Permalänk

En fläkt har slutat snurra

Helt plötsligt så har en av fläktarna på min Phanteks slutat snurra, vad sjutton kan det bero på? Sladdarna sitter i som de ska.
Kan det vara så att en OC gör så att CPU_fan inte matas med tillräckligt med ström? Verkar mysko men you never know..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

testa mad att sätta i en lös fläkt i kontakten.. snurrar den så e den andra paj.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Kan vara kabelbrott, eller så dom fläkten

Permalänk
Inaktiv

Det har inte med din överklockning att göra (om nu inte nätagget smält eller moderkortet fattat eld, då kan vadsomhelst hända) då det är helt olika separata chip som jobbar.

Som sagt testa med en annan fläkt, det är bara att stoppa i en då datorn är på
Annars kan fläkten ha gått sönder, saker gör det ibland, utan förvarning.

Permalänk

Det är två fläktar på kylaren kopplade till en PWN-splitter som sitter i CPU_fan, den ena snurrar som vanligt och den andra står still.
Men om jag snurrar till den själv så får den fart och sätter igång, det är som om den matas med för lite ström. (detta fungerar bättre om jag har på en mer aggressiv fläktprofil, men oavsett profil så startar den aldrig och snurrar på egen hand utan behöver en knuff)

Vad är kabelbrott? Kan jag få en ny fläkt från Phanteks om så är fallet?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon81912:

Det har inte med din överklockning att göra (om nu inte nätagget smält eller moderkortet fattat eld, då kan vadsomhelst hända) då det är helt olika separata chip som jobbar.

Som sagt testa med en annan fläkt, det är bara att stoppa i en då datorn är på
Annars kan fläkten ha gått sönder, saker gör det ibland, utan förvarning.

Man ska ALDRIG!!! Byta kablar som sitter på moderkortet då risk för strömspikar uppstår!
Det finns flera små pojkar som har tagit sönder sina moderkort genom att göra detta så skulle absolut INTE rekommendera ditt tillvägagångssätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av jerqer:

testa mad att sätta i en lös fläkt i kontakten.. snurrar den så e den andra paj.

Ska testa detta nu, tur att man har en annan fläkt tillgänglig!

Skrivet av DavidtheDoom:

Man ska ALDRIG!!! Byta kablar som sitter på moderkortet då risk för strömspikar uppstår!
Det finns flera små pojkar som har tagit sönder sina moderkort genom att göra detta så skulle absolut INTE rekommendera ditt tillvägagångssätt.

Då tar jag och stänger av datorn innan jag kör den nya fläkten i kontakten, brukar köra lite vilda västern style annars..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Låter konding och kör aldrig med splitter på moderkortet. Endast via 4 pinns kontakter från nätagget. Moderkort matar bara ut t.ex. 12v och då skall detta delas dvs drygt 6 v pär fläkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Skrivet av Yellowtown:

Låter konding och kör aldrig med splitter på moderkortet. Endast via 4 pinns kontakter från nätagget. Moderkort matar bara ut t.ex. 12v och då skall detta delas dvs drygt 6 v pär fläkt

Skickades från m.sweclockers.com

1337! Kondning? Förklara.
Ah, okej, fast om jag kopplar in det på agget direkt så kan jag inte styra med fläktprofil, då kommer det låta riktigt illa - sen så har det ju fungerat väl väldigt länge att ha det med PWN splittern som Phanteks postade mig. (Phanteks hade ej PWN styrning vid release men det kom senare och alla som köpt tidigare kunde få en skicka till sig)

Varför skulle det vara så dåligt att det är drygt 6v per fläkt?

Skrivet av jerqer:

testa mad att sätta i en lös fläkt i kontakten.. snurrar den så e den andra paj.

Körde annat fläkt där och det fungerade prima, den tidigare fläkten snurra på som vanligt och den nya snurrade också bra (med min vanliga fläktprofil). Testade även den fläkten som inte tycks fungera i cha_fan och den ville inte sätta igång där heller.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Låter konding och kör aldrig med splitter på moderkortet. Endast via 4 pinns kontakter från nätagget. Moderkort matar bara ut t.ex. 12v och då skall detta delas dvs drygt 6 v pär fläkt

Skickades från m.sweclockers.com

Nu stämmer inte ditt påstående. En Y-splitter är parallel kopplad, alltså 12V till varje fläkt. Däremot blir det mindre ampere till varje fläkt.

Permalänk

Tack för hjälpen, då är det bara att konstatera att fläkten gett upp.
Phanteks ger 5 års garanti för sin kylare så ska kontakta de om att få en ny fläkt skickad till mig

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av yakideo:

Nu stämmer inte ditt påstående. En Y-splitter är parallel kopplad, alltså 12V till varje fläkt. Däremot blir det mindre ampere till varje fläkt.

Okej! men principen är fortfarande densamma! jag ber om ursäkt men vart har han skrivit att det var en Y och inte serie?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Man ska ALDRIG!!! Byta kablar som sitter på moderkortet då risk för strömspikar uppstår!
Det finns flera små pojkar som har tagit sönder sina moderkort genom att göra detta så skulle absolut INTE rekommendera ditt tillvägagångssätt.

Du får absolut backa upp ditt påstående, jag har mycket svårt att tro på det, dels då moderkortet själv kan stänga av fläktar och dels då fläkten har mycket god tröghet för spänning då den elektriska motorn fungerar som den gör

Permalänk

"Hello ****,

We shall send you a replacement fan to fix the issue.

Best,
***"

Härliga puckar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|