt utan förlitar sig på att varje laptoptillverkare ska tillhandahålla drivare som de testat för varje specifik modell. Installerar man nyaste drivaren via windows update eller nvidias sida så har jag till exempelt allt från grafikglitchar i Sim City till hela systemcrashar (BSOD) när den växlar från intel drivaren. Detta är inte enbart pga nvidias drivare då memorydumpen innehåller inkreminerande data om att det är intels GPU drivrutin som djävlas . BSOD problemet kvarstår även om jag inte kör med dynamisk utan även när jag kör specifikt via dropdown menyn eller ställer in i nvidias kontrollpanel per applikationsbasis även om det inte dyker upp i närheten lika ofta.
Linuxproblemet är också inte direkt löst kan man ju lugnt säga, flera problem uppstår när man vill använda kernel modesetting via DPMS utan Xorg. Men andra problem uppstår även med optirun speciellt i wine.
Andra problem är att om du valt att bruka MESA i linux så har den en tendens att skippa bumblebee och köra på intel gpun istället för nvidias även fast man specificerat detta.

Ett annat problem är att den så kallad smarta identifikatorn av vilka program som ska köras på nvidia respektive intel inte funkar i dagsläget och den kan köra fullt ös bara för att man lyssnar på musik i Clementine eller iTunes.

Drivarproblemen i windows samt linux kanske kommer att lösas med tiden såklart, men det ser rätt brunt ot kan man ju säga utan att underdriva då nvidia redan droppat i stort sett allt stöd för så pass nya Optimuslösningar som 525m och 530m och tillhanda hållar endast säkerhetsuppdateringar.

Ska jag vara helt ärlig så hade jag hellre sett att de skippat intels gpu helt och hållet och tillhandahållit en nvidia gpu som helt enkelt klockar ner sig när man inte behöver kraften. Det finns såklart sådana laptops att köpa, men smakar det så kostar det. Hade jag köpt mina laptops idag hade jag nog valt en sådan lösning istället.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

15 papp låter rätt billigt, kan det stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinhead:

15 papp låter rätt billigt, kan det stämma?

Hittade 3st JX på komplett mellan 13k och 18k.
I stort sett samma burk med RAM och HDD som enda skillnad, kommer in ~4 Juli så då blir det en ny burk. Troligtvis den för just 15k och sen klona över från 256GB till min 500GB

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠