SSD hittas inte i min stationära dator!

Permalänk
Medlem

SSD hittas inte i min stationära dator!

Jag köpte en Samsung SSD 250gb basic som jag vill installera i min stationära dator men det går inte.

Varken i bios eller om jag är inne i windows så hittas den inte.

Om jag kopplar in den i min laptop hittas den direkt och kan användas, så problemet ligger förmodligen i min stationära. Det är ett asus p6t deluxe v2 moderkort. Har googlat runt men hittar inget som är till hjälp.

Är det någon som vet vad jag kan göra för att lösa problemet? Tror ni den hittas om jag fortmaterar den till NTFS genom laptopen?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Min första tanke: Uppgradera firmware till moderkort Och disken.

Disken ska dyka upp i bios oavsett filsystem på den.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag köpte en Samsung SSD 250gb basic som jag vill installera i min stationära dator men det går inte.

Varken i bios eller om jag är inne i windows så hittas den inte.

Om jag kopplar in den i min laptop hittas den direkt och kan användas, så problemet ligger förmodligen i min stationära. Det är ett asus p6t deluxe v2 moderkort. Har googlat runt men hittar inget som är till hjälp.

Är det någon som vet vad jag kan göra för att lösa problemet? Tror ni den hittas om jag fortmaterar den till NTFS genom laptopen?

Grundtipsen är att uppgradera bios till senaste version och pröva i en annan port och med en annan kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Min första tanke: Uppgradera firmware till moderkort Och disken.

Disken ska dyka upp i bios oavsett filsystem på den.

Nu fick jag det äntligen att fungera efter 2-3 dagar. Lösningen var att formatera SSD, raka motsatsen vad du sa.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Note to self: Tro inte alltid på folks påståenden, de kan lika gärna vara bullshit som sanna.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Note to self: Tro inte alltid på folks påståenden, de kan lika gärna vara bullshit som sanna.

Eller va det du som inte hade en kontakt ordentligt i första försöken? Vi kan kasta skit på varandra hela dagen, men nu funkar det väl iaf så sluta lipa och tacka för att nån faktsikt tog sig tid att svara istället.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Eller va det du som inte hade en kontakt ordentligt i första försöken? Vi kan kasta skit på varandra hela dagen, men nu funkar det väl iaf så sluta lipa och tacka för att nån faktsikt tog sig tid att svara istället.

Mvh

Nu förstår jag inte riktigt. Så du menar att om man inte håller med och svarar på någons inlägg så är det att kasta skit?

Och nu var det inte en sladd som var ur, utan det var en formatering som var lösningen. Vad jag menade med note to self grejen var att det är jag som får ta lärdom av detta. Alla som skriver har inte alltid 100% rätt vilket är helt mänskligt, så jag kladrar ingen.

Men en sak har du rätt i och det är att jag aldrig tackade för svaren så det gör jag nu. Tack för svaren allihopa.

Dock tycker jag det är tråkigt att du kommer in med din attityd och påstår att jag ljuger och "lipar" så det är nog snarare du som kastar skit. Ingen hade gjort det innan du kom i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Det är som trådskaparen säger, man ska in i diskhanteraren -> skapa en ny volym, vilket innefattar en formatering.

Permalänk
Medlem

BIOS/UEFI bryr sig inte om filsystem alls. Det gör inte heller Windows, något däremot filhanteraren gör, utforskaren i Svenska version av Windows. Hade du inte sett disken hade du inte kunnat formatera den.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

BIOS/UEFI bryr sig inte om filsystem alls. Det gör inte heller Windows, något däremot filhanteraren gör, utforskaren i Svenska version av Windows. Hade du inte sett disken hade du inte kunnat formatera den.

kanske därför "filhanteraren" finns ;d?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

BIOS/UEFI bryr sig inte om filsystem alls. Det gör inte heller Windows, något däremot filhanteraren gör, utforskaren i Svenska version av Windows. Hade du inte sett disken hade du inte kunnat formatera den.

Jag använde mig av en USB diskkabinett för att få datorn att hitta disken.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Nu förstår jag inte riktigt. Så du menar att om man inte håller med och svarar på någons inlägg så är det att kasta skit?

Och nu var det inte en sladd som var ur, utan det var en formatering som var lösningen. Vad jag menade med note to self grejen var att det är jag som får ta lärdom av detta. Alla som skriver har inte alltid 100% rätt vilket är helt mänskligt, så jag kladrar ingen.

Men en sak har du rätt i och det är att jag aldrig tackade för svaren så det gör jag nu. Tack för svaren allihopa.

Dock tycker jag det är tråkigt att du kommer in med din attityd och påstår att jag ljuger och "lipar" så det är nog snarare du som kastar skit. Ingen hade gjort det innan du kom i alla fall.

Du lät väldigt spydig i ditt inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Du lät väldigt spydig i ditt inlägg.

Det var inte min intention.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag använde mig av en USB diskkabinett för att få datorn att hitta disken.

Måste varit något problem med disken i detta fall nästan. Mjukvaran på disken måste ändrat sig på något sett av att du kunde formatera den USB-ansluten. Se till att den kör senaste firmware på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Måste varit något problem med disken i detta fall nästan. Mjukvaran på disken måste ändrat sig på något sett av att du kunde formatera den USB-ansluten. Se till att den kör senaste firmware på en gång.

Nja, jag tror mer på att det är mitt moderkort som bökar. Min laptop hittade den ju som sagt i bios direkt.

Den senaste firmware:en var redan installerad när jag fick den.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial